صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / خبرنگاران ایرانی در خط مقدم جنگ رسانه ای دنیا قرار دارند
خبرنگاران ایرانی در خط مقدم جنگ رسانه ای دنیا قرار دارند

درگفت وگوی گروه دانشگاه ایرنا با رییس دانشکده علوم ارتباطات صدا وسیما

خبرنگاران ایرانی در خط مقدم جنگ رسانه ای دنیا قرار دارند

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه صدا وسیما می گوید: خارجی ها در تلاش برای تحمیل چارچوب های خبری خود به ایران هستند اما راه درست این است که در مسیر منافع ایران حرکت کنیم .

اردشیر زابلی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایرنا درباره چالش های حرفه روزنامه نگاری، اظهار کرد: حرفه مقدس خبرنگاری همواره خبرنگاران را به چالش های مختلف کشانده است. از دیرباز خبرنگاران در شرایط مختلف مانند جنگ ها سعی کردند حوادث و واقعیات را منعکس کنند تا وظایف حرفه مقدس خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: بسیاری از خبرنگاران مدافع حرم برای نشان دادن واقعیات سوریه و عراق به آن مناطق رفتند و به شهادت رسیدند. خبرنگاران ایرانی در واقع خط مقدم جنگ رسانه ای با دنیا قرار دارند، خارجی ها سعی می کنند چهارچوب های خبری خود را به سمت ایران بیاورند و ما را وادار به فعالیت مورد نظر خود کنند اما راه درست این است که در مسیری حرکت کنیم تا به نفع ملت ایران تمام شود.

** محتوای خبرنویسی پیشرفت نکرده است
رئیس دانشکده ارتباطات صدا وسیما همچنین درباره کیفیت روزنامه نگاری در عصر حاضر، تأکید کرد: روزنامه نگاری در ایران نسبت به گذشته تفاوت بسیاری پیدا کرده، ورود و پیشرفت تکنولوژی در عصر کنونی باعث شده روزنامه نگاری و نظریه های ارتباطی ارتقا چشمگیری پیدا کند. زابلی زاده با اشاره به اینکه خبرنویسی و نظریه های ارتباطی در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است، افزود: در شرایط امروز روزنامه نگارانی موفق هستند که توانسته اند از پیشرفت های خبرنویسی و ارتباطی استفاده کنند.
وی به عدم تغییرات محتوایی در حرفه خبرنگاری اشاره کرد و گفت: خبرنگاران امروز شرایط متفاوتی را نسبت به نسل گذشته روزنامه نگاران تجربه می کنند اما تصور من این است که این پیشرفت ها هنوز به حوزه محتوایی خبر راه پیدا نکرده است.
این استاد ارتباطات با بیان اینکه درست است که روزنامه نگاری امروز کیفیتی خوبی دارد اما جای پیشرفت بسیاری هم دارد، یادآور شد: روزنامه نگاران امروز ما نیاز دارند که برای رفع نواقص و مشکلات خودشان بیشتر تلاش کنند، رسانه های نوین، فضای مجازی و همچنین کارکرد و کاربرد آنها را بهتر بشناسند.

** لزوم آشنایی با ابزارهای تکنولوژی
زابلی زاده ادامه داد: در حال حاضر ما با آن نگاه سنتی و آشنایی قدیم با این حرفه از فناوری های امروز استفاده می کنیم که متأسفانه این موضوع باعث می شود که کارکرد لازم در عرصه روزنامه نگاری را نداشته باشیم.
وی به مسئوولیت سنگین روزنامه نگاری در جامعه اشاره کرد و گفت: درحال حاضر برخی از روزنامه نگاران با آشنایی کافی و به روزکردن خودشان با تکنولوژی های روز توانسته اند محتوای خوبی را به جامعه عرضه کنند و مسئوولیتی که بر عهده دارند را به درستی انجام دهند.

** رقابت با روزنامه نگاران جهان
رییس دانشکده ارتباطات صدا و سیما همچنین درباره ضعف ها و آسیب هایی که خبرنگاران با آن مواجه هستند، یادآورشد: بخش قابل توجهی از خبرنگاران امروز ایران نیاز مبرمی دارند که خودشان را به روز کنند، خبرنگاران بسیاری هستند که به درستی اصول جدید را یاد نگرفته اند و باید با فناوری و نظریه های خبر در دوره جدید آشنا شوند.
زابلی زاده ادامه داد: ما در رقابت با روزنامه نگاران سایر کشورهای جهان، نیازمند این هستیم که هرچه سریعتر روش های نوین را یاد بگیریم و خودمان را با شرایط روز انطباق دهیم تا به شرایط مطلوب تری برسیم.

