صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / خبرنگاران با خون شهدا هم قسم شوند که جز حقیقت ننویسند
خبرنگاران با خون شهدا هم قسم شوند که جز حقیقت ننویسند

مدیرعامل ایسنا:

خبرنگاران با خون شهدا هم قسم شوند که جز حقیقت ننویسند

مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان(ایسنا) با اشاره به جایگاه، شان و منزلت حرفه خبرنگاری، تاکید کرد:خبرنگاران برای نجات ازهرگونه انحرافی، باید با خون شهیدان اهل قلم هم قسم شوند تا جز حق و دفاع از حقیقت ننویسند.

علی متقیان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه، افزود:باید بر این عقیده پایدار باشیم که روزی‌ رسان صاحب لوح است که اگر خامه قلم در جهت و راه او روانه شد، اعتبار، اعتماد، نفوذ و تاثیرش با خود اوست و ما وسیله‌ای بیش نیستیم.
این مدیر رسانه ای کشور خاطرنشان کرد: ۱۷ مرداد به بهانه سالروز شهادت محمود صارمی، به نام خبرنگار ثبت شده و کم و بیش نام خبرنگار بر سر زبان‌ها جاری است و توجه به اطلاع‌ رسانی و بیان اهمیت خبر در جامعه مطرح می شود.
متقیان افزود: اگر در مقام قیاس قرار نگیریم و از مقام پیامبران صرفا صورت ظاهر پیام رسانی الهی را در نظر داشته باشیم، ‌می‌توانیم خبرنگاری را شغل انبیاء بنامیم، چرا که همه پیامبران و بویژه پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) رسولی امین و پیام ‌رسان الهی بودند و خبرنگار هم پیام ‌رسان انسانها است.
این فعال رسانه ای اضافه کرد: تفاوت شغل خبرنگاری با انبیا در این است که رسالت پیامبر این بود که خبر و وحی الهی را که از طریق جبرئیل به او رسیده، به مردم می‌رساند و خودش هم از جانب خداوند برگزیده شده بود هرچند با ارتحال نبی گرامی خاتم (ص) راه نزول وحی به روی انسان مسدود شد و ما ماندیم و کتاب آسمانی قرآن کریم حاصل ۲۳ سال وحی و پیام الهی بر پیامبر خاتم (ص) است.
به گفته متقیان نکته دیگر اینکه لقب پیام‌آوران از جبرئیل تا پیامبر ‘امین' است، یعنی با اطمینان هیچگونه دخل و تصرفی در انتقال پیام نداشته‌اند.
مدیرعامل ایسنا اظهار داشت: خبرنگاران حاملان پیام‌ های انسان‌ها هستند که به تعبیر قرآن خلیفه الله به شمار می روند. این خبرنگاران وقایع اتفاقیه توسط انسانها و طبیعت را مخابره می‌کنند، تا انسان هست، خبر هست و خبرنگاران همچنان پا برجا هستند و به ضرورت اطلاع رسانی روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود.
متقیان تاکید کرد: در روزگاری نه چندان دور برای کسب افتخار خبرنگاری مقدماتی لازم بود و برای بدست گرفتن قلمی که قسم خداوندگار را همراه داشت، آموزش‌هایی داده می‌شد.
وی افزود: برای فعالیت در این حوزه پیمان‌های نوشته و نانوشته‌ای داشت از آن جمله که،«قلم را جز بر احقاق حق مظلوم حرکت ندهیم»، «جز واقعیت چیز دیگری ننویسیم» ، «مشاهدات خود را بر شنیده‌ها مقدم بداریم»،« به دام ظالمان نیافتیم و حق کسی را بواسطه قلم پایمال نکنیم»، «آبروی مردم را بالاتر از کعبه بدانیم، هر چه دیدیم و ذهنیت را قلمی نکنیم»، « بر لرزش قلم بیاندیشیم که قرار است به واسطه آن چه نوشته ایم چه اتفاقی بیافتد».
