صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / گفتن واقعیت‌های اقتصادی؛ مهمترین خواسته مردم از روحانی
گفتن واقعیت‌های اقتصادی؛ مهمترین خواسته مردم از روحانی

ایسنا گزارش می‌دهد؛

گفتن واقعیت‌های اقتصادی؛ مهمترین خواسته مردم از روحانی

گفتن واقعیت، بزرگترین خواسته مردم است تا بتوان بخشی از اعتماد از دست رفته را به اقتصاد ایران بازگردند.

گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی با مردم

تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران امروز ۱۵ مرداد ماه اجرایی شد، موضوعی که به خصوص طی دو ماه گذشته موجب نوسانات شدید در بازارهای مختلف شد و موجب افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و افزایش قیمت سکه شد؛ بازارهای دیگر نیز متاثر از این نوسانات سوق به گرانی پیدا کرد و احتکار کالاهای اساسی و غیراساسی توسط گروهی سوء استفاده کننده اتفاق افتاد.

مطمئنا خواسته مردم در این شرایط دشوار اقتصادی پاسخگویی و واکنش مسئولان است؛ حال قرار است ساعت ۹:۳۰ امشب (دوشنبه) حسن روحانی برای نخستین بار در سال ۹۷ در گفتگوی تلویزیونی از برنامه‌ها و ناگفته‌های دولت دوازدهم برای اقتصاد ایران در دوران تحریم ها بگوید. 

 نیما از شهروندان اصفهان می گوید: انتظار دارم این بار رییس جمهور همانند دفعات و مصاحبه های قبلی خود مشکلات اقتصادی را گردن دیگران نیندازد و به دقیق به موشکافی مشکلات اقتصادی کشور بپردازند. البته معتقدم باید شرایط سیاسی کشور و تاثیر دقیق تحریم ها بر اقتصاد ایران به طور دقیق مشخص و برای مردم بازگو شود، زیرا مردم تنها به دنبال واقعیت هستند.

او معتقد است بلایی که امروز بر سر اقتصاد ایران آمده به دلیل ترس مردم از گرانی و تجربه افزایش قیمت ها در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد است که موجب شد برای به دست آوردن سود، داشته‌های خود را وارد بازار دلالی کنند.

جوان دیگری تنها می‌خواهد امشب از زبان رییس جمهور واقعیت ها و حقیقت های اقتصادی بشنود و می گوید: بلایی که بر سر اقتصاد آمده به دلیل بی اعتمادی مردم به عملکرد مسئولان در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی است.

وی ادامه می دهد: انتظار دارم اکنون که دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز شده، مسئولان دولتی اشتباهات خود را بپذیرند و با قاطعیت بگویند که در برخی سیاست گذاری های داخلی و خارجی اشتباه شده است و راه درست را این بار بگوید. متاسفانه وضعیت بد اقتصاد ایران حاصل عدم مدیریت صحیح و سیاست های اشتباه مقابله با چالش‌های اقتصادی و سیاسی است.

فرناز، زن جوانی است که می گوید وعده های شعارگونه نمی‌خواهیم و این بار تنها آماده ایم واقعیت هایی که ما درک کرده ایم را رییس جمهور با زبان خود بگوید.

او می افزاید: درست است که مردم با اشتباهات خود نقدینگی بالایی را در کشور رقم زدند و بازار سیاه طلا و سکه ایجاد شد، اما ای کاش درباره اشتباهات و سیاست های غلط اقتصادی در سخنان رییس جمهور صحبت شود و همه اتفاقات گردن تحریم ها انداخته نشود.

جوان دیگری میگوید: امشب منتظر اعلام برنامه اقتصادی جدید و امیدوار کننده‌ای از سوی رییس جمهور هستم، اما وعده‌های غیرواقعی را قبول نمی‌کنم، من با امید به آینده به دولت تدبیر و امید رای دادم.

حسین نیز می‌گوید: تنها سوال من از رییس جمهور این است که با آمریکا مذاکره می‌کنیم یا خیر؟ و چرا تمایل به گران شدن طلا و ارز وجود دارد و اگر این گونه نیست چرا جلوی حباب ارزی و سکه تاکنون گرفته نشده است؟

فاطمه زن میانسال و خانه دار می گوید: کاشکی کسی به خواسته های ما توجه داشته باشد و ای کاش امشب آقای روحانی درباره اشتباهات تیم اقتصادی توضیح بدهد و یا حداقل مجری برنامه حرف دل و سوال مردم را از رییس جمهور در مورد گرانی‌ها بپرسد.

اما استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در خصوص مصاحبه تلویزیونی امشب رییس جمهور به خبرنگار ایسنا، گفت: مساله اصلی این است که اقتصاد ایران زیرساخت‌های نسبتا خوبی در حوزه های مالی، ارزی، ذخایر طلا و هم‌چنین پتانسیل بالایی در تولید و فعالیت اقتصادی دارد.