** روزنامه نگاری یک حرفه مقدس است
وی با اشاره به شهروند خبرنگاران فعال، گفت: شهروند خبرنگارها و بسیاری از افرادی وجود دارند که آموزش خبرنگاری ندیده اند اما فناوری آنها را به انجام یک فعالیت نوعی هدایت کرده است.
این استاد دانشگاه افزود: درست است که شهروند خبرنگاران استفاده از فناوری را یاد گرفته اند اما نمی توان نام روزنامه نگار را بر آنان نهاد چراکه اصول خبرنویسی را به درستی نمی دانند.
زابلی زاده با بیان اینکه روزنامه نگاری یک حرفه مقدس است، یادآورشد: درست است که روزنامه نگاری یک شغل است و بسیاری از خبرنگاران با این حرفه در جهت منافع یک سازمان یا نهاد خاص فعالیت می کنند اما من خبرنگاری را یک حرفه مقدس می دانم که مسئوولیت های بسیاری را بر دوش می کشد.

** لزوم آموزش حرفه ای در روزنامه نگاری
این استاد ارتباطات در ادامه آموزش اصولی خبرنگاران را ضروری دانست و گفت: رشته روزنامه نگاری پیچ و خم های بسیاری دارد که در این زمینه افراد به دانش و آموزش نیاز دارند.
زابلی زاده به لزوم یادگیری زبان های خارجی توسط خبرنگاران اشاره و تأکید کرد: روزنامه نگاران جوان باید بتوانند با استفاده از زبان های مختلف دنیا موضوعات خارج از ایران را بدون واسطه انعکاس دهند.
وی افزود: آموزش یکی از مهم ترین نکاتی است که در حال حاضر تأثیر خود را به خوبی نشان می دهد، روزنامه نگاران باید در دوره های آکادمیک این رشته تحصیل کنند.

** کمبود منابع آموزشی در رشته روزنامه نگاری و ارتباطات
رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشکده صدا و سیما با بیان اینکه دانشگاه ها اصول اخلاقی و حرفه ای روزنامه نگاری را آموزش می دهند، گفت: گرچه مواد آموزشی در دانشگاه ها باید ارتقا پیدا کنند اما بی شک افراد جوان باید مراحل تحصیل در این رشته را پشت سر بگذارند تا به بهترین شکل ممکن وظایف خود را انجام دهند.
زابلی زاده در ادامه درباره کمبود منابع آموزشی در رشته روزنامه نگاری و ارتباطات، اظهار کرد: متاسفانه هنوز در دانشگاه های کشور کتاب ها و مقالات قدیمی دانشگاه های جهان را آموزش می دهیم که این موضوع خوشایند نیست.
وی یادآورشد: افراد بسیاری در کشورمان وجود دارند که باید به تولید علم و نگارش کتاب بپردازند. هنوز همه خبرنگاران به سبک هرم وارونه و تاریخی مطلب می نویسند چراکه سعی نکردیم با توجه به شرایط روز سبک جدیدی را بوجود آوریم.
این استاد دانشگاه گفت: متأسفانه جرأت نداریم که پا را از سنت های قدیمی فراتر بگذاریم و گمان می کنیم که اصول گذشته را باید تا ابد باید همراه خود داشته باشیم.

** سیاسی، پرخطرترین گرایش رسانه است
زابلی زاده همچنین درباره پرخطر و بادوام ترین گرایش های روزنامه نگاری، تأکید کرد: پرخطرترین گرایش روزنامه نگاری از همان ابتدا و در تمام دنیا سرویس سیاسی یک تحریریه بوده است. پس از سرویس سیاسی یک تحریریه، خبرنگاران سرویس های اقتصادی و حوادث همواره در معرض خطرهای بسیار قرار دارند.
وی ادامه داد: اگر خبرنگار بخواهد مسئوولیت اجتماعی خود را به درستی انجام دهد، یعنی کار خبر را با راستی، درستی و وجدان راحت پیش برد تا حدودی در معرض تهدید و خطر قرار می گیرد.
رییس دانشکده صدا و سیما خاطرنشان کرد: بادوام ترین گرایش روزنامه نگاری برای سرویسی است که از فشارهای درونی و برونی یک سیستم در امان باشد بنابراین سرویس ورزشی یک رسانه را بادوام ترین و کم خطرترین گرایش این حرفه در نظر می گیرم.

**ن. م**۱۶۰۱

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.