صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / طرح “گفت‌وگوی ملی خانواده” در آذربایجان‌شرقی کلید می‌خورد
طرح “گفت‌وگوی ملی خانواده” در آذربایجان‌شرقی کلید می‌خورد

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده:

طرح “گفت‌وگوی ملی خانواده” در آذربایجان‌شرقی کلید می‌خورد

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این‌که طرح ملی "گفت‌وگوی ملی خانواده" در آذربایجان‌شرقی کلید می‌خورد، گفت: اختلالات ارتباطی درون خانواده یکی از معضلات بوده که این طرح برای توان‌افزایی درونی خانواده‌ها اجرا می‌شود تا خانواده‌ها به ویژه از طریق گفت‌وگوی بین نسلی در مقابل آسیب‌ها از خود دفاع کنند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، معصومه ابتکار در کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده استان، توجه به عدالت(در ابعاد مختلف) را یکی از مهمترین برنامه‌های دولت دانست و افزود: در شرایط دشوار و سخت اقتصادی کنونی که تحریم‌های ظالمانه‌ای مجددا تحمیل می‌شود، انتظارات و مطالبات مردم از دولت، کارآمدی در این شرایط و رعایت عدالت و انصاف است.

وی با اشاره به وظیفه‌ی سنگین دولت و با بیان این‌که جلب همکاری‌ سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی در شرایط فعلی اهمیت بسیاری دارد، گفت: ماده ۱۰۱ در قانون برنامه ششم و همچنین سیاست‌های ابلاغی رییس جمهور، به صورت شفاف به عدالت جنسیتی اشاره می‌کند.

وی با بیان این‌که عدالت جنسیتی یکی از ابعاد عدالت است، خاطرنشان کرد: در مورد عدالت جنسیتی هم مبانی قرآنی داشته و هم مبانی قانونی و اجتماعی داریم و ضروری است که برای جایگاه “زنان و مردان” در همه ابعاد با نگاهی متعادل برنامه‌ریزی کنیم.

ابتکار با تاکید بر این‌که بازماندگی از تحصیل آسیب‌های جدی برای دختران به وجود می‌آورد، گفت: این موضوع در دستور کار دولت است و نیازمند برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه هستیم تا این مشکل به حداقل برسد، البته ممکن است برخی پسران هم درگیر بازماندگی از تحصیل به دلیل نبود امکانات باشند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مدرسه‌ای در یکی از مناطق حاشیه‌ای زاهدان برای کودکان بازمانده از تحصیل، یادآور شد: این مدرسه الگوی موفقی از مشارکت بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی در حوزه کودکان بازمانده از تحصیل بوده و امید است این الگو را در نقاط مورد نیاز آذربایجان‌شرقی هم پیاده کنیم.

وی با بیان این‌که ماده ۱۰۱ بر برنامه‌ریزی متعادل جنسیتی تاکید دارد تا دسترسی‌های برابر برای زنان و مردان در جامعه فراهم شود، افزود: در اسفند ۹۶ شاخص‌هایی را برای عدالت جنسیتی تعریف کردیم که امید است این شاخص‌ها نهایی شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این‌که طی تفاهم‌نامه‌ای، توجه به ورزش دختران در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است، افزود: نیازمند آموزش مهارت‌های زندگی هستیم چرا که اگر از سنین پایین به این موضوع توجه می‌کردیم بسیاری از مشکلات اجتماعی کاهش پیدا می‌کرد. در این رابطه برای ارائه‌ی آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج تقسیم کار شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های دولت در حوزه حمایت از زنان سرپرست خانوار، گفت: در این رابطه ستاد ملی زنان سرپرست خانوار فعال بوده و در بودجه سال‌جاری، ۲۳۰ میلیارد تومان برای بیمه زنان سرپرست خانوار پیش بینی شده که پیگیر تخصیص آن هستیم.

وی با اشاره به اهمیت توان‌افزایی زنان و دخترانی که نیاز به اشتغال دارند نیز گفت: موضوع توان‌افزایی زنان از جمله مسائل مهم و حیاتی است تا زنان و دختران مهارت‌های لازم را داشته باشند. این موضوع در استان شروع شده و امید است دستگاه‌ها و بخش خصوصی در این رابطه هم‌افزایی داشته باشند.

ابتکار با بیان این‌که ۲۷ درصد دختران در کشور آموزش دانشگاهی دیده‌اند، افزود: طبیعتا اکثریتشان علاقه‌مند به اشتغال و فعالیت اجتماعی هستند.

وی با اشاره به اجرای برنامه آموزشی توان افزایی دختران دانش آموز و معلمان روستایی با موضوع اکوسیستم دریاچه ارومیه طی روزهای آتی، اظهار کرد: یکی از هدف‌گذاری‌های این طرح توانمندسازی زنان روستایی است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نهضت سوادآموزی در رابطه با آموزش به زنان و دختران بازمانده از تحصیل، تاکید کرد: تلاش کردیم تا در طرح “اشتغال فراگیر” و طرح “اشتغال پایدار” سهم زنان در تسهیلات پیش‌بینی شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ظرفیت‌های عظیم آذربایجان‌شرقی در حوزه صنایع دستی، گفت: بانوان در این حوزه هم می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

وی با اشاره به اینکه خواستار معرفی بیشتر ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) در تبلیغات محیطی شده‌ایم، گفت‌: در تلاشیم تا در سال‌جاری نیز در حدتوان از اورژانس اجتماعی حمایت کنیم، چرا که موثرترین روش مداخله است.

وی به اهمیت اجرای طرح “تاب آوری زنان” نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در ایجاد توانمندی درونی و خودباوری در زنان بسیار تاثیرگذار است که دور اول آن در مناطق آسیب‌پذیر اجرا شد.

ابتکار تدوین سند توسعه ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان را از جمله برنامه‌های مهم دانست و افزود: کارهای اولیه این سند نهایی شده و امید است بتوانیم سند را به نتیجه برسانیم تا برنامه ای برای پیشبرد وضعیت زنان استان باشد.

وی با اشاره به ظرفیت والای استان از نظر سرمایه انسانی و اجتماعی، تاکید کرد: انتظار داریم که آذربایجان‌شرقی به ویژه در موضوعات اجتماعی، زنان و خانواده و… پیشگام و پیشرو باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.