صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / چرا کسب‌و کارهای خانگی موفق نمی‌شوند؟
چرا کسب‌و کارهای خانگی موفق نمی‌شوند؟

مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی توضیح داد

چرا کسب‌و کارهای خانگی موفق نمی‌شوند؟

مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی یکی از دلایلی که باعث عدم موفقیت کسب‌وکارهای خانگی می‌شود را هزینه‌های بالای تغییر و توسعه آنها دانست.

جواد سخدری در اولین جلسه برنامه‌ریزی ایجاد شبکه‌های دست دوزهای چرمی استان، اظهار کرد: طرحی در خصوص توسعه کسب‌وکار خانگی به دنبال شبکه‌سازی برای پشتیبانان و تولیدکنندگان کسب‌وکار واجد شرایط مزیت در سطح استان در نظر گرفته شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز ایسنا، وی ادامه داد: قرار بر این شد که در فاز اول این طرح، در چند رشته این مساله را ساماندهی کنیم، این رشته‌ها شامل “گل‌وگیاه”، “ویراستاری”، “انیمیشن” و “تولید اثر” است که در سطح کشوری هدایت می‌شود، همچنین این طرح دارای پشتیبانانی بوده به‌طوری که به افرادی که ثبت‌نام کردند، آموزش داده و زنجیره تامین عملیات را به عهده می‌گیرند.
مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: در واقع می‌خواهیم در برخی از حوزه‌های کسب‌وکار مانند دست‌ دوزه‌های چرمی طبیعی و مصنوعی و دست‌بافت‌های داری یک مدل، شبکه‌سازی اجرا کنیم تا میزان ارزش افزوده در این دسته کسب‌وکارها افزایش یابد.
سخدری عنوان کرد: یکی از اقدامات ما در سطح استان، ایجاد نامی تحت عنوان دستبافت‌های داری بود. در واقع تمام حوزه‌های گلیم، فرد، فرش، تابلو فرش و… در حوزه دستبافت‌های داری قرار داده تا دامنه گسترده‌تری را شامل شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر در محیط کسب‌وکاری شبکه‌هایی مناسب ایجاد شود که ارزش افزوده بیشتری را به وجود آورد، تمام افرادی که در این شبکه‌ها هستند، می‌توانند سود خوبی کسب کنند به طوری‌که آن شبکه نیز پایدار بماند.
مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به عدم موفقیت کسب‌‍وکارهای خانگی بیان کرد: یکی از دلایلی که کسب‌وکارهای خانگی موفق نمی‌شوند این است که هزینه‌های تغییر توسعه آن در محیط کسب‌وکار بسیار بالاست. این هزینه‌ها بیشتر در حوزه بازاریابی، مدیریت بازار و… بوده و هر کسی به تنهایی نمی‌تواند از عهده این مشکلات برآید.
سخدری تصریح کرد: در حقیقت در حوزه کسب وکار به دنبال این هستیم که در حوزه‌های واجد مزیت برندسازی را آغاز کنیم به طوریکه در هر حوزه‌ای یک عامل را مشخص کردیم که افراد را در این زمینه ساماندهی کنند، در برخی از حوزه‌ها بازاریابی در کشورهای خارجی در حال انجام بوده که اقدامات خوبی صورت گرفته است.
هیچ‌گاه سود فرش به دست تولیدکننده نمی‌رسد
مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از دلایل رکود و مشکلات صنعت فرش، خود صاحبان این کسب‌وکار هستند، اظهار کرد: فرش ایرانی در بازارهای خارجی چندین برابر قیمت آن در بازارهای داخلی است اما این سود هیچ گاه به دست تولیدکننده نمی‌رسد چرا که پشتیابانی که در این صنعت شکل گرفتند، انصافی ندارند.
وی عنوان کرد: در این طرح می‌توان به افرادی که در حوزه های مختلف مانند R&D(تحقیق و توسعه)، اتصال به بازار و برندسازی نیازمند مشاوره هستند، کمک کرد. البته پیشنهاد ما این است که همه این افراد در این حوزه تحت عنوان یک برند یا شبکه قرار گیرند و هر یک از این افراد مسئولیت یکی از بخش‌ها را به عهده بگیرد و در آن بخش تخصص یابند تا بتوان با کمک یکدیگر به سود مناسبی رسید.
مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین در زمینه مشکلاتی نظیر منابع مالی و تامین مواد اولیه که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، می‌توان با کمک ما آن را حل کرد. در واقع جهاد دانشگاهی نهادی برای توسعه در این حوزه بوده که مورد وثوق سایر ارگان‌هاست تا راهکاری برای مشکلات در حوزه مشاغل خانگی بیابد.
وی افزود: شبکه بایستی دارای یک بخش بازاریابی باشد و آن نیز به R&D و تحقیق و توسعه متصل شود. همچنین شبکه بایستی زنجیره تامین مواد اولیه داشته باشد که ارزان قیمت باشد.
سخدری خاطرنشان کرد: در دنیا مساله‌ای تحت عنوان تمرکز وجود داشته و در صنایعی مانند خودرو این مساله به چشم می‌خورد و در واقع خود آنها سطوح رقابت را تعیین می‌کنند. زمانی که از استراتژی تمرکز استفاده می‌شود، تخصص در آن حرفه بیشتر و رقابت سخت‌تر می‌شود. این مساله در شبکه‌سازی نکته کلیدی به شمار می‌رود.
فروش محصولات خانگی به هواپیمایی امارات و شرکت‌های خودروسازی
در ادامه ندا کیوانی، یک بانوی کارآفرین در حوزه چرم، تصریح کرد: حدود سه سال است که کارم را در این حوزه آغاز کرده‌ام، به طوریکه طی یک سال گذشته اقداماتی در حوزه ثبت برند چرم خود انجام دادم اما تاکنون این برند به ثبت نرسیده است، تاکنون هزینه‌های بسیاری را متحمل شدم تا برندسازی کسب‌وکار خود را انجام دهم که این هزینه‌ها حدود ۴۰ میلیون تومان شده است.
وی خاطرنشان کرد: کار من بیشتر در حوزه تولید ست اداری چرم مانند کیف، کیف جیبی و… است به طوریکه محصولات در بازار عرضه نمی‌شوند و به صورت ویزیتوری و با کاتولوک به فروش می‌رسانیم به طوریکه میتوان از این محصولات به عنوان هدیه نیز استفاده کرد. یکی از مشکلات ما افزایش قیمت ماشین‌آلات بوده که روز به روز به قیمت آنها افزوده می‌شود. از دیگر مشکلات ما نبود منابع مالیست به طوریکه برای خرید مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم.
همچنین راضیه اعتصامی دیگر بانوی کارآفرین استان، تصریح کرد: در منزل خود با خانواده ام کار می‌کنیم. حدود ۹۸ درصد تولیدات ما به امارات صادر می‌شود و مابقی آن نیز در نمایشگاه‌ها و سفارشات داخلی است.
وی ادامه داد: همچنین از دیگر تولیدات ما برای کارخانه خودروسازی جنسیس بوده که مدارک خودرو را با همان چرم داخل خودرو برای این کارخانه تولید کردیم. سایر محصولاتی که ما تولید کردیم برای شرکت هواپیمایی امارات بود که به صورت کیفی برای نگهداری سکه مورد استفاده قرار می‌‎گرفت.

همچنین مطالعه کنید:

✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن)

✅گارگاه آموزشی آنلاین ✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن) ✅مدرس: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.