صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / توجه به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی برای عبور از تحریم‌های ناعادلانه ضروری است
توجه به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی برای عبور از تحریم‌های ناعادلانه ضروری است

توجه به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی برای عبور از تحریم‌های ناعادلانه ضروری است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند منشأ خیروبرکت در حل معضلات کشور باشد، گفت: با توجه به شرایط حاکم بر کشور و محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی ناشی از تحریم‌های ناعادلانه، توجه به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی برای عبور از این شرایط ضروری است.

علی فتح طاهری، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین با اشاره به سی و هشتمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: پیدایش جهاد دانشگاهی یکی از برکات و پدیده‌های میمونی بود که در جریان انقلاب فرهنگی سال ۱۳۵۹ رخ داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی افزود: هم‌زمانی این اتفاق مبارک با شروع جنگ تحمیلی، سرآغاز فعالیت استادان و دانشجویانی بود که می‌دانستند برای تحقق استقلال کشور باید روی پای خود ایستاد و از وابستگی به کشورهای بیگانه رهایی یافت، ازاین‌رو خالصانه و صادقانه تمام توان خود را در جهت تأمین نیازهای فنی و تخصصی جبهه‌های جنگ به کار بسته و در راه آرمان‌های خود فداکاری‌ها کردند.

فتح طاهری تصریح کرد: در واقع نهال نوپای جهاد دانشگاهی دوام و قوام خود را مدیون خون شهدایی است که جان خود را در راه آرمان‌های انقلاب و دفاع از تمامیت ارضی کشور فدا کردند.

وی بیان کرد: با پایان هشت سال جنگ تحمیلی و تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم مبارزه با شبیخون فرهنگی و همچنین خودکفایی در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری، جهاد دانشگاهی در راستای وظایف خود عهده‌دار توسعه امور فرهنگی جامعه، گسترش تحقیقات علمی و طرح‌های کاربردی و ارائه آموزش‌های فراگیر شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی در طول نزدیک به چهار دهه فعالیت خود، کارنامه‌ای قابل دفاع و موفق داشته است، عنوان کرد: تبدیل‌شدن نام این نهاد به‌عنوان بِرندی آشنا و مورد اعتماد مردم در حوزه‌های مختلف به‌خصوص علوم ژنتیک، کاربرد سلول‌های بنیادی، درمان ناباروری و ورود موفق به صنایع “های‌تک” نظیر صنعت نفت مؤید این نظر است.

وی ادامه داد: این موفقیت‌ها را می‌توان در دو ویژگی کلیدی جهاد دانشگاهی جستجو کرد که عبارت‌اند از «گردآوری و سازمان‌دهی نیروی انسانی متخصص، کارآمد و متعهد از میان نیروهای خلاق و با انگیزه دانشگاهی» و دیگری «داشتن ساختاری غیردولتی و غیرانتفاعی» که به مدیران اختیار کافی می‌دهد تا نسبت به توسعه فعالیت‌ها و جبران هزینه‌های خود اقدام کنند.

فتح طاهری خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر کشور و محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی ناشی از تحریم‌های ناعادلانه، توجه به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی برای عبور از این شرایط ضروری است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین در پایان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند با بسیج تمام ظرفیت‌های خود در مسیر تجاری‌سازی فناوری‌ها، توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، تأمین نیازهای فنی صنایع و کشاورزی و ارائه آموزش‌های کاربردی در بستر مراکز علمی کاربردی گام‌های مؤثری بردارد، گفت: همچنین با توجه به تجربیات موفق جهاد دانشگاهی، این نهاد می‌تواند در حل معضلات فعلی کشور همانند مدیریت تأمین آب و انرژی منشأ خیروبرکت باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهبود عملکرد تعاونی ها برای مشارکت تولید ضرورت دارد/خیز تعاونی‌ها برای توسعه اشتغال دانش بنیان

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم،‌ با نامگذاری سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.