بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۱/۲۴ میلیون نفر در جهان در اثر سوانح جادهای جان خود را از دست میدهند و بیش از ۵۰ میلیون نفر دیگر مجروح میشوند. حوادث جادهای دلیل اصلی مرگ در بین افراد جوان سنین ۲۹-۱۵ سال است. پیشبینی میشود که اگر روند به همین گونه پیش رود و هیچ گونه اقدامی انجام نشود، تا سال ۲۰۲۰ سالانه ۱/۹ میلیون مرگ در جهان در اثر سوانح جادهای صورت خواهد گرفت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، همچنین پیشبینی می شود تا سال ۲۰۲۰، تعداد موارد مرگ ناشی از تصادفات رانندگی تا ۶۵ درصد در سطح جهان و تا ۸۰ درصد در کشورهای با درآمد کم یا متوسط افزایش یابد. این در حالی است که تا سال ۲۰۲۰ این میزان در کشورهای با درآمد بالا تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. این آمار نشان میدهد اتخاذ سیاستهای مدیریتی مناسب برای کنترل حوادث رانندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.
محققان دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه طرحی را با عنوان “ارائه سیاستهای مدیریتی مناسب جهت کنترل سوانح و حوادث رانندگی در ایران به کمک رویکرد مدلسازی پویاییشناسی سیستم” اجرایی کردهاند. این طرح توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی مورد حمایت قرار گرفت.
ارائه سیاستها و راهکارهایی در خصوص کنترل یا کاهش حوادث رانندگی در ایران و نزدیکی به استاندارد جهانی به کمک رویکرد پویاییشناسی سیستم، هدف اصلی از انجام این پژوهش است تا با شناسایی مسئله اصلی حوزه حوادث رانندگی در ایران این حوادث کنترل شود.
همچنین شناسایی متغیرهای کلیدی، مهم و اثرگذار در مسئله مورد بررسی و روابط علی- معلولی بین این متغیرها، طراحی مدل پویاییشناسی سیستم برای مسئله مورد بررسی، شبیهسازی پیامدهای تصمیمات و گزینههای مختلف سیاستی از دیگر اهداف پژوهش مد نظر است.
بنابراین در این مطالعه از روش مدلسازی پویاییشناسی سیستم (سیستم دینامیک) یا SD استفاده شده است. از مزیتهای این روش این است که متغیرهای کیفی که بسیار در سیاستگذاری حائز اهمیت هستند، وارد مدل میشوند و مدل قادر است رفتارهای واقعی آنها را شبیهسازی کند.
تاثیر سیاستها و تصمیمات اتخاذ شده در مورد کنترل تصادفات رانندگی در مدل به آزمون گذاشته میشود. خلاصه روش اجرا بدین ترتیب است که با انجام مصاحبه با ذینفعان و خبرگان و استفاده از دادههای موجود و بررسی متون حوزه مورد مطالعه، اقدام به شناسایی مشکل، مسئله و متغیرهای کلیدی آن شد.
بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی، پس از مشخص شدن متغیرها و نوع آنها، مجددا با انجام مصاحبه با خبرگان، حلقههای علیتی بین متغیرها شکل گرفت. پس از آن متغیرها وارد نرمافزارشده و پس از انجام شبیهسازی و اطمینان از کارکرد (اعتبار مدل) در پایان سیاستهای مختلف ارزیابی و شبیهسازی میشوند.
انتهای پیام