به گزارش کسب و کار نیوز گفت: تا کنون 125 هز ار تن خرید گندم در سقز داشتهایم که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیر و نسبت به یک دهه گذشته بیسابقه بوده است.
کامیل کریمیان افزود: سیلوهای سقز مجموعا ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن ظرفیت نگهداری دارند و ۱۲ مرکز خرید گندم مربوط به بخش دولتی، تعاونی و بخش خصوصی داریم که عمده مشکل در حوزه مرکز خرید تعاونیهاست.
وی کمبود کامیون و حمل و نقل را یکی از مشکلات اساسی سال جاری در خرید گندم دانست و اظهار کرد: با توجه به قراردادی که استان کردستان با شرکت آبادان بسته، این شرکت نتوانست ماشین مورد نیاز را در شهرها تامین کند و موجب ایجاد مشکل در این زمینه شد.
ذهنیت منفی رانندگان کامیون موجب عدم رغبت آنان برای حمل گندم شده است
کریمیان ذهنیت منفی رانندگان کامیون را از دیگر دلایل عدم مراجعه آنها دانست و گفت: این ذهنیت ناشی از عدم پرداخت به موقع کرایه رانندگان کامیون است که سالهای گذشته پس از ۶ ماه تا یکسال پرداخت شده و طلب سال گذشته، ماه قبل پرداخت شده است و این وضعیت عدم رغبت رانندگان را موجب شد.
وی ادامه داد: شرکتهای باربری به رانندگان وعده پرداخت آنلاین را میدهند اما پس از حمل بار، از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده و اعلام میکنند که تا شش ماه پرداخت هزینه ممکن نیست و ضروری است این تناقض گویی شرکتها، مدیریت و حل شود تا رانندگان به حمل گندم رغبت پیدا کنند.
فرماندار سقز ادامه داد: شهرهای اطراف این وضعیت را مدیریت کردهاند اما استان کردستان به دلیل حجم بالای گندم تولیدی و همچنین ظرفیت کم سیلوها موجب بی برنامگی شده است.
وی عنوان کرد: اگر شرکت غله می توانست مجوز حمل داخل استان را اخذ کند، از این مشکل و تبعات آن کاسته میشد.
تعطیلی یکی از سیلوهای سقز بر مشکل کمبود فضای ذخیره سازی افزوده است
کریمیان با اشاره به اینکه این مشکل فضای کافی برای ذخیره گندم در حوزه مرکزی سقز حادتر بوده، گفت: این مسئله به دلیل قابل استفاده نبودن یکی از سیلوهاست که سالها گذشته تا ۲۰ هزار تن گندم را در خود جای میداد اما امسال به دلیل تعطیلی ناشی از اختلاس و مشکل مالی در این سیلو، قابل استفاده نبود.
وی ابراز امیدواری کرد که با تدابیر مسئولان استان در روزهای اخیر میزان حمل خارج از استان افزایش پیدا کند و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت پر است و اگر تدبیری اندیشیده نود برای خرید گندم شهرستان که تا ۱۶۰ هزار تن پیش بینی شده، دچار مشکل خواهیم شد.
فرماندار سقز با اشاره به اینکه بیشتر شرکتهای باربری فعال حوزه شهرستانی را برای حمل گندم بکارگیری کردهایم، اعلام کرد: شرکت آبادان باید این تعداد کامیون را تامین میکرد که متاسفانه در مجموع ۹۰ ماشین به استان اختصاص داده که پاسخگوی حجم گندم استان نیست.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی روزهای اخیر، بارش باران محتمل است و چنانچه سریعتر کامیون برای انتقال گندم تامین نشود، با مشکل عمده مواجه خواهیم شد که قابل جبران نخواهد بود.
کریمیان در پایان با اشاره به حجم بالای گندم در استان، از کشاورزان خواست تحمل بیشتری داشته باشند و یادآور شد: خوشبختانه امسال حجم گندم برداشت و خریداری شده نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و به همین دلیل مدیریت آن نیاز به تدبیر دارد که در روزهای آتی، مشکلات موجود در این زمینه حل خواهد شد.
