صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / راهکاری برای مشکل خشکسالی/نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیاردی
راهکاری برای مشکل خشکسالی/نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیاردی

رییس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان خبر داد

راهکاری برای مشکل خشکسالی/نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیاردی

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان از پتانسیل جهاد دانشگاهی اصفهان برای شناسایی آب‌های ژرف در عمق ۷۰۰ تا ۳۰۰۰ متری در پهنه استان خبر داد.

خشکسالی

به گزارش کسب و کار نیوز،   مرتضی تیموری در کنفرانسی خبری، به تشریح عملکرد جهاددانشگاهی از زمان تاسیس این نهاد تا نقش و فعالیت‌های واحد صنعتی اصفهان در دوران هشت سال دفاع مقدس و فعالیت‌های این واحد پس از دوران دفاع مقدس پرداخت.

مهندس مرتضی تیموری گفت: بیش از ۲۰۰ طرح در دوران هشت ساله دفاع مقدس توسط محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان طراحی و ۵۰ طرح به مرحله اجراء در آمد.

رییس واحد صنعتی اصفهان اظهار کرد: اکنون نیز برای رفع مشکل خشکسالی در کشور و به ویژه استان اصفهان، پس از انجام تحقیقات کتابخانه‌ای، بررسی تجارب بین‌المللی و مطالعه نقشه به‌روز گسل‌های کشور در واحد جهاددانشگاهی دانشگاه صنعتی، طرح شناسایی آب‌های ژرف از پهنه گسل‌های استان ارایه شده و آماده عملی کردن این طرح در سطح کشور و استان هستیم.

وی درباره جزییات این طرح، گفت: پس از مذاکرات متعدد در سطح ملی و استانی اعلام کردیم با اتکا به توان علمی خود در استان، می‌توانیم در تامین منابع جدید آب کمک کنیم. در این خصوص مذاکرات بسیاری با استانداری اصفهان صورت گرفته که منتظر پاسخ و عقد قرارداد هستیم.

رییس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با بیان این که آب‌های ژرف گسلی منابعی تجدیدپذیر هستند، افزود: این منابع آب قابل بهره‌برداری بوده و شناسایی آن کمک بسیاری در مبارزه با خشکسالی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: وجود قنات‌های فعال و بدون تغییر دبی در بم، شناسایی آب‌های ژرف در سیستان و بلوچستان و چشمه‌های آب شیرین در خلیج فارس، گواه وجود آب‌های ژرف در پهنه ایران است.

تیموری هم‌چنین افزود: تاکنون بیش از ۱۹۰ پروژه اکتشاف آب، از سوی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی انجام گرفته که بیش از ۹۰ درصد این پروژه‌ها به بهره برداری رسیده و پروژه حفاری در کوهپایه و شناسایی آب، یکی از این موارد است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تصریح کرد: پس از مطالعات میدانی، ابتدا وجود آب در پهنه استان را شناسایی می‌کنیم و در مرحله بعد حجم آب را تخمین زده، سپس کیفیت آب و نقاط بهینه حفاری را شناسایی و عملیات استخراج آب را آغاز خواهیم کرد.

وی گفت: هزینه شناسایی این منابع جدید آبی در سطح استان رقمی حدود ۲۰ میلیارد تومان است که آماده اخذ مجوز از سوی استانداری و عقد قرارداد همکاری هستیم.

تیموری تصفیه پساب و بازچرخانی آب در سیکل مصرف را یکی دیگر از طرح‌های علمی جهاد به منظور صرفه جویی در مصرف آب معرفی کرد و تصریح کرد: اگرچه به طور کلی فاضلاب اصفهان طی مراحلی در چرخه مورد استفاده مجدد قرار می گیرد، اما مراکز بسیاری همچون پادگان‌ها و حتی برخی پارک ها و مراکزی که به شبکه فاضلاب استان متصل نیستند، از چرخه دور می‌شوند و جهاددانشگاهی آمادگی همکاری با تمام مراکز برای تصفیه پساب را دارد تا با بازچرخانی آب، به رفع کم آبی کمک کند.

رییس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان اعلام کرد: هوشمندسازی آبیاری فضای سبز و باغات، یکی دیگر از طرح های علمی جهاددانشگاهی برای رفع معضل بی آبی است که اکنون جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان اعلام آمادگی برای کمک در این بخش را به شهرداری اصفهان اعلام کرده و منتظر پاسخ از سوی شهرداری هستیم.

وی هم‌چنین استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار را نیز راهی برای صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کرد و گفت: این طرح بسته به نوع پوشش گیاهی، موجب صرفه جویی ۳۰ تا ۶۰ درصدی در مصرف آب می‌شود و پیش از این، جهاددانشگاهی در پروژه‌های مختلفی در مرکز فولاد، ذوب آهن و نیروگاه اصفهان انجام داده است.

رییس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در خصوص اقدامات جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در بخش آموزش، گفت: در این حوزه آموزش‌های تخصصی و فوق تخصصی بسیاری در استان درحال برگزاری است. از جمله دوره‌های تخصصی برق منطقه‌ای استان و برگزاری ۳۵ دوره برای مدیران ارشد و فرمانداران که در سال جدید به صورت وسیع‌تر برگزار خواهد شد.

تیموری با بیان این که جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در بخش آموزش‌های الکترونیکی در سطح کشور جزء برترین واحدهای جهاددانشگاهی است، تصریح کرد: این حوزه از سال ۹۰ راه اندازی شده و اکنون ۲۰ واحد دانشگاهی در کشور از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند از جمله سامانه آموزش‌های الکترونیکی ذوب آهن و برخی سامانه آموزش‌های الکترونیکی اختصاصی برای مراکز دیگر، نمونه هایی از این نوع آموزش است.

وی با تاکید بر این که جهاددانشگاهی اصفهان یکی از مراکز تربیت مدرس زبان‌های خارجی تبدیل شده است، گفت: یکی از افتخارات جهاد تربیت و آموزش مربیان است به گونه‌ای که افراد پس از گذراندن دوره های جهاد، جذب بازار کار می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی همچنین از چاپ ۳۸ عنوان کتاب جدید در سال گذشته خبر داد و در خصوص دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی در سال گذشته، گفت: برای نخستین بار کانون دانشجویی سلامت و واحد استانی خبرگزاری سیناپرس تاسیس شد. علاوه بر اینکه باشگاه دانشجویان دوستدار محیط زیست منطقه نیز راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.