صفحه اصلی / اسلایدر / آغاز به کار صرافی ها و ریزش قیمت ها
آغاز   به  کار صرافی ها  و  ریزش  قیمت ها

«كسب‌وكار» تحولات بازار سکه و ارز را بررسی می کند

آغاز به کار صرافی ها و ریزش قیمت ها

دستورالعمل خريد و فروش ارز در صرافي‌ها روز گذشته ابلاغ شد و با اين دستورالعمل جديد صرافي‌ها آغاز به كار كردند كه نقطه قوتي براي بازار ارز به شمار مي‌رود. تحت‌تاثير اتفاقات رخ داده در بازار ارز، نرخ دلار در بازار رسمي از 4400 تومان به 4200 تومان رسيده و همچنين در بازار آزاد نيز اين نرخ تقريبا 900 تومان كاهش داشت.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز،  دیروز دلار در بازار ثانویه نیز ۸۰۷۴ تومان کشف قیمت شد و بر این اساس در این بازار یک میلیون یورو با قیمت ۹۳۳۰ تومان و ۱۰۰ هزار دلار آمریکا با نرخ ۸۹۵۰ تومان معامله شد. قیمت هر قطعه سکه تمام با تصویر امام نیز در محدوده ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان خرید و فروش شد که گفته می‌شود با تزریق در مجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار سکه تمام بهار آزادی در دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش‌شده، نرخ سکه به‌شدت کاهش پیدا کند.
اتفاق مهم دیگری که به نظر می‌رسد در وضعیت بازار ارز تاثیرگذار باشد اعلام فهرست کالاهای اساسی ازسوی دولت است. بر همین اساس ۲۵ قلم کالا در فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی موسوم به ۴۲۰۰ تومانی قرار گرفته‌اند که از جمله آن برنج، گندم، گوشت قرمز گرم و سرد، مرغ، تخم‌مرغ، کنجاله، روغن و ذرت است که مهم‌ترین اقلام مشمول ارز دولتی هستند. اما مساله اینجاست که با وجود خوش‌بینی‌ای که از وضعیت بازار و تحولات جاری به دست می‌آید، برخی از دلالان در کمین فرصتی تازه برای سودجویی و افزایش قیمت‌ها هستند. در بازاری مثل سکه عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده می‌تواند موج کاهشی قیمت‌ها را در پی داشته باشد و آغاز به کار صرافی‌ها نیز نقطه امیدبخشی به کاهش نرخ دلار است، اما همان‌طور که برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد، دلالان تمام تلاش خود را معطوف به شرایط به‌وجودآمده در بازار ارز کرده‌اند و همین می‌تواند زنگ خطری برای شروع معاملات فردایی در بازار ارز باشد که البته براساس لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق اعلام شده است. در بازار سکه، اما وضعیت متفاوت و اندکی مبهم است. امروز شروع دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش‌شده است. به نظر می‌رسد دارندگان سکه‌های پیش‌فروش‌شده با توجه به افت قیمت‌ها در بازار سکه همان تصمیمی را بگیرند که صاحبان دلارهای خانگی درباره دلار گرفته‌اند. همین امر به افت قیمت سکه دامن می‌زند، اما اینکه پس از آن چه اتفاقی در انتظار بازار سکه است، نیاز به بررسی دارد. به عقیده کارشناسان، تحریم‌ها و شرایط اقتصادی می‌تواند تا حدودی نرخ دلار را بالا نگه دارد، اما اینکه این نرخ‌ها با شتاب قیمتی روز‌های گذشته مواجه نشوند، بستگی به اثرگذاری سیاست ارزی و واکنش مسئولان در بخش بانکی دارد. مهم‌ترین انتظار آنها از مسئولان جلوگیری از فعالیت سودجویان و هدایت آنها در مسیرهای درست اقتصادی است.
به اعتقاد برخی از کارشناسان، در شرایط فعلی آنچه می‌تواند بر وضعیت آینده تاثیرگذار باشد، جو روانی است که دولت باید نسبت به آن هوشیار باشد.