پیشبینی تولید ۲۴۰ هزار تن گندم در بیجار
فرماندار بیجار نیز در خصوص وضعیت این شهرستان در این رابطه میگوید: طی دو روز در شهرستان سقز ۸۰ الی ۹۰ دستگاه کامیون بارگیری شد و با انجام مذاکرات لازم، قرار شد کامیون به شهرستان اختصاص دهند.
علی اکبر ورمقانی با اشاره به اینکه کار همه کامیونها در شهرستان حتی کارخانه سیمان را هم به خاطر گندم تعطیل کردهایم، گفت: حجم گندم در سالجاری بسیار زیاد و تاکنون ۱۶۰ هزار تن بوده که پیش بینی میشود تا ۲۴۰ هزار تن برسد و کامیون های موجود پاسخگوی این حجم از گندم نیست.
وی اعلام کرد: ظرفیت مراکز خرید و فضای باز تعاون روستایی در این شهرستان پر شده اما خوشبختانه در سیلو، غله و کارخانه آرد این شهرستان هنوز فضا برای ذخیره سازی موجود است و مشکلی از این نظر در بیجار نداریم.
وی تعداد کم کامیون را به دلیل درو کردن همزمان گندم در همه شهرستان های استان و حجم بالای آن دانست و گفت: به منظور بارگیری سریعتر گندم، از فردا حمل گندم توسط تریلی ها از زمین را در شهرستان ممنوع خواهیم کرد و فقط کامیون و تراکتور را برای حمل و نقل خارج از استان و خارج از شهرستان به کار می گیریم که در صورت انجام این کار، حمل گندم نیز شدت می گیرد.
ورمقانی بیان کرد: تلاش می کنیم کشاورزان را به مراکز خرید شهر هدایت کنیم اما متاسفانه کشاورزان به دلیل متحمل نشدن هزینه کرایه بیشتر، مراکز نزدیک به روستاهای خود را ترجیح میدهند که شرکت غله به منظور تشویق کشاورزان ۱۵ هزار تومان در نظر گرفته تا گندم را به مراکز خرید شهر انتقال دهند.
وی اعلام کرد: شرکت غله و جهادکشاورزی و تعاون روستایی وعده پرداخت به موقع هزینه بار کامیونها را دادهاند و شهرستان بیجار از این نظر مشکلی ندارد و نمیتوان کمبود کامیون در این شهرستان را به این مسئله ارتباط داد.
فرماندار بیجار ضمن اعلام اینکه این مسائل مدیریت میشود و مشکلی در شهرستان پیش نخواهد آمد، خاطرنشان کرد: بارگیری و تخلیه در این شهرستان برابر است و تلاش میکنیم مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.
روزانه ۱۰ هزار تن گندم در استان حمل میشود
معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل کردستان نیز با اشاره به اینکه تولید یک میلیون تن گندم در استان پیشبینی شده، اظهار کرد: این میزان نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است و برداشت و تولید این مقدار گندم در استان بی سابقه است.
عبدالرحمن حسینی افزود: به منظور عدم ایجاد مشکل در روند خرید گندم، از ابتدا حداکثر تلاش خود را به کار گرفته و به دیگر استانها نیز اعلام کردیم که نسبت به تامین کامیون اقدام کنند و در حال حاضر نیز مقدار زیادی از گندم شهرستانها را کامیونهای غیر بومی حمل میکنند.
وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر آهنگ حمل گندم دو برابر شده، گفت: طبق آخرین آمار بیش از ۱۰ هزار تن گندم در روز در استان حمل شده که آهنگ مطلوب و مناسبی است اما نسبت به حجم گندم، افزایش آن ضروری است.
