صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / نپیوستن دستگاه‌ها به سامانه دسترسی آزاد اطلاعات پیگیری شود
نپیوستن دستگاه‌ها به سامانه دسترسی آزاد اطلاعات پیگیری شود

درخواست انتظامی از رسانه ها:

نپیوستن دستگاه‌ها به سامانه دسترسی آزاد اطلاعات پیگیری شود

دبیرکمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از رسانه ها خواست: ضمن ارائه پیشنهادهایی برای رفع مشکلات پیش‌روی این قانون، دستگاه‌هایی که تاکنون به این سامانه نپیوسته‌اند یا با تاخیر پاسخ می‌دهند را شناسایی و معرفی کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین انتظامی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی ظرفیت های قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با تشریح این قانون و روند شکل گیری و رونمایی از سامانه مربوط به آن، افزود: خوشبختانه طی ماههای اخیر رشد و روند صعودی را درارائه اطلاعات توسط دستگاه‌های اجرایی کشور شاهد هستیم.
وی تصریح کرد: هم اکنون با توجه به این رشد خوب، هنوز شرایط پاسخگویی رضایتبخش نیست از این رو اهالی رسانه باید با حرکت رسانه‌ای یا تشکیل کمپین برای استفاده ازاین سامانه به کمک دبیرخانه و کمیسیون بیایند.
مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه میانگین انتظار برای پاسخگویی ۴۰۷دستگاه اجرایی عضو سامانه را حدود ۵۴ روز عنوان کرد و گفت: البته طبق قانون این زمان باید به حداقل این فرجه به۱۰روز برسد.
به گفته انتظامی آنچه ایده آل است اینکه باید به روزی برسیم که دیگرهیچ کسی هیچ سوالی ازاین سامانه نداشته باشد چراکه پیش تر همه اطلاعات در سامانه یا پرتال عمومی دستگاه ها منتشر شود.
دبیرکمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ادامه سخنان خود شمار افراد عضو سامانه را پنج هزار و۳۰۰ نفر اعلام و تاکید کرد: این رقم نسبت به اعضای استفاده کننده بسیار پایین است هرچند دستگاه‌ها هم اکنون در مقایسه با یک سال گذشته آمادگی بیشتری برای همکاری و ارائه اطلاعات دارند.
انتظامی درعین حال تاکید کرد: باید با کمک ظرفیت رسانه ها در جهت فرهنگ‌سازی این موضوع که هر شهروندی حق دارد تا به اطلاعات نزد دستگاه های حکومت برای اطلاع رسانی افکار عمومی استفاده کند حرکت کنیم.
وی با اشاره مسائل و مشکلات موجود در قانون فعلی ،اظهارداشت: البته این قانون هم به مانند بسیاری از موارد دیگر دارای اشکالاتی است که باید کاستی ها و نقاط ضعف آن شناسایی و با نظرات و پیشنهادات سازنده در جهت تقویت و ارتقای آن برآئیم.
انتظامی با اشاره به ثبت برخی درخواست‌های ناشفاف یا غیرمنطقی در سامانه، از رسانه‌ها ‌خواست پیشنهادها و انتقادهای خود را برای استفاده بهینه هر چه بیشتر از سامانه ارائه کنند.
دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات همچنین با اشاره به اینکه کل قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ۲۳ماده است، ازهمه رسانه ها خواست به مانند دیگر قوانین حوزه رسانه و مطبوعات، این قانون را نیز حفظ کرده تا بر آن اشراف کامل داشته باشند.
به گفته وی باید روند دسترسی و استفاده اهالی مطبوعات و رسانه از این قانون را تسهیل و به دستگاه ها تاکید کنیم که در ارائه اطلاعات سرعت دهند چرا که مصرف‌کننده‌اش یک فرد نیست و در واقع عمومی است و از طرفی هم روزنامه‌نگاران همکاران خود را تشویق به استفاده و اطلاع‌رسانی از این قانون کنند.
مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: براین باوریم نباید فشار رسانه را برای اصلاح امور دست‌کم و نادیده گرفت بلکه به نقش بی بدیل آنها در شفاف سازی برای افکار عمومی به طور ویژه باید نگریست.
ادامه دارد…..
فراهنگ ** ۱۳۵۵ **۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.