صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / افزایش تولید نفت روسیه نقض توافق با اوپک است
افزایش تولید نفت روسیه نقض توافق با اوپک است

نماینده ایران در هیات عامل اوپک:

افزایش تولید نفت روسیه نقض توافق با اوپک است

نماینده ایران در هیات عامل اوپک گفت: افزایش تولید نفت روسیه با توافق جهانی کاهش تولید نفت مغایرت دارد و اتحاد بلندمدت میان تولیدکنندگان نفت را به خطر می‌اندازد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از وزارت نفت، حسین کاظم‌پور اردبیلی از عربستان و روسیه به دلیل افزایش تولید نفت انتقاد و اعلام کرد: این کشورها توافق جهانی کاهش تولید نفت را نقض و به تلاش‌های آمریکا برای وضع تحریم ضد ایران، کمک می‌کنند.
نماینده ایران در هیات عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: روسیه، عربستان و دیگران تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهند تا صادرات نفت ایران را تحت تاثیر قرار دهند؛ آنها دست حمایت خود را به سوی دونالد ترامپ دراز می‌کنند و این رویکردی بسیار خصمانه در برابر ماست.
کاظم‌پور اردبیلی اعلام کرد: انتقادهایش از روسیه، تنها به مسائل اوپک مربوط می‌شود و روابط گسترده‌تر میان روسیه و ایران را شامل نمی‌شود.
نماینده ایران در هیات عامل اوپک تصریح کرد: الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در یک کنفرانس تلفنی مربوط به کمیته فنی مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپک، اعلام کرده است که مسکو قصد دارد تولید روزانه نفت خود را ۱۷۰ هزار بشکه افزایش دهد. امارات در کنفرانس تلفنی یاد شده نیز اعلام کرد که تولید روزانه خود را ۱۶۰ هزار بشکه افزایش می‌دهد، همچنین کویت تولید روزانه خود را ۸۵ هزار بشکه افزایش می‌دهد.
کا‌ظم‌پور اردبیلی یادآور شد: روسیه اختیار فراتر رفتن از تعهد تولید خود را ندارد و عربستان نیز اجازه ندارد این افزایش را تجویز کند.
وی افزود: اعضای کمیته فنی مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپک کیک را میان خود تقسیم کردند اما این اجازه را نداشتند.
نماینده ایران در هیات عامل اعلام کرد: هر تصمیم لازم درباره تولید انفرادی اعضای اوپک، در صدوهفتادوچهارمین نشست وزارتی اوپک در وین گرفته شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، اعضای اوپک در یکصد و هفتاد و چهارمین نشست عادی این سازمان که در اوایل خردادماه برگزار شد، بر پایبندی ۱۰۰درصدی به توافق همکاری اوپک که نوامبر ۲۰۱۶ حاصل شده بود، تاکید کردند.
بر اساس بیانیه نشست، توافق همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش در مجموع روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای (یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه اوپک و ۶۰۰ هزار بشکه کشورهای غیرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.
با توجه به اینکه اعضای اوپک و غیراوپک در ماه‌های گذشته بیش از میزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌‌اند به گونه‌ای که اکنون میزان تعهد و پایبندی آنها حدود ۱۵۲درصد (با کاهش ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت) است، تصمیم گرفته شد میزان تعهد از ۱۵۲ به ۱۰۰ درصد کاهش یابد.
با این تصمیم، آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته و بیش از میزان تعهد خود کاهش تولید داده‌اند، بر اساس سهم تعیین شده خود تولید خواهند کرد، به گونه‌ای که در این شرایط میزان پایبندی مجموع اعضای اوپک کاهش می‌یابد و به ۱۰۰درصد می‌رسد.
در صورت عملی شدن این تصمیم، مقدار بشکه‌های اضافی که وارد بازارهای جهانی می شود به معنای افزایش تولید نیست و فقط به منزله کاهش میزان پایبندی از ۱۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد است.
قرار است کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک، تولید را رصد کند و به رییس کنفرانس گزارش کند.
البته هیچ عددی در این بیانیه اعلام نشده است و در ماه‎های آتی این عدد مشخص می‌شود اما کارشناسان از ظرفیت یک میلیون بشکه ای افزایش تولید خبر می دهند.
اقتصام**۲۰۲۲**۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

مصرف برق ادارات رصد می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق آمار مجموع مصرف بخش اداری در طی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.