حسینی اعلام کرد: روند کنونی خرید و حمل گندم روند مطلوب و مناسبی است و همچنان در حال افزایش است و چون حجم بار زیاد است، نمیتوان این روند را کند و غیرطبیعی تلقی کرد.
وی عدم پرداخت به موقع کرایه کامیونها را نیز در این مسئله بیتاثیر ندانست و خاطرنشان کرد: پرداخت به موقع کرایه کامیونها از مطالبات ماست و این مهم بر عهده شرکت غله است که برای عدم بروز مشکل در این زمینه، باید برنامه ریزی کند تا تاخیر در پرداخت موجب بی انگیزگی رانندگان کامیون نشود.
معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل کردستان انتخاب مسیرهای مقصد کوتاه تر را نیز موجب ترغیب رانندگان دانست و افزود: در صورت نزدیک و در دسترس بودن مسیر، امکان تردد چند بار در روز برای راننده فراهم است از حمل به مسیرهای دورتر مقرون به صرفه تر خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که شرکتهای باربری استان علیرغم کمبود و یا نداشتن کامیون چگونه مجوز فعالیت اخذ میکنند نیز، گفت: همه شرکتهای باربری کامیون ملکی دارند و برابر شرایط و ضوابط مجوز دریافت کردهاند اما وجود ۳ و ۴ دستگاه برای هر شرکت در مقابل یک میلیون تن گندم تاثیرگذار نیست و شرکت آبادان که مسئول مستقیم حمل و نقل گندم استان است، باید از ماشینهای ملکی خود استفاده کند.
حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کردستان جزء آخرین استانهایی است که گندم در آن برداشت می شود شرکت آبادان باید همه تلاشش این باشد که کامیونهای ملکی شعبات مختلف خود در سراسر ایران را برای کمک به حمل گندم به استان اعزام تا آهنگ حمل افزایش یابد یافته و مشکلی در این زمینه بروز نکند.
انتقاد کشاورز کردستانی از افزایش نرخ کرایه بار و عدم افزایش قیمت گندم
اما کشاورز گندمکار دهگلانی در خصوص مشکلات خود در رابطه با این محصول، میگوید: در سال جاری و برای سومین سال متوالی قیمت گندم افزایش نیافته اما کرایه حمل آن چندین برابر شده و این به نفع کشاورزان نیست.
جمال صیدی عدم پرداخت به موقع فروش گندم را از دیگر مشکلات موجود دانست و عنوان کرد: امسال نیز متاسفانه امیدی به پرداخت به موقع نیست و در حالیکه بیش از دو هفته از فروش گندم به مراکز خرید گندم گذشته، هنوز مبلغی دریافت ایم در حالیکه پیش از این وعده پرداخت به موقع به کشاورزان داده شده بود.
وی از سرعت در خرید گندم ابراز رضایت کرد و گفت: سالهای گذشته برای فروش گندم به مراکز خرید، چندین روز باید در نوبت بودیم که خوشبختانه امسال این وضعیت وجود ندارد.
این کشاورز کردستانی ضمن ابراز خرسندی از اینکه سالجاری به دلیل بارندگی، افزایش مطلوبی در تولید گندم داشتهایم، عنوان کرد: اگر کردستان هر ساله رتبه برتر را در این زمینه کسب میکند، به دلیل تلاش کشاورزان است درحالیکه با افزایش نرخ کرایه، عدم افزایش قیمت گندم، مشکل در تامین تراکتور و تریلی برای انتقال گندم به مراکز خرید و … عدم پرداخت به موقع حق کشاورزان نیز بر این مشکلات افزوده است.
با توجه به اینکه گندم از جمله محصولاتی است که علاوه بر ایجاد ثروت در استان، در مجموع میتواند کشاورزی استان را رونق بخشد، نیاز به مدیریت جدی دارد تا هم این محصول را به نحو مطلوب به سایر استانها ارسال کرده و هم رضایت کشاورزان را جلب کند.
انتهای پیام