به گفته متقیان اگر خبرنگار امین بود و امانتدار، با قلمش حق مظلوم را از ظالم گرفت و به حقدار رساند.اگر با اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح خطر بزرگی را از جامعه برطرف کرد، اگر کلمه الله هی العلیا را به گوش عالمیان رساند، و اگر قلمش نور بود و راهگشا، همراه با واقعیت بود و حق طلبی، می‌توان مدعی شد که رسالت خبرنگار همان رسالت انبیا است.
این مدیر رسانه ای خاطرنشان کرد: خبرنگار با این خصلت ها می تواند با افتخار اعلام کند با قلمی که مخاطب قسم خداوند است، در راه احدیت چون فرستادگان و پیامبران الهی پیام‌رسانی کرده است.
متقیان در عین حال گفت: این رسالت مقدس که بر پایه رسالت انبیا استوار است، می‌تواند خدای ناخواسته تحت سلطه شیطان رانده شده خداوند قرار گیرد. باز هم اطلاع‌رسانی و پیام را به مخاطب رساندن است! اما با نیت و نتیجه‌ای متفاوت.
وی ادامه داد: قلم را در جهت تامین منافع افراد خاص بکار بردن، از قدرت قلم و رسانه با آبروی مردم بازی کردن، با قلم باج‌خواهی کردن، با قلم زور گفتن و امتیاز گرفتن، در جهت منافع عده‌ای خاص قلم زدن، و خلاصه قلم را واسطه‌ای برای اخاذی و گرفتن امکانات و مزایا و زیر پا گذاشتن حق و شرف و آبرو، وطن‌فروشی و دل به دشمن سپردن، همه و همه این نسبت‌ها را می‌توان به دارنده قلمی داد که قلمش در جهت شیطان و به نفع منافع شیطانی سلطه‌گران و ظالمان قرارداده است.
مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران یادآورشد: قلم و امکاناتی که برای ارسال پیام در اختیار داریم مشترک است و نوع اطلاع‌رسانی و نوع خبر و تیتر و لید و صفحه و کاغذ و دیگر ملزومات یکی است و صاحب قلم هم تخصص و توانایی مشترک دارد لذا آنچه موجب تفاوت است، نیت، عقیده، فکر، ایده و هدف خبرنگار و دست‌اندر کار خبراست که به تفکر خدا گرایی یا شیطان‌گرایی صاحب قلم بستگی دارد.
به گفته این فعال رسانه، اگر بپذیریم وجه تمایز این دو نیت صاحب قلم و هدف الهی و یا شیطانی است، لازم است زمانی که قلم بدست می‌گیریم به خود نهیب بزنیم در جهت کدام هدف قلم را بدست گرفته‌ای؟! اگر احساس غیر خدایی بود ، بایستی قلم را بر زمین گذاشت و به خداوندی پناه برد که توان آن را دارد که انسان را از شر شیطان رانده شده نجات دهد.
متقیان تاکید کرد: اگر صاحب قلم به دام شیطان افتاد و تیتر و تیراژ و قدرت نفوذ قلم در شبکه‌ها و ترس همه از قلم من! ملاک قرار گرفت، شاید دو روزی در دنیا شهرتی داشته باشد! اما این دو روز گذران عمر است و پایان پذیرفتنی و فردایی در پی دارد که باید پاسخگو بود و پاسخگویی برای ذره‌ای از اعمال و فکر و اثر گذاری ما، آن روز حساب و کتاب در میان می آید که بسیار سخت است و دشوار.
مدیر عامل ایسنا تاکید کرد: برای نجات از انحراف، باید از خداوند مدد طلبید و نیت و دل و هدف را پاک کرد و با خون شهیدان اهل قلم و شهیدی که روز خبرنگار به نامش مزین است، هم قسم شد که جز حق نوشته نشود، جز از حق دفاع نشود. قلم‌ها به مزد و منت فروخته نشود و براین عقیده پایدار باشد که روزی‌رسان صاحب لوح است و قلم و اطمینان داشته باشد که اگر خامه قلم در جهت و راه او روانه شد، اعتبارش، اعتمادش، نفوذش، تاثیرش با اوست و ما وسیله‌ای بیش نیستیم.
در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.
فراهنگ**۱۳۵۵** ۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.