صفحه اصلی / سرخط خبرها / ارائه خبر درست در گرو آرامش ذهنی خبرنگار است
ارائه خبر درست در گرو آرامش ذهنی خبرنگار است

ارائه خبر درست در گرو آرامش ذهنی خبرنگار است

«اسماعیل آذر» استاد ادبیات فارسی گفت: خبرنگار هر چه فکرش راحت تر باشد مردم را بیشتر در معرض خبرهای درست قرار می دهد و بخشی از آرامش جامعه مربوط به خبرنگاران است.

 

پژوهشگر حافظ شناس و کارشناس مجری برنامه مشاعره با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن تبریک روز خبرنگار در بازدید از ایرنا افزود: در نامگذاری روز خبرنگار، اشتباهی رخ داده است چون نه هر روز و هر ساعت بلکه هر دقیقه از زمان از آنِ خبر و خبرنگار است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، وی اظهار داشت: امروز که دنیا به خاطر ارتباطات جمعی و آنچه در دسترس انسان قرار گرفته، تبدیل به یک دهکده کوچک شده و هرکس با هر صدایی آوایی سر ‌می دهد کمتر از لحظه ای این آوا در این عالم پر پیچ و تاب به گوش انسان های دیگر می رسد و دریغ است که در طول سال فقط یک روز را به خبرنگار تخصیص می دهیم.
وی با اشاره به شعر «ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی» در وصف جایگاه خبر و خبرنگار افزود: انسان با داشتن خبر می تواند حرکت کند و بزرگترین منشاء خبر در فرهنگ ما نور است به خاطر اینکه نور، ظلمت ها را می شکافد و راه را به ما نشان می دهد.
آذر گفت: در فرهنگ ما و رجوع به نظریه شیخ اشراق سهروردی به این مطلب می رسیم که همه چیز از نور است و انسانها در عرصه خبر از خود نوری ساطع می‌کنند.
وی ادامه داد: خبرنگاران حقیقی تعریف دارند و باید در هر کجای دنیا هستند از مزایای خوب شامل مسکن و حقوق کافی برخوردار شوند.
این استاد دانشگاه گفت: در اکثر کشورهای دنیا برای چند شغل احترام قائلند؛ اول برای قضات که عدل را برای انسانها جاری و ساری می کنند و دوم پزشکان که با جان انسانها سر و کار دارند.
وی ابراز امید کرد خبرنگاران هم در همه جای دنیا این حرمت را داشته باشند، قلمی که مقروض به غرضی باشد و آن قلم دست یک ناخبرنگار باشد می تواند دنیا را بر هم زند و دلها را پریشان و آبروها را جابجا کند.
آذر تاکید کرد: اما خبرنگارانی که صدق پیش رو دارند و صادق و حقیقت‌یابند می توانند دست جامعه را بگیرند، مثل نور کار کنند و انسانها را با خبرهای درستی که می دهند به روشنایی هدایت کرده و تاریکی های پیرامون خود را بشکافند.
وی ابراز امیدواری کرد کسانی که در برابر خبرنگاران مسئول هستند، خبرنگاران صادق را دریابند و در امور جاری و در معیشت آنها ایجاد تسهیل و سهولت کنند تا آنها رنجی در زندگی نداشته باشند و بتوانند با ذهنی آرام خبر کسب کنند و به مردم برسانند.‌
شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۷۸ روز ۱۷ مرداد را روز خبرنگار نامگذاری کرده است. این روز سالگرد شهادت «محمود صارمی» مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا در مزارشریف افغانستان است که سال ۱۳۷۷ به دلیل حمله و اشغال کنسولگری جمهوری اسلامی از سوی طالبان به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران به شهادت رسید.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۰۸۰ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.