صفحه اصلی / 00 / روابط تهران و مسکو تحت تاثیر روابط با آمریکا قرار نمی گیرد
روابط تهران و مسکو تحت تاثیر روابط با آمریکا قرار نمی گیرد

استاد دانشگاه سن پترزبورگ:

روابط تهران و مسکو تحت تاثیر روابط با آمریکا قرار نمی گیرد

استاد مسایل خاورمیانه دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه معتقد است: ساختار همکاری های تهران و مسکو تحت تاثیر روابط روسیه و آمریکا قرار نمی گیرد.

الکساندر سوتنیچنکو روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درمسکو گفت: روسیه برای روابط با ایران اهمیت ویژه ای قائل است و می خواهد این روابط همسو با منافع دوجانبه توسعه یابد.
وی با بیان اینکه روسیه و ایران منافع زیادی در همکاری با یکدیگر در عرصه های مختلف دارند، اظهار داشت: هیچ عاملی نمی تواند مانع توسعه روابط دو کشور شود.
سوتنیچنکو که از کارشناسان امور شرقی روسیه و آشنا به امور ایران است، در مورد علاقه تهران به گسترش روابط با مسکو اظهار کرد : مقامات عالی ایران توسعه روابط با روسیه را از اولویت های سیاست خارجی کشورشان خوانده اند.
استاد دانشگاه سن پترزبورگ گفت:دلیلی ندارد به عزم سران ایران برای توسعه روابط با روسیه شک برد؛ به اعتقاد من همگام با تهران، مسکو نیز عزم گسترش روابط دوجانبه را دارد و در این زمینه برنامه ریزی های گسترده ای شده است.

**روسیه از برجام حمایت می کند
سوتنیچنکو با اشاره به خروج آمریکا از برجام افزود:این اقدام واشنگتن با مخالفت و انتقاد سایر اعضای گروه ۵+۱مواجه شد وتاکنون شرکت کنندگان در این توافق بین المللی بر حفظ و اجرای آن تاکید کرده اند.
وی افزود:بر هیچکس پوشیده نیست به دنبال خروج آمریکا از برجام این کشور تحریم های جدید علیه ایران وضع می کند و هم اینک نیز در دو مرحله محدودیت های جدیدی بر این کشور تحمیل کرده است.
استاد دانشگاه روسی خاطرنشان کرد: آمریکا می خواهد بخش های تجاری و انرژی ایران را در تنگنا قرار دهد و شرکت کنندگان در برجام از جمله روسیه برای به حداقل رساندن تاثیرات این تحریم ها بر همکاری های تجاری با ایران تلاش می کنند.

**روسیه به دنبال کاهش تنش با آمریکاست
استاد دانشگاه سن پترزبورگ روسیه هدف روسیه را از مذاکرات با آمریکا ازجمله در سطح سران دو کشور، کاهش تنش ها و اختلافات دوجانبه خواند.
وی ادامه داد: روسیه تمایل ندارد روابط تیره ای با آمریکا داشته باشد و رهبری روسیه همکاری با این کشور را در جهت تقویت ثبات در عرصه بین المللی و حل مسائل مهم جهانی ارزشمند می داند.
سوتنیچنکو گفت: دیدار اخیر روسای جمهوری روسیه و آمریکا نیز با همین هدف برگزار شد و مسکو می خواهد روابط تیره را ترمیم کند و این را به نفع خود می داند.

**بهبودی روابط روسیه و آمریکا دشوار است
استاد مسایل خاورمیانه دانشگاه دولتی سن پترزبورگ، بهبود روابط مسکو و واشنگتن را هدفی دور از دسترس می داند که با وجود تلاش دو طرف به زحمت می توان به آن دست یافت.
وی توضیح داد:بسیاری از مقام ها وسیاستمداران آمریکایی به روس هراسی مبتلا شده اند واین مساله ازکنگره و سنای آمریکا که فضای ضدروسی بر آن حاکم شده است، سرچشمه می گیرد.
سوتنیچنکو گفت:فقط تلاش و برنامه ریزی ترامپ برای بهبود روابط کافی نیست و وی با وجود این همه مخالف برقراری روابط عادی با مسکو نمی تواند به موفقیت دست یابد.
وی معتقد است که روابط روسیه و آمریکا تا زمانی که سیاستمداران آمریکایی از مواضع ضدروسی صرف نظر نکنند تیره و تار باقی خواهد می ماند و سطح مناسبات دو کشور تحت تاثیر القائات جناح های ضدروسی در آمریکا، بسیار پایین خواهد ماند.
اروپام**۳۹۱* ۱۳۴۶ **۱۵۹۰

همچنین مطالعه کنید:

دفاع نماینده آمریکا از سلطه طلبی تجاری

به گزارش کسب و کار نیوز، واشنگتن و پکن روی واردات محصولات یکدیگر به ارزش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.