۴گام برای راه‌اندازی کسب‌وکار نوین

۴گام برای راه‌اندازی کسب‌وکار نوین

استارت‌آپ امروزه کلمه‌ای آشنا و یکی از موضوع‌های داغ و جذاب در ایران شده است. اسنپ، زودفود، دیجی‌کالا و بسیاری کسب‌وکارهای اینترنتی و موفقی که زندگی روزمره ما را آسان می‌کنند، همگی بیشتر و بیشتر ما را به سمت استارت‌آپ و راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی خودمان سوق می‌دهند.

کیارش عباسزاده کارشناس توسعه کسب و کار

کسب‌وکارهایی پولساز و با داستان‌هایی هیجان‌انگیز که هر کدام از آنها، شور و انرژی زیادی در بین جوانان ما ایجاد کرده و در سراسر کشور جایی نیست که راجع به استارت‌آپ صحبت نشود. اما تعریف استارت‌آپ چیست؟ استارت‌آپ به یک تیم یا یک سازمان اطلاق می‌شود که در ابتدای مسیر هستند و هنوز مشتریان بازار هدف و نوع خدمات یا محصول قابل ارائه به آنها قطعیت ندارد و در ابهام است و این سازمان فعالیتی انجام می‌دهد که ۳شرط تکرارپذیری، مقیاس‌پذیری و سودآوری را همزمان داشته باشد. در ادامه در ۴گام نحوه شروع استارت‌آپ یا کسب و کار شخصی را به‌طور مختصر شرح می‌دهیم؛نخستین گام پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار این است که هر کدام از ما زمین بازی خودمان را بشناسیم. اینکه چه علاقه‌ها، سلیقه‌ها، آرزوها، ترجیحات و تیپ شخصیتی داریم. برای این کار پیشنهاد می‌کنم تست شخصیت‌شناسی مایرزبریگز را بزنید. در گام دوم، یعنی پس از کشف زمین بازی، لازم است فهرستی از منابع در دسترس خودتان تهیه کنید. این منابع می‌تواند شامل منابع مالی، منابع انسانی، منابع اجتماعی و هر چیزی باشد که برای شروع استارت‌آپ می‌تواند به شما کمک کند. پس از نوشتن آنها لازم است بررسی کنید که ایده‌های‌تان چقدر در راستای منابع‌تان هستند و اگر ایده‌ای در این راستا نیست آن را حذف کنید. بله! آن را حذف کنید و کنار بگذارید! اگرچه ممکن است ایده‌ای برای بازار مناسب باشد اما ما به‌دنبال ایده‌ای هستیم که هم برای بازار و هم برای شما مناسب باشد و شما با توجه به منابع‌تان بتوانید آن ایده را بهتر از سایرین اجرا کنید و مزیت رقابتی داشته باشید. در گام سوم ضرورت دارد که دست‌کم ۵۰ساعت را صرف بنچ‌مارکینگ(الگویابی) نمونه‌های مشابه آن ایده در ایران و خارج از کشور کنید. بهترین راهکار برای جست‌وجوی ایده مورد نظرتان، استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل است. ببینید آن ایده کجاها اجرا شده و چه نتایجی داشته است. در کدام کشورها شکست خورده و به چه علت این اتفاق افتاده است. بررسی کنید که چرا عده‌ای این ایده را رها کرده‌اند و همینطور دلایل موفقیت عده‌ای دیگر با همین ایده در جای دیگری از دنیا چه بوده است. اگر پس از این بررسی‌ها به این نتیجه رسیدید که ایده‌تان همچنان مناسب است، وارد گام چهارم شوید. در گام چهارم یعنی گام نهایی پیش از اجرای ایده، ایده خود را که از چند فیلتر گذشته، به مرحله آزمون می‌گذارید. این کار با اجرایMVP یا حداقل محصول پذیرفتنی(محصول کمینه) قابل انجام است. (MVP به نسخه‌ای از محصول اطلاق می‌شود که با کمترین تلاش، به شناخت حداکثری تیم از مشتریان بالقوه کمک می‌کند.) به این ترتیب محصول کمینه به شما خواهد گفت که مشتریان چه واکنشی نسبت به محصول یا خدمات شما خواهند داشت و آیا حاضرند برای آن پولی بپردازند یا خیر. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل سنجس و ارزیابی ایده‌هاست که پیش از ورود کامل به استارت‌آپ انجام می‌شود، درک شما را از مخاطب و مشتریان احتمالی عمیق‌تر می‌کند، ریسک شما را بسیار کاهش و احتمال موفقیت‌تان را به شدت افزایش می‌دهد. اینها مراحل ابتدایی راه‌اندازی یک استارت‌آپ است که اجرای گام به گام آنها کمک می‌کند تا این کسب‌وکارها در ادامه راه موفق‌تر باشند.

همچنین مطالعه کنید:

با همکاری وزارت جهاد محقق می‌شود/بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان کشاورزی

به گزارش کسب و کار نیوز ، رضا بخشی آنی در نشست چالش‌ها و ظرفیت‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.