سرمقاله
انسان در بخش مادی و کسبوکاری زندگی میتواند منبع خلق ارزش و کسب مزیت رقابتی پایدار نسبت به رقبا باشد، با ارائه خدمات باکیفیت به مشتری، به رضایتمندی او بیفزاید و منبع تجدید حیات کسبوکار باشد. انسان از یک جایگاه ویژه در نهادهای بشری، سازمانها و شرکتها برخوردار است. روشن است که تفاوت ملتها، سازمانها و نهادها و در بعد کوچکتر کسبوکارهای نوپا در ابزار و تجهیزات موجود در میان آنها نیست، بلکه در کیفیت نیروی انسانی آنهاست. نیروی انسانی مهمترین و منحصربهفردترین عاملی است که میتواند موجب کامیابی یا ناکامی کسبوکارها شود. نیروی انسانی میتواند مزیتی رقابتی محسوب شود که ایجادکننده ارزش و تعالی برای افراد درون سازمان باشد. اگر نگاهی به پیشرفتهایی که در ۱۰۰ سال اخیر برای برخی از جوامع رخ داده است داشته باشید، میبینید که توجه به نیروی انسانی بنیادیترین کاری بوده که در مرکز توجه قرار داشته است. در چند کشور خاصی که مهد پیدایش نظریههای مدیریت به زبان آکادمیک امروزی بودهاند، پژوهشها و مطالعاتی جدی در زمینه شناخت نیازها و ترجیحات افراد در سازمان صورت گرفته بود. ارتباط عملی صنعت با دانشگاه و جستجوی چرایی رفتار افراد در فضای کسبوکار توسط محافل علمی دانشگاهی، یکی از اقدامهای شایسته در رونقافزایی به تولید و توسعه صنعت بوده است. نام دارندگان کسبوکارهای بزرگی در تاریخ ثبت شده است که با وجود داشتن برنامه و استراتژیهای دقیق طراحی شده، شکست خوردهاند، چون بهدرستی به اهمیت منابع انسانی پی نبرده بودند. لامنتس (Laments) از کارآفرینان بزرگ میگوید: نخستین سال پس از سرمایهگذاریام در کسبوکار کوچکی که شکست خورد، مبلغ اختصاصیافته به آن کار را ۳ برابر کردم، ولی سود کمی به بار آورد. در پرداخت به نیروی انسانی کم گذاشتم و به آنها انگیزهای ندادم. پرسنل من را ترک کردند و رقیب بزرگتر، من را از آن بازار بیرون کرد. من در حال حاضر اهمیت نقش نیروی انسانی را در کسبوکار میفهمم. آنها میتوانند کسبوکار را موفق یا شکستخورده کنند. همانطور که توماس جیواتسون، موسسآی.بی.ام گفته است: شما میتوانید سرمایهای به دست آورید و ساختمانی را بنا کنید، ولی برای ایجاد کسبوکار نیاز به افراد (نیروی انسانی) دارید. این یک واقعیت است که رقابت سازمانها در نیروی انسانی آنهاست. بنابراین موفقیت آنها بستگی به توانایی آنها در مدیریت استعداد و سرمایه انسانی دارد؛ ازاینرو نیروی انسانی یک پدیده بسیار مهم و اثرگذار در دنیای ماست که باید در کسبوکار خود به آن توجه داشته باشیم و از آن غافل نباشیم.