صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / وزارت نیرو برای همه استان ها یک سیاست اتخاذ نکند
وزارت نیرو برای همه استان ها یک سیاست اتخاذ نکند

استاندار کرمانشاه:

وزارت نیرو برای همه استان ها یک سیاست اتخاذ نکند

استاندار کرمانشاه دستورالعمل وزارت نیرو در حوزه مدیریت آب در کشور را یکسان و کلی دانست و گفت: این وزارتخانه برای هر استان و حوزه آبخیزداری باید دستورالعمل جداگانه و مخصوص به آن استان را با توجه به ظرفیتش داشته باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز، هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی استان در سرسرای امید استانداری کرمانشاه افزود: آیا درست است سیاست آبی، استان هایی مانند یزد، کرمان و قم که خشک هستند با استان کرمانشاه که یکی از مزیت هایش آب است، یکی باشد.
وی آب را ثروت و ظرفیت خوبی برای اشتغال زایی و درآمدزایی کشاورزان استان دانست و اظهار داشت: چطور کشاورزان خوزستان می توانند ۶۰ هزار هکتار برنج بکارند ولی برای کشاورزان کرمانشاه که در یکی از سرشاخه های تامین آب خوزستان هستند اعمال محدودیت می شود.
استاندار کرمانشاه اضافه کرد: نمی شود آب روان هدر برود و ما فقط نگاه کنیم و دیگران از آن برای اشتغالزایی و منافع خودشان استفاده کنند بلکه مدیران باید دستورالعمل های غیرکارشناسی شده و کلی وزارت نیرو را به سمت منافع استان سوق دهند.
بازوند با بیان اینکه من مدافع منافع مردم استان هستم ، افزود: هنر و دغدغه مدیران باید افزایش درآمد، اشتغالزایی و رفع بیکاری استان باشد نه اینکه با اعمال سیاست های غلط به اشتغال و منافع مردم ضربه بزنند.
او در ادامه پیشنهاد کردزبه کشاورزانی که آب سطحی مازاد دارند اجازه کشت محصولات پردرآمد داده شود و آنها را محروم نکنیم، بلکه آنها را با روش بهینه مصرف آب و افزایش بهره وری محصولات آشنا کنیم.
وی اضافه کرد: باید دانست که کشاورزی ما سنتی است و تا کشاورزان سود محصولات جایگزین محصولات سنتی خودشان را نبینند، مشارکت در طرح های جدید نخواهند کرد.

** ۴۱۸ هکتارسطح زیرکشت برنج داریم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز در ابتدای این جلسه برنج استان را یکی از مرغوب ترین محصولات در کشور دانست و اظهار داشت: اگر حتی یک هکتار هم شده باید این رقم برنج حفظ شود.
خسرو شهبازی در ادامه سطح کشت برنج در استان در سال های گذشته را ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار ذکر کرد و افزود: این سطح در سال ۹۶ به هزار و ۱۰۰ هکتار رسید و در سال جاری به ۴۱۸ هکتار براساس سیاست های محدود کننده کاشت برنج کاهش یافته است.
شهبازی در ادامه شهرستان های صحنه، هرسین، گیلانغرب و سرپل ذهاب را مستعد شالیکاری دانست.
او به سیاست مربوط به اعمال محدودیت و ممنوعیت کشت برنج در کشور اشاره و اعلام کرد: این سیاست در برخی استان ها مانند خوزستان، ایلام، لرستان و فارس و حتی اصفهان رعایت نمی شود، آن وقت برای برخی نقاط کرمانشاه که آب روان اضافی دارند اعمال می شود که باید اصلاح شود.
شهبازی با بیان اینکه ما محدودیت کشت برنج را قبول داریم ولی ممنوعیت آن را نمی توانیم بپذیریم، بیان داشت: هر هکتار برنج سالیانه ۵۰ میلیون تومان سود نصیب کشاورزان می کند و این سود خوب جایگزین محصول جدید را با مشکل مواجهه می کند.
رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه در پایان اظهار داشت: به منظور حفاظت از آب درصدد آموزش استفاده بهینه و با بهره وری بالا از آب به کشاورزان هستیم.

** سهمیه کرمانشاه از آب حوزه کرخه باید مشخص شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز در این جلسه خواستار مشخص شدن سهمیه آب استان از حوزه آبخیزداری کرخه شد و گفت: اگر تکلیف سهمیه آب های سطحی استان از این حوزه آبخیزداری روشن شود، مشکل ممنوعیت یا اعمال محدودیت برنج کاران در بستر رودخانه ها نیز حل خواهد شد.
مهرداد سالاری ، مشخص شدن سهمیه آب استان را لازمه پیگیری جدی استاندار دانست و افزود: برای تعیین حد و حدود مصرف آب های روان استان، میزان برداشت از سفره های زیرزمینی و مصارف آب فضاهای سبز بوستان های شهری حتما باید شاخص ها و برنامه ویژه ای داشته باشیم تا بتوانیم مصرف آب را کنترل و مدیریت کنیم.

** ۱۳ دشت از ۲۳ دشت استان ممنوعه است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز در این جلسه خواستار تعیین تکلیف سیاست های استانداری در امور آب استان شد و گفت: شورای سازگاری با کم آبی کشور، قدرت تصمیم گیری در حوزه آب استان ها را به استاندارها تفویض کرده است.
مروت قبادی ، در ادامه با بیان اینکه دغدغه مدیران برای اشتغال کشاورزان و منبع درآمدی سرانه استان را درک می کنیم، افزود: حیات جامعه و اقتصاد آنها همیشه به آب بستگی دارد پس باید در اعمال برنامه ها و سیاستگذاری های مرتبط به آب بلندمدت فکر و تصمیم درست را اتخاذ کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۳ دشت از ۲۳ دشت استان ممنوعه شده و سفره های زیرزمینی آب آنها به خطر افتاده، افزود: باید بیشتر مواظب ذخایر آبی استان باشیم و روی روش های آبیاری نوین و کاشت محصولات جایگزین و کم مصرف آب بیشتر تحقیق کنیم و یا میزان بهروری و بهینه استفاده کردن از آب بیشتر در دستور کار قرار دهیم.
قبادی در پایان خبر داد: دیگر هیچ مجوزی برای حفر چاه در دشت های ممنوعه استان صادر نخواهد شد.
کرمانشاه ۹۴۶ هزار و ۸۷۱ هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
میزان تولید گندم آبی و دیم استان در سال زراعی ۹۶ – ۹۵ بیش از ۸۴۱ هزار تن بود که از این میزان بیش از ۶۴۶ هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.
همچنین ۲۶۱ هزار و ۸۸۰ تن جو آبی و دیم در سال زراعی ۹۶ – ۹۵ در استان کرمانشاه تولید شد.
سال زراعی گذشته با برداشت ۹ هزار و ۲۷۱ کیلوگرم در هکتار رکورد عملکرد کلزا در کشور توسط یک کشاورز کرمانشاهی شکسته شد.
۸۰۶۶/۳۰۳۳

همچنین مطالعه کنید:

تولید سالانه ۱۷ میلیون تن فرآورده‌های دامی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی در نشست طرح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.