مهدی طغیانی با بیان اینکه جو روانی در حوزه‌های اقتصادی به طور معمول با سیگنال های منفی بیرونی توسط غرب و آمریکا آغاز می‌شود و سپس توسط افراد منفعت طلب و یا ناآگاه در جامعه دنبال می‌شود، اظهار کرد: این شرایط موجب می شود بدون اینکه از داشته های خود استفاده کنیم، دچار مشکل می شویم.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران به صورت ناروا وارد فضایی شده که با واقعیت های اصلی آن تطابق ندارد، افزود: افزایش نرخ ارز طی هفته های اخیر و تلاطم های ایجاد شده در بازار اساسا با وضعیت اقتصاد ایران مطابقت ندارد و به نوعی اقتصاد کشور دچار تلاطم روانی شده که توسط عوامل خرد و کلان داخلی شکل گرفته است.

این اقتصاددان افزود: در این شرایط مردم با تبدیل دارایی های خود به غیر، به نوسانات سکه و ارز دامن می زدند و از سوی دیگر موسسات مالی، بانکی، بنگاه ها، شخصیت های حقوقی و حقیقی به چالش های اقتصاد کشور دامن زدند که چیزی به غیر از حس روانی موضوعی نبود.

وی با تاکید بر اینکه واقعیت اقتصاد ایران در اصل تغییری نکرده است، تصریح کرد: ناامیدی برخی افراد ناشی از درک واقعیت های اقتصاد کشور نیست بلکه ناشی از جو روانی حاکم بر اقتصاد ایران است.

طغیانی اظهار کرد: در مباحث اقتصاد رفتاری گفته می شود که واقعیت ها و ادراکاتی در اقتصاد وجود دارد، به عنوان مثال امنیت اقتصادی و ادراک امنیت، فقر و ادراک فقر و … که گاهی این دو بر هم منطبق است، اما گاه احساس فقر و یا عدم امنیت از حقیقت آن بدتر است این شرایطی است که اکنون در ایران حاکم است.

وی با تاکید بر اینکه جو روانی امروز جامعه محصول بدتر شدن ادراک افراد نسبت به واقعیت است، گفت: اقتصاد ایران، اقتصاد سستی نیست، در تحریم هایی که از سال ۲۰۰۸ به بعد تحمیل ایران شد تمام دنیا متحد بود، با این حال ایران در آن دوره توانست از شرایط سخت عبور کند، اما امروز آمریکا در تحریم ها تنهاست.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: در مطالعات صورت گرفته بر روی ۳۰۰ مورد تحریم انجام شده توسط دولت آمریکا که در همین کشور انجام شده، اغلب تحریم های یک‌جانبه آمریکا در نهایت منجر به شکست شده است، بنابراین اقتصاد ایران که قبلا از تحریم های چند جانبه عبور کرده، اکنون می تواند از تحریم های یک‌جانبه آمریکا گذر کند، اما زمانی که ادراک مردم بدتر شود و مردم احساس کنند اقتصاد ایران از درون در حال فرو ریختن است و روز به روز در حال فقیر شدن هستند انگیزه کار و فعالیت اقتصادی آنها از بین می رود و منجر به هجوم آنها به بازارهای کاذب طلا و ارز می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بدبینی نسبت به سیاست گذاری های دولتمردان موجب به بن بست رسیدن برنامه های اقتصادی دولت می شود، چرا که عملکرد مردم تعیین کننده موفقیت و عدم موفقیت سیاست های کشور است. در این شرایط امشب آقای روحانی باید واقعیت های اقتصادی را برای مردم بازگو کند و نباید به اشتباه، دل مردم را نسبت به موضوعی خوش کند و باید اعتماد مردم را دوباره جلب کند.

وی افزود: باید بتوانیم در شرایط فعلی بسیج شویم و اگر این گونه نشود با جو روانی ایجاد شده در اقتصاد، آنچه را که توسط دشمن باید انجام شود، توسط خود مردم رقم خواهد خورد.

این اقتصاددان با بیان اینکه شکی نیست که گرانی ها به مردم فشار وارد کرده است، گفت: متاسفانه همه این روزها با گرانی‌ها برخورد کرده ایم، اما راهکار غلبه بر این مشکل بخشی بر عهده سیاست گذار است که باید وارد عمل شود و از سوی دیگر با گفتن حقایق به مردم و ایجاد آرامش، دل مردم را قرص کند، اما بخشی از دلیل گرانی‌های امروز و احتکار کالاها در انبارها و مغازه ها، خود مردم هستند که باید رفتارهای خود را تغییر دهند و دوشادوش دولت برای گذر از شرایط فعلی حرکت کنند.

وی با بیان اینکه در نگاه خرد احتمال دارد این احتکارها به کسی ضربه وارد نکند و منافع کوتاه مدت آنها را تامین کند، افزود: در نگاه کلان فردی که احتکارکننده است، در نهایت خود باید لبنیات، مرغ، برنج، لباس، پارچه و … را باید گران خریداری کند.

طغیانی با تاکید بر اینکه نباید از ترس مرگ اقتصاد کشور، خودکشی کنیم، تصریح کرد: به طور قطع اگر قرار است اقتصاد را از تحریم ها عبور دهیم دو بال حاکمیت و مردم باید دوشادوش یکدیگر حرکت کنند.

وی یادآور شد: رییس جمهور باید واقعیت ها را حتی اگر تلخ باشد، برای مردم بازگو کند و مشکلات و ضعف ها را بپذیرند، اما از سوی دیگر باید تدابیری لازم برای عبور از تحریم ها اعلام و به صراحت از مردم برای اجرای آن کمک بخواهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.