صفحه اصلی / سرخط خبرها / اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای توسعه فرهنگی سیستان وبلوچستان
اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای توسعه فرهنگی سیستان وبلوچستان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد

اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای توسعه فرهنگی سیستان وبلوچستان

‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر پیگیری توسعه فرهنگی سیستان و بلوچستان توسط این وزارتخانه گفت: 30 میلیارد تومان اعتبار مالی و نقدی برای توسعه فرهنگی این استان در قالب تفاهم نامه میان این وزارتخانه و استانداری تعیین شده است‌.

 

‌به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سید عباس صالحی جمعه شب در نشست خبری با جمع بندی دستاوردهای سفر به سیستان و بلوچستان در پاویون فرودگاه بین المللی زاهدان افزود: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان از موقعیت ارتباطی خوبی با ۲ کشور پاکستان و افغانستان که دارای اشتراکات فرهنگی و تاریخی فراوانی با ایران هستند، برخوردار است، در تفاهم نامه امضا شده تبادلات با این کشورها در قالب هفته‌های فرهنگی، حضور هنرمندان در این کشورها، اجرای کارهای مشترک و شکل گیری بازار محصولات فرهنگی و هنری در فضای ارتباطی این استان با این کشورها پیش بینی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه اظهار کرد: این تفاهم نامه با هدف توسعه فرهنگی این استان امضا شده که فرصت مناسبی برای بهبود وضعیت زیرساخت های این بخش است.

صالحی گفت: ارتباطات انسانی در مرزهای سیستان و بلوچستان می تواند مبنایی برای دیپلماسی فرهنگی انسانی از این منطقه با پاکستان و شبه قاره باشد و هر مقداری که برای تسهیل ارتباطات سیستان و بلوچستان با کشورهای شرق ایران تلاش شود کمکی به افزایش ارتباطات اجتماعی، انسانی، اقتصادی و معنوی در ایران این محدوده است.

وی خاطرنشان کرد: فضای مرز میرجاوه یک فضای خوب برای ارتباط با همسایگان شرقی است و به این مرز صرفا نباید در بحث تبادل کالا نگاه شود زیرا ارتباط و انتقال کالاها بخشی از تعاملات مرزی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه با اشاره به اینکه توسعه فرهنگی و هنری و حمایت از برنامه‌ها، رویدادها و زیرساخت‌های این حوزه در استان از طریق معاونت های مختلف به طور جدی پیگیری می‌شود، گفت: نکوداشت مفاخر استانی، برگزاری جشنواره‌های متعدد به شکل ملی و منطقه‌ای، نمایشگاه‌های متنوع در زاهدان و دیگر شهرستان‌های سیستان و بلوچستان به عنوان نمونه برگزاری نمایشگاه کتاب علاوه بر زاهدان در سه شهرستان دیگر از جمله حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است‌.

وی تصریح کرد: در رابطه با مجوز مطبوعات چند نگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، یکی اینکه داشتن نشریات جزو حقوق شهروندان است و این خود فضای خوبی برای آزادی بیان فراهم می‌کند و از سخت‌گیری‌ها در بحث خرید و فروش امتیاز مطبوعات کاسته می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نگاه دوم اینکه به خاطر شرایط اقتصاد رسانه و مطبوعات و کمک به شکل‌گیری مطبوعات حرفه‌ای، مجوزها با این وسعت عرضه نشود و نگاه سوم اینکه مطبوعاتی که تازه به میدان آمده‌اند، انتظار حمایتی از حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت را نداشته باشند.

وزیر ارشاد در خصوص بارانه مطبوعات نیز گفت: در بحث یارانه مطبوعات هم بسته حمایتی از مطبوعات در سال ۹۷ توسط معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده و مراحل نهایی را طی می‌کند و تغییراتی را در بسته حمایتی داریم.

وی اظهار کرد: باید به مطبوعاتی که تازه مجوز می‌گیرند، گفته شود که تا سه سال انتظار حمایت یارانه و غیره را نداشته باشند و در طول سه سال اگر قوام پیدا کردند، مسیر خود را ادامه می‌دهند.

وی همچنین در خصوص قیمت کاغذ نیز گفت: قیمت پایه کاغذ مشخص شده و این قیمت از ناحیه وزارت صمت و سازمان حمایت مورد تایید قرار گرفته است و سازمان حمایت موظف شده از این قیمت حمایت کند و با گرانفروشان کاغذ برخورد می‌شود.

به گفته وی، کاغذی که اکنون در کشور وجود دارد تا چند ماه کفاف وضعیت موجود نشر و مطبوعات را می‌دهد اما برای اینکه بتوان ماه‌های آینده را تضمین کرد باید در بانک مرکزی سفارش ارز به شکل پیوسته اتفاق افتد تا در ماه‌های آینده بتوانیم تضمین لازم را داشته باشیم که کاغذ با همین قیمت پایه عرضه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار مصرف کنندگان کاغذ قرار گرفته چرا که این وزارتخانه نه وارد کننده کاغذ و نه متصدی این امر است و ما در کنار مصرف کنندگان کاغذ مثل روزنامه ها و ناشران قرار داریم که مسیر مصرف کاغذ روان تر و ارزان تر شود.

صالحی ادامه داد: به نظر می رسد یارانه مطبوعات نسبت به حجم مطبوعات کشور کافی نیست اما در این بسته امیدواریم حمایت عادلانه تر و مناسبت تری انجام شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۶۸ درصدی کشف کالای قاچاق در سال ۱۴۰۲ /رشد ۴۸ درصدی برخورد با خودروهای شوتی

به گزارش کسب و کار نیوز، سردار حسین رحیمی در تشریح عملکرد یکساله پلیس امنیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.