تمایل به معاملات کوتاه‌مدت افزایش یافته است
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: اتفاقاتی که در بازار رخ می‌دهد یا بلندمدت است یا کوتاه‌مدت. متاسفانه آنچه در بازار سکه و ارز رخ داده است، کوتاه‌مدت بوده و به همین دلیل هم وضعیت بازار‌ها را بلاتکلیف کرده است. وی با اشاره به اینکه جو ناپایدار اقتصادی و شرایط ناملایم مردم را به سمت معاملات کوتاه‌مدت و آنی پیش می‌برد، می‌گوید: از آنجایی که طی این مدت زمام اختیار بازار از دست دولت خارج شده بود، تمایل به معاملات کوتاه‌مدت افزایش یافت. به همین دلیل خیلی‌ها راغب به سوداگری آنی از طریق فعالیت در بازارهایی مثل سکه و ارز شدند، در حالی که اگر دولت بازار را کنترل می‌کرد، زمینه برای معاملات آنی از میان می‌رفت.

ضرورت نظارت و کنترل بیشتر دولت
مشبکی با اشاره به اینکه از این پس همه‌چیز بستگی به اجرای درست بسته جدید ارزی دارد، می‌افزاید: ممکن است دولت در موضوع تامین ارز کالاهای اساسی دچار همان نقیصه ارزی پیشین شود و بر همین اساس برخی از سودجویی‌ها نرخ ارز را بالا ببرد، اما در صورت نظارت و کنترل دقیق دولت می‌شود از این اتفاق جلوگیری کرد.

حرکت سرمایه‌داران به سمت مسکن
وی افزود: با این حال پیش‌بینی می‌شود رغبت به خرید و فروش‌های آنی در بازار سکه کمتر شود و موج سرمایه‌داران به سمت بازار مسکن بروند و به آن رونق ببخشند. البته عکس‌العمل‌های روانی دولت در این موضوع بسیار تاثیرگذار است. باید جو روانی بازار کنترل شده و به شایعه‌پراکنان فرصت سودجویی نداد.
براساس گزارش‌های موجود، در مجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی در دور دوم با یک میلیون تومان پیش‌فروش شده که تحویل داده می‌شود. در صورت تعلل دارندگان سکه از عرضه آن، از درصد سود آنها کاسته می‌شود. گزارش‌های میدانی از بازار دلار نیز حکایت از فعالیت‌های دلالان دارد.
گفته می‌شود آنها مردم را تا زمان کاهش بیشتر قیمت دلار از خرید آن، منصرف می‌کنند. براساس بررسی‌های موجود از بازار سکه در روز گذشته هر قطعه سکه تمام با تصویر امام در محدوده ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان خرید و فروش شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در محدوده ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود. قیمت فروش هر قطعه نیم‌سکه در صرافی‌ها یک میلیون و ۵۵۰ و ربع سکه ۷۸۰ هزار تومان بود. تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از نخستین روز اجرایی شدن بسته ارزی نیز از این حکایت داشت که دیروز در سامانه نیما ۲۳ مورد عرضه ثبت و ۸ مورد معامله قطعی شده جمع مبالغ عرضه‌شده تاکنون ۶٫۵ میلیون یورو، ۳۷ میلیون درهم امارات و معادل ۳۳۰ هزار دلار آمریکاست. از این میان مبالغ عرضه‌شده حدود ۳۰ میلیون درهم امارات با قیمت ۲۲۰۰ تومان معامله شد. همچنین یک میلیون یورو با قیمت ۹۳۳۰ تومان و ۱۰۰ هزار دلار آمریکا با نرخ ۸۹۵۰ تومان معامله شد.

جزئیات دستورالعمل نحوه معاملات صرافی‌ها ابلاغ شد
دستورالعمل نحوه معاملات صرافی‌ها ازسوی بانک مرکزی ابلاغ شد که براساس آن، صرافی‌ها مجاز هستند حداکثر تا ۵ درصد حواله‌های ارزی را به اسکناس تبدیل کنند.
در اجرای تصویب‌نامه شماره ۶۳۷۹۳ / ت ۵۵۶۳۳ هـ مورخ ۱۶/۰۵/۹۷ هیات وزیران، «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز» به شرح ذیل ابلاغ می‌شود:
۱. خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی برمبنای نرخ بازار صرفا از طریق «سامانه نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (نیما)» مجاز است.
۲٫ صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری‌شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما رأسا یا به واسطه سایر صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت سه روز کاری به فروش رسانند.
۳٫ نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» خواهد بود.
۴. خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزئی برمبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسعه صرافی‌های مجاز معتبر صرفا با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا) » امکان‌پذیر است.
۵. کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند.
۶. فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است.
۷. صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر ۵ درصد از حواله‌های ارزی خریداری‌شده را تبدیل به ارز به صورت اسکناس کرده و در چارچوب مصارف بند (۶) فوق به فروش رسانند.
۸. کلیه هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.