صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / شرکتهای دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها کلید تامین نیازها در شرایط تحریم

شرکتهای دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها کلید تامین نیازها در شرایط تحریم

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مسئولیت ما در دوران تحریم‌ها سنگین‌تر است و همچنان که در دوران جنگ یک عرصه طلایی جهت تامین نیازهای نظامی و دفاعی شکل گرفت، اکنون چنین فرصتی برای پارک‌ها نیز فراهم شده است. در این دوره تحریم می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به تامین نیازهای دستگاه‌های مختلف پرداخت.

شرکت های دانش بنیان

به گزارش کسب و کار نیوز، عبدالرضا باقری در آیین تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خراسان که در ساختمان مرکزی این پارک برگزار شد، بیان کرد: امروز علاوه بر تامین نیروی انسانی، از دانشگاه‌ها برای توسعه کشور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های بین‌المللی نیز انتظار می‌رود. 

وی ادامه داد: موضوعی که در دهه ۸۰ و بخش قابل توجهی در دهه ۹۰ صورت پذیرفته، افزایش تولیدات علمی در سطح منطقه و به خصوص افزایش انتشار مقالات بوده است. 

دانشگاه‌ها باید در حل مشکلات جامعه فعال‌ باشند

باقری عنوان کرد: دانشگاه‌ها در دهه ۸۰ و ۹۰ رسالت خود را در تولید نیروی انسانی و تولید دانش و فناوری انجام داده‌اند. امروزه مطالبه جدیدی از دانشگاه‌ها شکل گرفته است. امروزه دانشگاه‌ها باید در حل مشکلات جامعه فعال‌ باشند. امروز باید به دنبال شکل‌دهی دانشگاه‌های جامعه‌محور و یا دانشگاه نسل سوم باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم ایجاد پارک‌های علم و فناوری است که بسترهای مناسبی نیز جهت شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد می‌شود. تقریبا می‌توان گفت زیرساخت‌های مذکور در تمام استان‌های کشور، چه در دانشگاه‌ها و چه در پارک‌ها ایجاد شده است.  

قائم مقام وزیر علوم تاکید کرد: انتظار می‌رود که پس از دو دهه بتوانیم به عرصه تولید علم و دانش ورود پیدا کنیم، تحقق دانشگاه‌های نسل سوم یک شبه شکل نخواهد گرفت، اما امیدواریم که در این عرصه نیز موفق باشیم. هدف ما در وزارت علوم بر این است که در دوره فعلی بیشتر به مسئله تولید فناوری بپردازیم و انتظار تحقق هدف مذکور از دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور وجود دارد. 

باقری با تاکید بر ایجاد ارتباط میان دانشگاه و پارک‌های علم وفناوری، تصریح کرد: در حقیقت باید میان پارک‌ها و دانشگاه‌ها یک ارتباط مستمر و پویا وجود داشته باشد. نمی‌توان انتظار آموزش و تولید فناوری را همزمان از دانشگاه داشت. در استان‌هایی که به تازگی در حال احداث پارک‌ها هستیم از نظر فیزیکی نزدیکی میان دانشگاه و پارک‌ها لحاظ شده است. در برخی از استان‌ها به اقتضای امکانات چنین نشده است، اما باید با وجود فاصله فیزیکی میان پارک و دانشگاه ارتباط پویا شکل بگیرد.  

وی تصریح کرد: میان معاونت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه فردوسی و پارک علم وفناوری بایدی ارتباط مستمر شکل بگیرد. هدف هر دو واحد توسعه علمی کشور است و باید مرزها از میان برداشته شود. در دانشگاه‌های نسل سوم نیز ضرورت دارد دیوارهای میان گروه‌های آموزشی برداشته شود و تحقیقات و پژوهش‌ها بر اساس نیازهای جامعه و بحران‌های فعلی کشور انجام شود.

قائم مقام وزیر علوم اظهار کرد: به مرور زمان در حال تدوین سیاست‌گذاری‌ها متناسب با ایجاد دانشگاه نسل سوم هستیم. طبیعتا اکثر قوانین و مقررات باید دگرگون شوند و در دانشگاه‌های نسل جدید از ایده‌های دانشجویان کارشناسی حمایت شود و این حمایت در بستر پارک‌ها ممکن است. ایده‌هایی که در صورت حمایت و پیگیری می‌توانند به دانش و فناوری تبدیل شوند.  

