صفحه اصلی / اسلایدر / استقبال بورس از سیاست جدید ارزی
استقبال بورس از سیاست جدید ارزی

شاخص بورس از ارتفاع ۱۲۸ هزار واحد عبور کرد

استقبال بورس از سیاست جدید ارزی

ثمانه نادری

چندین روز است که شاخص بورس مسیر مثبتی را در پیش گرفته و شاهد رشد است. دیروز نیز بار دیگر در سهم‌های شاخص‌ساز از جمله فلزی‌ها، نفتی‌ها و محصولات شیمیایی شاهد صف خرید و افزایش قیمت فزاینده‌ای بودیم که براساس بررسی‌های موجود، ناشی از امیدی است که بسته جدید ارزی در سهامداران بورسی ایجاد کرده است. در واقع، سهامداران منتظر اعلام آزادی شرکت‌های پتروشیمی و فلزی در فروش ارز صادراتی در بازار ثانویه هستند که می‌تواند سودآوری این شرکت‌ها را بالا ببرد، تاکنون این شرکت‌ها باید ارز صادراتی خود را تنها به نرخ ارز رسمی به فروش می‌رساندند.به گزارش ایسنا، در هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با روند شدیدی رشد کرد، اما در روز شنبه این روند تا حدودی کنترل شد و دیروز روند قیمت‌ها بار دیگر به حالت افزایشی درآمد و شاخص کل با رشد ۴۰۴۹ واحدی مواجه شد. همچنین شاخص بازار شناور با ۴۰۳۱ واحد رشد به رقم ۱۳۶ هزار و ۹۷۷ واحدی رسید و شاخص بازار اول و دوم با ۲۹۹۶ واحد و ۸۲۴۸ واحد رشد مواجه شدند. صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران هر یک به ترتیب با ۴۷۶، ۴۲۳ و ۲۵۳ واحد تاثیر مثبت روی شاخص‌های بازار بیشترین نقش را در افزایش دماسنج بازار سرمایه بر عهده گرفتند. در عین‌حال اندک نمادهایی همچون سرمایه‌گذاری دارویی تامین، آسان‌پرداخت پرشین و بانک خاورمیانه هر یک به ترتیب ۱۱، ۷ و ۷ واحد کاهنده روی شاخص‌های بازار داشتند.
دیروز در گروه محصولات شیمیایی تنها با یک روز استراحت روند صف‌های خرید بار دیگر شروع شد، به طوری که با قیمت ۷۶۸ تومان و دو ریال حجم خرید برابر با ۶ میلیون و ۳۳۵ هزار سهم به وجود آمده بود. در این گروه بسیاری از سهم‌ها توانستند تا نزدیک ۵ درصد رشد قیمت داشته باشند.

سودآوری بورس از نرخ شناور ارز
مهدی طهانی، کارشناس بازار سرمایه
رشد بورس تحت‌تاثیر تحولاتی است که در این مدت در بازارهایی مثل ارز و سکه روی داده است و صحبت از بازار ثانویه و همچنین مکانیزم خرید و فروش ارز در بازار آزاد این امیدواری را در سهامداران برای کسب سود بیشتر تقویت می‌کند. به بیانی دیگر باید گفت هرچقدر نرخ ارز شناور و به مکانیزم عرضه و تقاضا نزدیک‌تر باشد، سود بازار سرمایه و ارزش سهام بالاتر می‌رود. در عین حال واکنش بازارهایی مثل سکه و ارز از این مساله ممکن است منفی باشد. کما اینکه نرخ سکه و طلا در این مدت کاهش پیدا کرده و نرخ ارز نیز بالاتر نرفته است، اما برعکس پافشاری بر نرخ جدید برای ارز واکنش منفی بورس را به همراه دارد و حتما شاخص را منفی می‌کند. همان‌طور که گفته شد، در این صورت احتمال تداوم سفته‌بازی در بازارهای طلا و سکه افزایش پیدا می‌کند و به تبع تاثیر منفی بر بورس می‌گذارد. به طوری که در گذشته نیز شاهد چنین امری بودیم و به جز برخی سهامداران بسیاری متضرر شدند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.