صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / تاکید بر ایجاد فضاهای امن برای جوانان در روز جهانی جوان
تاکید بر ایجاد فضاهای امن برای جوانان در روز جهانی جوان

تاکید بر ایجاد فضاهای امن برای جوانان در روز جهانی جوان

نخستین بار در سال ۱۹۹۹ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۲ اوت را به عنوان "روز جهانی جوان" برگزید و پس از آن هر ساله در این تاریخ این روز گرامی داشته می‌شود.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،  مراسم این روز با تاکید بر نقش زنان و مردان جوان در ایجاد تغییر و فرصتی برای افزایش آگاهی از چالش‌ها و مشکلات پیش روی جوانان در سراسر جهان برگزار می‌شود.

در حال حاضر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون جوان بین ۱۰ تا ۲۴ ساله در جهان زندگی می‌کنند که بیشترین جمعیت ثبت شده جوان در جهان تا کنون است. اما یک دهم کودکان جهان در مناطق جنگی زندگی کرده و ۲۴ میلیون نفر از آنها از حق تحصیل محرومند. بی ثباتی سیاسی، چالش‌های بازار کار و فضای محدود برای مشارکت سیاسی و مدنی منجر به افزایش انزوای جوانان در جوامع مختلف جهان شده است.

روز جهانی جوان امسال با شعار «فضاهای امن برای جوانان» گرامی داشته می‌شود. جوانان به فضاهایی امن نیاز دارند تا در آن بتوانند گردهم بیایند، در فعالیت‌های مربوط به نیازها و علایق مختلفشان شرکت کنند، در روندهای تصمیم گیری‌ها شرکت کنند و آزادانه نظرات خود را بیان نمایند.

در حالیکه فضاهای مختلفی برای جوانان وجود دارد اما فضاهای امن شأن و سلامت جوانی را تضمین می‌کند. فضاهای امن از جمله فضاهای مدنی به جوانان فرصت شرکت در امور حکومتی را داده و فضاهای عمومی جوانان را قادر می‌سازد تا در ورزش‌ها و سایر فعالیت‌های فراغتی جامعه شرکت کنند.

فضاهای دیجیتال نیز به جوانان کمک می‌کند تا با هر فرد ورای مرزها ارتباط برقرار کنند و در آخر فضاهای فیزیکی به درستی طراحی شده می‌تواند با نیازهای متنوع جوانان به ویژه جوانانِ آسیب پذیر در برابر خشونت یا به حاشیه رانده شده، مطابقت پیدا کند.

به طور کلی باید این اطمینان وجود داشته باشد که فضاهای امن فراگیر هستند و جوانان با هر سابقه‌ای به ویژه جوانانی که خارج از جوامع محلی‌ هستند را در بر گرفته و احترام و ارزش آنان را حفظ کند. به عنوان مثال در محیط‌های بحران زده و مستعد درگیری، جوانان نمی‌توانند به راحتی و با حسی خوشایند خود را ابراز کنند.

به همین ترتیب بدون وجود فضاهای امن، جوانان از هر نژاد، قومیت، جنسیت، وابستگی مذهبی یا زمینه‌های فرهنگی ممکن است برای آزادانه همکاری کردن در جامعه احساس ترس کنند. اما هنگامی که جوانان فضاهای امن برای مشارکت دارند، می‌توانند به طور موثر به توسعه صلح و انسجام اجتماعی کمک نمایند.

بنابر این گزارش دستور کار جدید شهری (NUA) نیاز به فضاهای عمومی را برای جوانان به منظور تعامل با خانواده و برقراری گفت‌وگوهای سازنده بین‌ نسلی تصریح می‌کند. همچنین برنامه جهانی اقدام برای جوانان (WPAY) که چارچوب سازمان ملل متحد برای پیشرفت جوانان است، ارائه «فعالیت‌های اوقات فراغتی» را به عنوان ضرورتی برای رشد روحی، شناختی و فیزیکی جوانان در اولویت قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، هر چه جوانان بیشتر و بیشتر در دنیای متصل به تکنولوژی رشد می‌کنند، تمایل آنها برای شرکت و همکاری عمیق‌تر در مسائل سیاسی، مدنی و اجتماعی بیشتر شده و در عین حال دسترسی و وصول‌پذیری فضاهای امن برای تبدیل این تمایل به واقعیت، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.