صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / پیش بینی کاهش قیمت در بازار موبایل
پیش بینی  کاهش  قیمت  در  بازار  موبایل

«کسب و کار» تاثير بسته جديد ارزي دولت بر بازار گوشي را بررسی می کند

پیش بینی کاهش قیمت در بازار موبایل

با اعلام بسته جديد ارزي دولت تكانه‌هايي هرچند اندك در بازارها به وجود آمد و مردم و بازاريان را اميدوار كرد كه شايد اين آغازي برای پايان دادن به نابه‌ساماني‌هاست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار موبایل از آن دسته بازارهایی است که رونق و رکود آن وابستگی مستقیم با نوسانات ارزی دارد و در چند ماه اخیر به دلیل گرانی دلار و ارز شاهد هستیم که خرید و فروشی در آن انجام نمی‌شود و قیمت‌های نجومی گوشی‌ها مشتریان را از نزدیک شدن به فروشگاه‌ها منع کرده است. وضعیت فعالان در این حوزه هر روز بدتر می‌شود.
نه جنس به اندازه کافی هست و نه مردم توانایی خرید دارند. چند ماه است که اصطلاحا کسبه از جیب می‌خورند و اگر این وضعیت همین‌طور ادامه پیدا کند، مجبور به تعطیلی می‌شوند. البته با باز شدن بسته ارزی دولت و انتشار جزئیات آن، بازار و فعالان اقتصادی به آینده اقتصاد امیدوار شدند. روند مثبتی که با انتشار بخشی از سیاست‌‌های جدید ارزی دولت آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

گوشی تلفن همراه ۱۰ درصد ارزان‌‌ شد
این در حالیست که پس از اعلام بسته جدید ارزی دولت، بازار گوشی تلفن همراه به کاهش نرخ دلار واکنش نشان داد و قیمت انواع آن ۱۰ درصد کاهش یافت. بازار گوشی تلفن همراه به بسته جدید ارزی دولت و کاهش نرخ ارز آزاد واکنش نشان داد. پس از اعلام سیاست‌های ارزی دولت که منجر به کاهش ۴۰۰ تومانی نرخ دلار در بازار آزاد و قیمت‌گذاری دلار با نرخ ۹ هزار و۴۰۰ تومان شد، قیمت انواع گوشی در بازار موبایل تا حدی کاهش یافت.
در نتیجه کاهش قیمت موبایل در بازار، برای مثال آیفون ایکس ۲۵۶ که ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد به قیمت ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانرسید.
این گوشی در ملتهب‌ترین روزهای نوسان نرخ ارز به قیمت ۱۷ میلیون تومان نیز رسیده بود. همچنین گوشی A5 سامسونگ که ۳ میلیون تومان قیمت داشت به قیمت جدید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.
با توجه به قیمـت‌های جدید و قدیم به نظر می‌رسد تقریبا قیمت‌ها در بازار موبایل ۱۰ درصد کاهش یافته است.
بازار موبایل به‌شدت به نرخ ارز وابسته است و متناسب با هر میزان افزایش یا کاهش نرخ ارز تغییر می‌کند.
همچنین معمولا روال بازار تلفن همراه بر این است که با افزایش نرخ دلار، فروشنده‌ها تمایلی به فروش ندارند، زیرا می‌دانند باید همان جنس را با قیمت بیشتری بخرند و جایگزین کنند، اما وقتی دلار ارزان می‌شود، راغب به فروش می‌شوند، زیرا می‌دانند جنس را ارزان‌تر می‌خرند و با قیمت کمتری جایگزین می‌کنند و اگر اکنون بفروشند ضرر کمتری خواهند کرد.
در شرایط فعلی همچنان گوشی‌های دارای گارانتی‌های شرکتی کمیاب هستند و حتی با یک میلیون تومان اختلاف قیمت به فروش می‌رسند.
برای مثال گوش S9 128 سامسونگ ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود، اما همین گوشی با گارانتی دیگری یک میلیون تومان ارزان‌تر است.

