صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / مینو بدیعی: خبرنگاران در وضعیت نامناسبی قرار دارند
مینو بدیعی: خبرنگاران در وضعیت نامناسبی قرار دارند

درگفت وگوی گروه دانشگاه ایرنا با یک استاد:

مینو بدیعی: خبرنگاران در وضعیت نامناسبی قرار دارند

یک استاد دانشگاه معتقداست: شرایط امروز جامعه به گونه ای است که خبرنگاران در پیشرفت این حوزه چندان موثر نیستند در نتیجه روزنامه نگاری در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

مینو بدیعی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا درباره کیفیت روزنامه نگاری درعصر حاضر، اظهار کرد: امروزه شبکه های اجتماعی توانسته اند جایگزین بسیاری از رسانه های خبری شوند چرا که خبرنگاران در مطبوعات باید خط قرمزهای بسیاری را رعایت کنند اما مردم در تلگرام و اینستاگرام بدون هیچ سانسوری اخبار را بدست می آورند.
از نگاه وی ، به دلیل مشکلات بسیار حوزه روزنامه نگاری هرچه زمان می گذرد، این حرفه به سمت عقب حرکت می کند.

** نقش مهم روزنامه نگاران در حوادث تاریخی
استاد دانشکده خبر که همزمان با روز خبرنگار با ایرنا گفت وگو می کرد به تأثیرات مهم مطبوعات بر رویدادهای تاریخی اشاره کرد و گفت: از زمانی که اولین روزنامه یعنی کاغذ اخبار در ایران منتشر شد تاکنون روزنامه نگاری دچار تحولات بسیاری شده و همواره در اتفاقات مهم تاریخی مهم ترین نقش را ایفا کرده است.
بدیعی افزود: با وجود نقش مهم روزنامه نگاران در جامعه اما در بیشتر دوره های تاریخ نسبت به این حرفه بسیار اجحاف شده است، چنانکه درحال حاضر بسیاری از رسانه ها به دلیل مشکلات اقتصادی دچار مشکلات بسیاری شده اند.
وی به تعطیلی گاه و بی گاه روزنامه ها اشاره کرد و افزود: هرچند وقت یکبار خبرهایی از تعدیل گروهی خبرنگاران و همچنین تعطیلی روزنامه های مختلف به دلیل مشکلات اقتصادی را می شنویم.
این روزنامه نگار پیشکسوت ادامه داد: وقتی روزنامه نگاران در شرایط مساعدی قرار ندارند، انگیزه ای برای تحقیق، پژوهش و تولید محتواهای با کیفیت هم در میان آنها وجود ندارد.

** ضرورت آموزش روزنامه نگاری به اهالی رسانه
بدیعی درادامه درباره لزوم آموزش روزنامه نگاری به اهالی رسانه، اظهارکرد: امروزه روزنامه نگاران باید اصول این حرفه و همچنین روزنامه نگاری سایبری را به درستی آموزش ببینند.
وی افزود: از آنجایی که شبکه های مجازی رقیبی سرسخت برای رسانه های سنتی هستند، خبرنگاران باید بتوانند خود را با شرایط روز و نیاز مردم انطباق دهند تا بتوان به روزنامه نگاری ایده آل و آرمانی نزدیک شد.

** دوران طلایی روزنامه نگاری چه زمانی بود
این استاد دانشگاه دوره طلایی روزنامه نگاری قبل از انقلاب را دوره مشروطه دانست و یادآورشد: اگر به دوره مشروطه یعنی زمانی که در واقع به بهار آزادی شهرت داشت، بازگردیم که بیش از ۲۸ رسانه جدید بوجود آمد، متوجه می شویم که مصدق علاوه بر اینکه تعداد روزنامه ها را افزایش داد، آنقدر فضا را برای خبرنگاران باز گذاشت که با اطمینان می توان گفت ۹۰ درصد انتقادها علیه او بود.
بدیعی روی کارآمدن اصلاح طلبان پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به دوره نخست وزیری مصدق تشبیه کرد و ادامه داد: چند سالی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که جنگ تحمیلی آغاز شد که مطبوعات در آن دوران شرایط مناسبی نداشتند. دوران طلایی رسانه ها از سال ۵۷ تا کنون را در سال های ۷۶ تا ۷۹ با روی کارآمدن اصلاحات به وقوع پیوست.
وی به افزایش رسانه ها در سال ۷۶ اشاره کرد و گفت: در این سال نه تنها تعداد مطبوعات افزایش یافت بلکه آزادی بیان و دموکراسی به قدری بود که بیشتر رسانه فقط از درد مردم می نوشتند.
کارشناس رسانه تأکید کرد: پس از سال ۷۹ بازهم شاهد توقیف و بسته بودن فضای مطبوعات بودیم که عاملی برای به عقب راندن این حرفه شد.

** تمام مشکلات یک کشور به سیاست بازمی گردد
روزنامه نگار پیشکسوت در ادامه درباره پرخطرترین و بادوام ترین گرایش روزنامه نگاری، تأکید کرد: بی شک پرخطرترین سرویس یک تحریریه، سیاسی است.
بدیعی ادامه داد: همواره خبرنگاران سیاسی در معرض تهدید صاحبان قدرت قرار داشتند و در همه دنیا خبرنگاران سیاسی و آرمان طلب مورد فشار حکومت ها قرار می گیرند.
وی پس از گرایش سیاسی، سرویس اقتصادی تحریریه ها را پرخطر دانست و گفت: از آنجایی که بیشتر مشکلات یک کشور حتی مشکلات اقتصادی و اجتماعی به شرایط سیاسی روز بستگی دارد، پس از خبرنگاران سیاسی، افرادی که در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی فعالیت می کنند در معرض اتهام و تهدید قرار می گیرند.
استاد دانشکده خبر یادآور شد: البته وقتی یک خبرنگار سیاسی مورد تهدید واقع شود، دبیر و سردبیر هم با مشکل مواجه می شوند و آنها هم باید درقبال اخبار منتشر شده پاسخگو باشند.
بدیعی به دست داشتن سیاست در حوزه های فرهنگی اشاره کرد و گفت: «وقتی رسانه های مختلف را مرور می کنم به ندرت می بینیم که تمامی اخبار فرهنگی را پوشش دهند. »
وی افزود: درحال حاضر برخلاف سال های گذشته، اخبار فرهنگی هم براساس سیاست و خط مشی رسانه حرکت می کند بطور مثال هر رسانه با افرادی مصاحبه می کند که خط فکری اش همسو با آنها باشد.
بدیعی خاطر نشان کرد: سرویس ورزشی یک تحریریه را بادوام ترین و کم خطرترین گرایش یک رسانه می دانم چرا که کمتر پیش می آید سیاست اخبار مربوط به ورزش را تحت تأثیر قرار دهد و از سوی دیگر به هیجانات مردم دامن می زند.

** ن.م**۱۶۰۱

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.