بسته حمایتی فارغ‌التحصیلان کارشناسی جهت ورود به بازار کار تدوین می‌شود

وی افزود: در حال تدوین یک بسته حمایتی برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی هستیم برای اینکه بتوانند پس از اتمام تحصیل به بازار کار وارد شوند و از مهارت‌های کافی برخوردار باشند. همچنین در حال رایزنی با ستاد نیروهای مسلح هستیم تا فارغ‌التحصیلان مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد بتوانند دوران خدمت مقدس سربازی خود را در پارک‌ها بگذرانند تا از ظرفیت‌های علمی آنان استفاده شود.  

باقری خاطرنشان کرد: باید در دانشگاه‌های نسل سوم کشور بسته‌های پژوهشی تقاضامحور تعریف شود و پژوهش‌ها متناسب با تقاضاها و مشکلات جامعه انجام شوند. این موضوع به معنای غفلت از پژوهش‌های پایه نیست و در برخی از رشته‌ها نیاز اصلی روی تحقیقات پایه و محض قرار دارد.

مقررات متناسب با احتیاجات و رویکردهای سازمانی پارک‌ها تدوین شود

وی اضافه کرد: باید برای پارک‌ها مقررات متناسب با احتیاجات و رویکردهای سازمانی آن‌ها تدوین شود و هدف فعلی وزارت علوم نیز همین است. این رویکرد در حقیقت به دنبال استفاده از استانداردهای روز دنیا در توسعه محل‌هایی مانند پارک‌هاست.

باقری تصریح کرد: دانشجوی تربیت‌شده در دانشگاه نسل سوم باید از ارتباطات گسترده بین‌المللی برخوردار باشد. این موضوع درمورد خود دانشگاه‌ها و پارک‌ها نیز صادق است و باید یک ارتباط مستمر و پویا با سایر دانشگاه‌های جهان تحقق یابد.

قائم مقام وزیر علوم گفت: تاکید بر این است که پارک‌ها و دانشگاه‌ها به دنبال حمایت از ایده‌های دانشجویان باشد. بدین منظور منابع مالی صندوق‌های رفاه دانشجویی را افزایش دادیم تا علاوه بر افزایش رفاه دانشجویان به گسترش تحقیقات علمی آنان نیز یاری شود.

انجمن‌های علمی دانشجویی باید با ساختار پارک آشنا باشند

وی اضافه کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی باید با ساختار پارک آشنا باشند و هر ساله چندین بار از پارک بازدید کنند. این دیدار مستمر سبب ایجاد ارتباط میان انجمن‌های علمی و پارک می‌شود. دانشجویان دوره ارشد و دکترا باید بدانند که از ایده‌های آنان به طور حتم حمایت خواهد شد.

باقری بیان کرد: با شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان به حضور نخبگان دانشگاهی در جامعه بیشتر امیدوار بود و از مهاجرت آنان به خارج کشور جلوگیری کرد. تجربه‌های موفق در پارک‌ها به طور حتم می‌تواند دیدگاه برخی از نخبگان در مورد حضور در ایران را تغییر دهد.  

قائم مقام وزیر علوم در خصوص آغاز تحریم‌ها و وضعیت آتی تولید دانش و فناوری کشور عنوان کرد: مسئولیت ما در دوران تحریم‌ها سنگین‌تر است. همچنان که در دوران جنگ یک عرصه طلایی جهت تامین نیازهای نظامی و دفاعی شکل گرفت، اکنون چنین فرصتی برای پارک‌ها نیز فراهم شده است. در این دوره تحریم می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به تامین نیازهای دستگاه‌های مختلف پرداخت. 

وی افزود: طی مذاکراتی که با دانشگاه‌های خارجی صورت گرفته، یک ارتباط مستمر میان دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با دانشگاه‌های خارجی ایجاد شده و خوشبختانه تحریم موجب قطع‌رابطه نمی‌شود. این وضعیت را باید مغتنم شمرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.