صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / مراکز پلمب‌ شده طب سنتی نباید به‌ راحتی فک شوند
مراکز پلمب‌ شده طب سنتی نباید به‌ راحتی فک شوند

معاونت آموزشی و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌ پزشکی خراسان‌ رضوی:

مراکز پلمب‌ شده طب سنتی نباید به‌ راحتی فک شوند

معاونت آموزشی و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی خراسان‌رضوی گفت: ۸ مرکزی که کار غیرعلمی پزشکی و غیراصولی طب سنتی انجام می‌داده‌اند را پلمب کرده‌ایم، اما متاسفانه پس از پلمب فک پلمب شدند؛ چراکه دادگاه تنها به جریمه این افراد بسنده کرده بود، حال آنکه جریمه آن‌ها در حد و اندازه اقدامات زیان‌بار این افراد نبود. متأسفانه در حال حاضر این ۸ مرکز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

طب سنتی

به گزارش کسب و کار نیوز، حاتمی در نشستی خبری که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در جامعه، فرهنگ مردم در مراجعه به پزشکان و عدم ‎استفاده از درمان‌های تجویزی آن‌هاست. برای نمونه یکی از بیماران به من مراجعه کرد که زخم زیادی روی سینه داشت. این فرد روال پزشکی را طی نکرده و برای درمان به سراغ طب اسلامی رفته بود، پس از مدت زمانی که دوباره مراجعه کرد، بیماری وی بسیار پیشرفت کرده و به همان میزان، درمان این بیمار دشوارتر می‌شود.

وی افزود: در هر علمی که وارد می‌شویم بایستی آموزش‌های لازم را ببینیم و به آگاهی کامل دست یابیم.  اعتقاد بر این است کسی که وارد حوزه پزشکی می‌شود بایستی فیزیولوژی و آناتومی انسان را بداند. دانشگاه‌های طب سنتی و طب مدرن در این زمینه ورود می‌کنند. طب سنتی درواقع طب مکمل ما است. برخی از پزشکان عمومی دوره موقت چند ماهه می‌گذارنند تا با آگاهی کامل، در حوزه این طب فعالیت کنند.

 حاتمی ادامه داد: ‌برخی از عطارها که داروهای گیاهی می‌فروشند وارد این عرصه می‌شوند و گاهی اوقات درمان هم می‌کنند که به‌هیچ عنوان کار درستی نیست. از سویی دیگر تبلیغاتی در حوزه ارائه خدمات سلامت در رسانه‌های مشهور ما انجام می‌شود که از لحاظ علمی اقدام اشتباهی است. درواقع افرادی که آگاهی‌های پزشکی ندارند به نام طب اسلامی وارد این حوزه می‌شوند، که بیشتر هم با هدف مالی است. برای نمونه آقایی در رسانه‌ها اعلام می‌کند که واکسن‌زدن کار غیر علمی است و اقدامی اسرائیلی است و متأسفانه بسیاری از افراد این سخن‌ها را باور می‌کنند.

معاونت آموزشی و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی خراسان‌رضوی در رابطه با برخورد با مداخله‌گرایان در حوزه پزشکی توضیح داد: ما با مداخله‌گرایان برخورد کردیم و ۸ مرکزی که کار غیرعلمی پزشکی و غیراصولی طب سنتی انجام می‌داده‌اند را پلمپ کرده‌ایم، اما متاسفانه پس از پلمپ فک پلمپ شدند؛ چراکه دادگاه تنها به جریمه این افراد بسنده کرده بود، حال آنکه جریمه آن‌ها در حد و اندازه اقدامات زیان‌بار این افراد نبود. متأسفانه در حال حاضر این ۸ مرکز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. باید ببینیم که این مراکز از کجا حمایت می‌شوند؛ چراکه حضور این مراکز برای جان انسان ضرردارد.  

وی افزود: در مورد تشخیص‌های متفاوت برخی از پزشکان در مورد یک بیماری بایستی به این نکات توجه داشت که پزشک در مرحله نخستی که بیمار را معاینه می‌کند، تشخیص‌هایی را حدس می‌زند. پس از آن، برای تشخیص دقیق‌تر، اقدامات پاراکلینیک را درخواست می‌کند. درواقع مسیرهای این‌گونه را طی می‌کند تا با استفاده از دستگاه‌ها و آزمایشگاه‌های پیشرفته به تشخیص قطعی برسد. به همین علت است که در ابتدای معاینه بیمار، تشخیص بیماری نسبت به معاینه‌های بعدی متفاوت است.

معاونت آموزشی و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی خراسان‌رضوی بیان کرد: در زمینه نظارت و بازرسی از مطب‌های خصوصی با دانشگاه علوم‌ پزشکی هماهنگی و همکاری‌های لازم انجام می‌شود. این هماهنگی در حوزه نظارتی برای پرهیز از موازی‌کاری است. از سویی دیگر از انجمن‌ها در این زمینه یاری می‌گیریم. درواقع پزشکانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند اطلاعات لازم را در اختیار سازمان نظام‌ پزشکی قرار می‌دهند. همچنین کمیسیون اخلاق پزشکی وجود دارد که وظیفه آن، بررسی ارتباطات ابهام‌دار پزشکان با برخی از حوزه‌های پزشکی است که اگر خطای پزشک مشخص شد، فرد متخلف فراخوانده می‌شود و از طریق سازمان و واحد انتظامی به جایگاه بالاتر ارجاع داده می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.