نرخ بازار ثانویه نرخ اصلی ارز در کشور شود
مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی
بسته جدید ارزی دولت اعلام شده و تمام صنوف امید به این دارند که این بسته بتواند شرایط بازار را از این نابه‌سامانی‌ها نجات دهد. به عبارتی درباره تاثیر بسته جدید ارزی دولت بر بازار موبایل باید اشاره شود که اگر این بسته باعث تک‌نرخی شدن ارز شود و هر واردکننده‌ای بتواند ارز دریافت کند، آنگاه می‌تواند موفق باشد. از زمان اعلام تک‌نرخی شدن ارز و واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی ۶۰ شرکت از ما درخواست مجوز خدمات کردند تا بتوانند تلفن همراه وارد کنند که اسامی ۳۰ شرکت در فهرست نهایی که ارز گرفته بودند، وجود داشت. وضعیت واقعا خراب است و خرید و فروش به حداقل خود رسیده و علاوه بر کمبود کالا، قدرت خرید مردم نیز با گرانی ارز کاهش یافته؛ یعنی در حال حاضر میزان فروش نسبت به دو ماه قبل بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. ضمن آنکه با انتقال موبایل از گروه کالایی یک به ۳ عملا دولت نشان داد که واردات این کالا برای آنها اهمیتی ندارد.
پیش‌بینی از تاثیر بسته جدید ارزی دولت بر بازار موبایل این است که اگر بسته جدید ارزی دولت که به تازگی اعلام شده منجر به تک‌نرخی شدن ارز شود و کالا به وفور در بازار موجود باشد، آنگاه شاهد بازگشت تعادل به بازار موبایل و کاهش قیمت گوشی خواهیم بود و می‌توانیم بگوییم این طرح موفق است. همچنین باید نرخ بازار ثانویه، نرخ اصلی ارز در کشور شود و هر واردکننده‌ای که خواست، ارز دریافت کند و بتواند کالا وارد کند. نباید اینگونه باشد که بازار ثانویه یک نرخ و بازار آزاد یک نرخ دیگر باشد و دلار برای واردات تعلق نگیرد و کالا به سختی وارد شود، چون در این صورت بسته جدید ارزی هم تاثیری نخواهد داشت.
از ابتدا نیز نظر فعالان صنف این بود که ارز باید تک‌نرخی باشد و واردات به راحتی و درستی انجام شود، به طوری که اگر نرخ ارز در بازار ثانویه بالا رفت، قیمت جنس هم بالا برود و اگر پایین آمد قیمت کالا کاهش پیدا کند. در حال حاضر نمی‌توان گفت با بسته جدید ارزی دولت، امکان کاهش نرخ دلار به حدود ۸ هزار تومان وجود دارد یا خیر، چراکه وقتی رئیس بانک مرکزی عددی برای پیش‌بینی نرخ ارز بازار ثانویه اعلام نکرد، ما هم نمی‌توانیم عددی پیش‌بینی کنیم. البته اگر دولت و مردم کمک کنند و به مقداری که واقعا ارز احتیاج دارند خرید کنند، امکان رسیدن قیمت دلار کمتر از ۸ هزار تومان وجود دارد.
البته جدا از اینکه عده‌ای از واردکنندگان از این شرایط سوءاستفاده کردند و با قیمت بالاتر محصولات خود را فروختند کاهش عرضه در بازار نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت داشت. وقتی نیاز بازار ۳ میلیون گوشی است، اما تنها اجازه واردات ۷۰۰ هزار تلفن همراه داده می‌شود وضعیت بهتر از این نخواهد شد. از زمانی که ارز تک‌نرخی شده است برخی از واردکنندها خدمات خود را به دیگر شرکت‌ها واگذار می‌کنند تا بتوانند سریع‌تر و با دردسر کمتری گوشی‌های خود را وارد کنند. در واقع به نوعی خدمات گوشی‌های خود را برون‌سپاری می‌کنند که این امر با اطلاع وزارت صنعت است.

همچنین مطالعه کنید:

ثبت تمامی آگهی‌های انتشار در سکو‌های اینترنتی در سامانه املاک و اسکان الزامی شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصادو مسکن وزارت راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.