صفحه اصلی / اسلایدر / مزیت ارز مجازی در زمان تحریم
مزیت  ارز  مجازی در  زمان تحریم

«كسب‌وكار» امکان مبادلات مالی با فناوری های نوین را بررسي مي‌كند

مزیت ارز مجازی در زمان تحریم

ثمانه نادری

اظهارنظرهای متفاوتی درباره ارزرمزها مطرح می‌شود که از جمله آن هماهنگی فضای قانونی و اقتصادی کشور برای استفاده از آنهاست. از آنجایی که کارشناسان اقتصادی ارزرمزها را نقطه گریز از شرایط بغرنج تحریمی و تنگ شدن عرصه مبادلات تجاری می‌بینند، استفاده از ارزرمزها به نوعی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. طبق بررسی‌های موجود، در بسیاری از کشورهای پیشرفته با وجود ریسک این ارزها، از آنها استفاده می‌شود. در کشورهای کمترتوسعه‌یافته، اما عواملی از جمله ضعف‌های قانونی مانع از این امر است. با این حال ریسک بالای این ارزرمزها و عدم امنیتی که دارند، نگرانی معامله‌گران این ارزها را بیشتر کرده است. به گفته مسئولان حوزه بانکی، قانون‌گذاری در زمینه پول‌های دیجیتال امری ضروری و لازم است، زیرا نمی‌توان دنیایی را متصور بود که پولی در آن در حال فعالیت باشد که هیچ مقرراتی بر آن حاکم نباشد. بنابراین این ارزها نیازمند قانون‌گذاری و رگولاتوری ازسوی بانک مرکزی هستند و باید جایگاه این ارزها مشخص شود. اگر به آنها به عنوان یک اوراق بهادار نگاه شود، نیازمند قانون‌گذاری ازسوی سازمان بورس و اوراق بهادار است. همچنین اگر به عنوان یک کالا در نظر گرفته شوند، نیازمند مقررات‌گذاری ازسوی بورس کالاست. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به وجود محدودیت در نقل و انتقال بانکی برای تجارت، گفت: یکی از ابزارهایی که می‌توان برای انجام معاملات تجاری از آنها بهره برد، ارزرمزها هستند. به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، پدرام سلطانی درباره امکان استفاده از ارزرمزها برای تجارت خارجی و اینکه آیا این ابزار می‌تواند جایگزین نقل و انتقال بانکی شود، اظهار داشت: ما در شرایطی هستیم که باید بین بد و بدتر انتخاب کنیم. وی در این رابطه توضیح داد: از آنجایی که ارزرمزها نظارت‌پذیر نیستند و بانک‌های مرکزی نظارتی بر آنها ندارند، امکان پولشویی یا موارد تخلف دیگر با استفاده از آنها بالاست. با این حال زمانی که یک کشور تحریم اقتصادی می‌شود و امکان استفاده از نظام بانکی بین‌المللی را ندارد، باید به ابزارهای غیربانکی برای انجام معاملات تجاری خود متوسل شود. سلطانی خاطرنشان کرد که ارزرمزها می‌توانند یکی از ابزارهای انجام معاملات تجاری در زمان تحریم باشند.

چندی پیش رمزارز ملی پایه ریال بر بستر زنجیره بلوک با تلاش متخصصان شرکت خدمات انفورماتیک، توسعه یافت و آماده بهره‌برداری آزمایشی شد. این زیرساخت قابلیت آن را دارد که رمزارز ملی را به پشتوانه‌ پول ملی کشور صادر کرده و در فاز اول در اختیار بانک‌های تجاری کشور قرار دهد تا از آن به عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات، تسویه بین‌بانکی و توسعه خدمات خود بهره گیرند. بدین‌ترتیب، بانک‌ها قادر خواهند بود با تعریف انواع قراردادهای هوشمند در این بستر، به توسعه و بهبود زیرساخت خدمات مالی و پرداخت خود، از جمله خدمات مبتنی بر کیف پول و پرداخت‌های خرد اقدام کنند.

مقدمات استفاده از ارز رمز ها
حسن مرادی، کارشناس اقتصادی
باید زیرساخت‌های قانونی و ساختاری استفاده از ارزهای مجازی در کشور مهیا باشد. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته این ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته باید گفت از آنجایی که در این کشورها قوانین و همچنین ساختارهای فناوری متناسب با آن وجود دارد، شاید مساله‌ای در استفاده از آنها به وجود نیاید، اما ریسک ارزهای مجازی اجتناب‌ناپذیر است. لازم است اول از هر چیز مقدمات استفاده از ارزهای مجازی را فراهم کرد. دنیای مدرن و برخی از کشورهای توسعه‌یافته به ریسک این نوع ارزها عادت کرده‌اند، اما بسیاری از کشورها نیز زیر بار استفاده از ارزهای مجازی به دلیل عدم اطمینانی که به آنها دارند، نمی‌روند. در صورتی که در شرایط تحریمی راهی برای دور زدن تحریم جز ارزهای مجازی فراهم نباشد باید قبل از آن شفاف‌سازی کرد و به مردم آموزش داد و از طرفی فضای مجازی متناسب با آن را فراهم کرد. به عنوان مثال اقتصاد دیجیتال و همچنین بانکداری دیجیتال لازم و ضروری است. از سویی اگر قرار باشد مبادلات تجاری راهی جز ارزهای مجازی برای پیشبرد معاملات خود نداشته باشد، باید در پناه این ارز‌ها بتواند به اهداف خود برسد. تجربه استفاده از این ارزها در کشورهای دیگر و در فرایند مبادلات تجاری کمک‌بخش خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.