صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / خبرنگاران همانند قضات به دنبال کشف حقیقت هستند
خبرنگاران همانند قضات به دنبال کشف حقیقت هستند

خبرنگاران همانند قضات به دنبال کشف حقیقت هستند

هنرمند نقاش با مقایسه جایگاه خبرنگار و قاضی در جامعه گفت: خبرنگاران همانند قضات در جامعه به دنبال کشف حقیقت هستند و باید امکانات رفاهی و امنیتی را برای آنها مهیا کرد تا در روشنگری افکارعمومی تحت تاثیر فشارهای بیرونی قرار نگیرند.

حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با تاکید بر حفظ سلامت قلم خبرنگار گفت: نجابت و پاکیزگی قلم روزنامه نگار از الزامات شکل گیری جریان فرهنگی در کشور است و این روحیه از برکات روزنامه نگاری انقلاب و دفاع مقدس به نسل امروز منتقل شده است.
وی در آستانه روز خبرنگار افزود: افتخار این را دارم که در کنار هنر نقاشی و هیات علمی دانشگاه روزنامه نگاری را در تحریریه روزنامه اطلاعات و چندین رسانه دیگر تجربه کردم و از نزدیک با زیبایی ها و مشکلات این حوزه آشنایی کامل دارم.
هنرمند نقاش با اشاره به روزنامه نگاری در دوران دفاع مقدس گفت: زمانی که هم پیمانان آمریکایی، غربی و عرب رژیم صدام، مقابل ایران متحد شده بودند و لشکر کفر در خیال نابودی اسلام بود، انتخاب عنوان «دفاع دمقدس» به جای جنگ، واژه ای بود که به برکت قلم روزنامه نگاران انقلابی در ادبیات دوران جنگ هشت ساله شکل گرفت.
نقاش انقلابی با اشاره به شهدای خبرنگار و عکاس دفاع مقدس گفت: باورها و آرمانهای افرادی که برای رساندن صدای حق علیه باطل در جبهه های جنگ جان خود را از دست گرفتند و با خون خود نقشه راه و الگوهای رسانه ای را برای نسل امروز ترسیم کردند.
صادقی گفت: روزنامه نگار مسلمان و انقلابی بدون جانبداری از جریان و خط و مش سیاسی خاص، با یک نگاه باورمندانه و شجاعانه مطالبات جامعه را پیگیری می‌کند و بدون شعار زدگی تحلیل های خود را در سطح جامعه ارایه می دهد.
وی افزود: خبررسانی یکی از مهمترین موضوع های جدی در جهان معاصر است و رسوایی «واتر گِیت» نیز یکی از نمونه های مهم در روزنامه نگاری جهان است.
رسوایی واترگِیت به وقایعی غیرقانونی اطلاق می‌شود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا میان سال‌های ۱۹۷۲-۱۹۷۵ توسط نزدیکان ریچارد نیکسون در هتلی به همین نام در واشنگتن اتفاق افتاد و با افشای آن توسط خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست منجر به استیضاح و در نتیجه کناره‌گیری ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا شد.
هنرمند نقاش با اشاره به نقش ظریف روزنامه نگاری در روشنگری جامعه گفت: رسانه نقش تحلیلی و تبیینی درحرکت جامعه ایفا می‌کند و کشورهای توسعه یافته از رسانه های قدرتمندی برخوردار هستند.
وی با اشاره به نقش خبرنگاران عرصه فرهنگ و هنر گفت: یک خبرنگار فرهنگی باید آسیب ها و فرصت های حوزه فرهنگ را بشناسد و انتظارات جامعه را شناسایی کند تا با پیگیری مطالبات نسل نسل جوان و فعالان فرهنگی و هنرمندان، دغدغه های این عرصه را کاهش دهد.
هنرمند نقاش، افزایش دانش تخصصی خبرنگاران در حوزه تجسمی را از ضرورت های رسانه های هنری دانست و افزود: نبود نقدهای حرفه ای بر آثار هنری از کاستی های رسانه های امروز است و فضا به نحوی است که مخاطبان نمی توانند در تحلیل رسانه ها از سطح کیفی نمایشگاه ها و آثار هنرمندان باخبر شوند.
وی با تاکید بر خردورزی در حوزه رسانه گفت: نگاه فرمایشی در کار رسانه بزرگترین آسیب را به بدنه اطلاع رسانی کشور وارد می کند.
«خبرنگارباید سطح آگاهی خود را نسبت به تحلیل رویدادها بالا ببرد تا بتواند به صورت هوشمندانه مسیر صحیح را برای افکار عمومی روشن کند تا آگاهی جمعی ایجاد شود»
محمود صارمی خبرنگار و رئیس نمایندگی خبرگزاریِ جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران، ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ در مزار شریف به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید و به همین مناسبت در تقویم رسمی کشور ۱۷ مرداد، روز خبرنگار نامگذاری شده است.
فراهنگ**۹۰۳۱** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.