چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / توزیع غذای رایگان دانشجویی در دانشگاه‌ها/ آغاز عملیات ساخت ۱۹ خوابگاه
توزیع غذای رایگان دانشجویی در دانشگاه‌ها/ آغاز عملیات ساخت ۱۹ خوابگاه

رئیس صندوق رفاه دانشجویان خبر داد

توزیع غذای رایگان دانشجویی در دانشگاه‌ها/ آغاز عملیات ساخت ۱۹ خوابگاه

مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق رفاه دانشجویان از توزیع غذای رایگان دانشجویی در برخی دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: براساس این برنامه، دانشجویانی که توان پرداخت مبلغ ژتون ۱۴۰۰ تومانی تغذیه را نداشته باشند، می‌توانند از غذای رایگان استفاده کنند.

سلف دانشجویی

به گزارش کسب و کار نیوز، مهندس ذوالفقار یزدان‌مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در ساختمان مرکزی صندوق رفاه دانشجویان برگزار شد، از افزایش بیش از دو برابری منابع این صندوق در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته صندوق رفاه دانشجویان ۴۱۷ میلیارد تومان منابع داشت که توانست تسهیلات و یارانه به دانشجویان و دانشگاه‌ها پرداخت کند که خوشبختانه امسال با مساعدت دولت و سازمان برنامه و بودجه و همچنین اصول درآمدهای اختصاصی صندوق این مبلغ به ۶۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت که البته توانستیم با هم‌افزایی با بانک قرض‌الحسنه مهر منابع صندوق رفاه دانشجویان را به بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به توانمندی صندوق رفاه دانشجویان برای پوشش صد در صدی خدمات و تسهیلات دانشجویی، گفت: با توجه به افزایش منابع صندوق، تلاش داریم خدمات خود در حوزه‌های دانشجویی نظیر سراها، تبدیل آشپزخانه‌ها از حالت سنتی به صنعتی و سایر خدمات دانشجویی ارتقاء دهیم.

مهندس یزدان‌مهر خاطرنشان کرد: در حوزه تامین اقلام اساسی، تغذیه، خوابگاه توانستیم برای سال جاری اعتباری ۶۷ میلیارد تومانی از بودجه صندوق اختصاص بدهیم تا در صورت بروز مسائل و مشکلات احتمالی بتوانیم مشکلات را رفع و خدمات را پوشش دهیم بنابراین با افزایش منابع این صندوق و تحقق درآمدهای اختصاصی قطعا در سال جاری خدمات خوبی را در عرصه رفاهی و دانشجویی ارائه خواهیم داد.

افزایش دو برابری پرداخت وام شهریه

مشاور وزیر علوم از افزایش دو برابری پرداخت وام شهریه خبر داد و گفت: متاسفانه ما در پرداخت این نوع وام مشکل داشتیم که با هم‌افزایی بانک مهر ایران توانستیم در پرداخت وام شهریه پوشش دو برابری داشته باشیم، ضمن اینکه سال گذشته وام‌های دانشجویی با پوشش صد در صدی و حتی در برخی موارد ۵۰۰ درصدی مواجه شد و امسال نیز تسهیلات قابل ارائه دانشجویان هدفمند و متناسب با نیاز آن‌ها خواهد بود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین به رتبه‌بندی خدمات دانشجویی در حوزه تغذیه‌ای و سلف اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رتبه‌بندی سلف سرویس‌ها و خدمات تغذیه‌ای دانشجویان پایان یافته و دانشگاه‌هایی که سلف‌سرویس آن‌ها در رتبه سه قرار گرفته باشد با مشارکت ۵۰ درصدی صندوق رفاه دانشجویان ارتقاء یافته و از حالت سنتی به صنعتی تبدیل خواهند شد.

رستوران‌های مکمل در دانشگاه‌ها ایجاد خواهند شد

به گفته یزدان‌مهر، با حمایت صندوق رفاه دانشجویان، رستوران‌های مکمل در دانشگاه‌ها ایجاد خواهند شد و تنوع غذایی دانشجویان افزایش می‌یابد و حتی در برخی از دانشگاه‌ها غذای رایگان به دانشجویان ارائه می‌شود، یعنی دانشجویان حتی مبلغ ۱۴۰۰ تومان ژتون تغذیه‌ای را پرداخت نمی‌کنند و این سیستم توزیع غذای رایگان در سایر دانشگاه‌ها نیز گسترش می‌یابد.

وی همچنین از کمبود ۵۰ هزار نفری ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی خبر داد و گفت: براساس آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته در عرصه سراهای دانشجویی، ما در حال حاضر با کمبود ۲۰۰ سرای دانشجویی مواجه هستیم که ۵۰ هزار دانشجوی ما با تراکم و یا به نوعی با مشکل خوابگاه دانشجویی مواجه هستند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان به برنامه وزارت علوم برای رفع کمبود سراهای دانشجویی اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات صندوق در این زمینه اختصاص کم رهن به دانشگاه‌ها بود تا دانشجویان بتوانند اسکان پیدا کنند به طوری که در قالب این طرح ۲۷ میلیارد تومان کم رهن به دانشگاه‌ها پرداخت شد.

یزدان‌مهر خاطرنشان کرد: یکی از دلایل کمبود خوابگاه دانشجویی این است که ما براساس برنامه پنجم توسعه با منع ساخت سراها مواجه بودیم که البته این موضوع با پیگیری‌های انجام شده در برنامه ششم توسعه برطرف شد و برنامه ساخت ۲۰۰ سرای دانشجویی را با مشارکت دانشگاه‌ها و بخش خصوصی در دست ساخت داریم.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه ساخت سراهای دانشجویی

مشاور وزیر علوم از تصویب ساخت ۱۹ سرای دانشجویی خبر داد و گفت: عملیات اجرایی شدن این سراها در دست انجام است و ساخت این خوابگاه‌ها با مشارکت صندوق رفاه دانشجویان و خود دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد به طوری که صندوق رفاه سود بانکی ساخت این خوابگاه‌ها را پرداخت می‌کند به طوری که امسال نیز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به دانشگاه‌ها در حوزه ساخت سراهای دانشجویی اختصاص داده می‌شود.

یزدان‌مهر با تاکید بر اینکه تا یک سال آینده تمامی خوابگاه‌های رتبه‌ سه و چهار ارتقاء خواهند یافت، افزود: ما در سال ۹۵ خوابگاه‌های رتبه پنج را و در سال گذشته نیز خوابگاه‌های با رتبه سه و چهار را ارتقاء دادیم که برنامه داریم تا یک سال آینده تمامی خوابگاه‌ها به رتبه‌های یک و دو ارتقاء یابند.

وی همچنین با اشاره به ساخت ۲۰۰ اتاق تندرستی در سراهای دانشجویی گفت: این اتاق‌ها به منظور ایجاد نشاط در بین دانشجویان ساخته شده است و امسال نیز برنامه ایجاد جاده تندرستی در مجتمع‌های خوابگاه دختران را خواهیم داشت، ضمن اینکه برنامه ساخت ۲۰ چمن مصنوعی را در این خوابگاه‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پایان از برنامه این صندوق برای حمایت از دانشجویان مهارت‌محور و کارآفرین اشاره کرد و گفت: در قالب این سیاست، ۵۰ کارگاه مهارت‌آموزی در خوابگاه‌های دانشگاه‌ فنی حرفه‌ای ایجاد می‌کنیم که به هر کارگاه ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا خواهد شد، ضمن اینکه دانشجویان کارآفرین به منظور حمایت از تولیدات آن‌ها و تجاری‌ کردن این محصولات می‌توانند از این صندوق مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه دریافت کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.