به گزارش کسب و کار نیوز، «حبیب یزدانپناه» در آئین افتتاح هشتمین نمایشگاه صنایعدستی استان در محل بش قارداش، با اشاره به حضور ۱۳۲ فعال صنایعدستی کشور در محل نمایشگاه، اظهار کرد: ۲۷ استان در هشتمین نمایشگاه صنایعدستی استان شرکت کردند که این آمار هشت سال قبل فقط ۱۷ غرفه بوده است.
وی با اشاره به استقبال خوب غرفهداران و فعالان صنایعدستی کشور جهت شرکت در نمایشگاه بجنورد، خاطرنشان کرد: هنر صنایعدستی نیازمند توجه جدی است، چون سهلالوصولترین وسیله اقتصاد کشورمان است.
وی تصریح کرد: امروز برجام با تکیه بر اقتصاد نفتی نشان داد که باید بیش از پیش به بحث توریست و صنایعدستی توجه شود.
این مسئول با اشاره به نامگذاری سال ۲۰۱۸ بهعنوان سال چوب، خاطرنشان کرد: به همین مناسبت ۳۱ غرفه چوب در هشتمین نمایشگاه صنایعدستی خراسانشمالی پیشبینی شده است.
یزدانپناه افزود: اکنون ۶۱ رشته فعال صنایعدستی در خراسانشمالی وجود دارد که چهار مورد آن در یونسکو به ثبت رسیده است.
ثبت بجنورد با عنوان شهر سفره کردی و چادرشب در یونسکو
سرپرست سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسانشمالی در ادامه سخنان خود از پیگیری این نهاد برای ثبت بجنورد با عنوان شهر سفره کردی و چادرشب در یونسکو خبر داد.
یزدانپناه با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته مبلغ ۳۵ میلیارد ریال وام به متقاضیان رشتههای صنایعدستی پرداخت شده است، گفت: رشتههای زیادی از هنر صنایعدستی در این استان رواج دارد که اصلیترین محصول هنر دست را میتوان قالی دو رو بافت ترکمن معرفی کرد.
وی با اشاره به اینکه از ۶ ماه قبل از بافت، قالی دو روی ترکمن پیش فروش میشود، اظهار کرد: این قالی در روستای دویدوخت از توابع رازجرگلان بافته میشود که هنری زیبا و سودمند است.
سرپرست سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسانشمالی توجه ویژه مسئولان به صنایعدستی خراسانشمالی را خواستار شد و با تأکید بر ضرورت راهاندازی بازارچه صنایعدستی در بجنورد، افزود: از استانداری انتظار همکاری میرود و با شورای شهر برای اختصاص زمینی مناسب رایزنی شده است.
یزدانپناه از دیگر برنامههای این نهاد را، راهاندازی ایستگاه استقبال از مسافران در ورودی شهرهای استان دانست.
وی با اشاره به اینکه قالب صنعتگران در این استان را بانوان تشکیل میدهند، گفت: ۹۲ درصد فعالان رشتههای صنایعدستی بانواناند که با توجه به سیاستهای دولت مبنی بر حمایت از قشر بانوان و جوانان باید به حوزه صنایعدستی توجه ویژهای شود.
سرپرست سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسانشمالی به موضوع بازاریابی صنایعدستی اشاره کرد و با طرح موضوع برندینگ و بازاریابی اینترنتی، تصریح کرد: یکی از دغدغههای اصلی فعالان عرصه صنایعدستی بازار است که باید با فراهم آوردن شرایط و تبلیغات مناسب این مشکل حل شود.
انتهای پیام