صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / راه‌اندازی” مرکز جامع خدمات سالمندی” و “کلینیک سلامت روان”

رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد

راه‌اندازی” مرکز جامع خدمات سالمندی” و “کلینیک سلامت روان”

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اکثر فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی این واحد در حوزه طب سالمندی و سلامت روان انجام می‌شود، گفت: علاوه بر اجرای برنامه‌های متعدد آموزشی و پژوهشی، به‌زودی "مرکز جامع خدمات سالمندی" در این واحد جهاد دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود.

دفتر ایسنا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دکتر علیرضا بهرامی در آستانه سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه جمعیت کشور طی سال‌های آینده به سمت افزایش جمعیت سالمندی حرکت می‌کند، عنوان کرد: برای جلوگیری از وقوع بحران سالمندی، باید در کنار ارایه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، یک پکیج جامع درمانی در زمینه سالمندی داشته باشیم که جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی این طرح را آغاز کرده و طی همکاری مشترک با مراکز علمی و خدماتی مثل شهرداری و بهزیستی این طرح در سال جاری اجرایی می‌شود.

تهیه بسته‌های علمی استاندارد برای تربیت “پرستار سالمندان”

وی در عین حال اظهار کرد: در حوزه طب سالمندی به دنبال طراحی و ارایه بسته‌های استاندارد آموزشی در قالب فعالیت‌های علمی مشترک با مراکز علمی خارج از کشور هستیم. به عبارت دیگر بسته‌های علمی و استاندارد در زمینه آموزش مراقبت از سالمندان و تربیت پرستار سالمندان برای آموزش خانواده‌ها و کارشناسان رشته‌های مرتبط به صورت کاربردی و مهارت حرفه‌ای طراحی و تهیه می‌شود، چراکه تربیت متخصص آکادمیک این حوزه نیازمند هزینه بسیار بالایی بوده و به‌صرفه نیست.

بهرامی با اشاره به یکی از مهم‌ترین مشکلات سالمندان در حوزه درمان، عنوان کرد: یکی از مشکلات سالمندان مراجعات جداگانه به متخصص‌های مختلف در حوزه درمان است که خیلی مواقع این تداخلات دارویی و دستورهای مختلف پزشکی برای آنها مشکلات سلامتی ایجاد می‌کند. در همین راستا طرح “راه‌اندازی مرکز جامع خدمات سالمندی” با هدف تمرکز ارایه خدمات درمانی به سالمند از غربالگری و چکاپ تا درمان به صورت تیمی ارایه خواهد شد.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی، حوزه سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی را بخش دیگری از  فعالیت این واحد جهاد دانشگاهی برشمرد و افزود: گروه پژوهشی سلامت روان واحد با هدف ارایه خدمات علمی در این زمینه فعال شده و به صورت گسترده در حیطه اختلالات رفتاری و روانی کودکان فعالیت می‌کند. در همین راستا یک مرکز خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی راه‌اندازی شده که در حوزه سلامت روان، اختلالات تربیتی، رفتاری و ارتباطی بین کودکان و والدین خدمات مشاوره‌ای ودرمانی ارایه می‌کند.

“کلینیک سلامت روان” راه‌اندازی می‌شود

بهرامی با بیان اینکه راه‌اندازی “کلینیک سلامت روان” با بخش‌های تفکیک شده از برنامه‌های آتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی است، عنوان کرد: همچنین در راستای تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی با بهزیستی، به زودی دوره‌های “تربیت مربی مهد کودک” در این واحد راه‌اندازی می‌شود چراکه بعد از کانون خانواده، مهد کودک یکی از مهم‌ترین مراکز آموزشی کودکان است، بنابراین هرچه مربیان مهد کودک مسلط‌تر باشند خروجی آموزشی تاثیر و اثربخشی بیشتری دارد.

وی با اشاره به سایر برنامه‌های این واحد در حوزه سلامت روان، تصریح کرد: به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های متولی آموزش کودکان از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی، معاونت سازمان حقوق بشر و کنوانسیون‌های بین‌المللی وزارت دادگستری با هدف گسترش و توسعه ارایه خدمات آموزشی و پژوهشی در این زمینه هستیم.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و مهارتی را یکی از فعالیت‌های مهم این واحد عنوان کرد و گفت: دوره‌های مهارتی متنوعی برای گروه‌های تخصصی از جمله ماماها، پرستاران، بهیارها و سایر گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی برگزار می‌شود. همچنین به دنبال راه‌اندازی دوره‌های عمومی با کمک مربیان تربیت شده همین مراکز در فرهنگسراها و سایر مراکز عمومی هستیم.

ضرورت توجه دولت به توانمندی‌های درونی به دنبال محدودیت‌های اقتصادی

دکتر بهرامی در رابطه با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و محدودیت‌های ایجاد شده، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی دارای ساختاری غیرنفتی است و درواقع یک نهاد علمی، آموزشی و پژوهشی خود اتکا محسوب می‌شود که همین ویژگی و رویکرد غیروابسته به درآمدهای نفتی، عامل بسیاری از موفقیت‌های این نهاد دانشگاهی بوده است. بنابراین این شرایط تهدیدآمیز اقتصادی یک فرصت مطلوب در اختیار جهاد دانشگاهی قرار داده تا بتواند از دل بحران، فرصت‌های ناب و کاربردی فراهم کند. در این شرایط فرصتی فراهم شده تا بتوان با ورود به خدماتی که پیش از این جهاد نقشی نداشته و همچنین با شناسایی و حل مسایل و مشکلات جامعه نقشی تاثیرگذار و سودمند ایفا کند.

وی با اشاره به ارایه خدمات مرتبط با سلامت خانواده در این واحد جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: از آنجاکه کارفرمای اکثر پروژه‌ها و طرح‌های این مرکز، خانواده‌ها هستند، از شرایط و تهدیدهای فعلی حاکم بر جامعه کمتر آسیب می‌بینیم. از سوی دیگر در این شرایط می‌توان با پیروی از رویکرد آموزش‌های مهارتی به خانواده‌ها نقش موثری در تعدیل شرایط سخت اقتصادی فعلی جامعه ایفا کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت در جهاد دانشگاهی، مدیریت درآمد و هزینه است، تصریح کرد: می‌توان از شرایط فعلی اقتصادی کشور و به دنبال آن کاهش بودجه‌های نفتی به عنوان فرصت استفاده کرد، به گونه‌ای که با انعقاد قراردادهای بین بخشی، یک نوع رویکرد و توجه حاکمیت به توانمندی‌های درونی اتفاق می‌افتد. این درحالی‌است که در مدیریت‌های نفتی همواره به دنبال راحت‌ترین راه‌حل بوده و  رجوع به تکنولوژی و طرح‌های خارجی الویت اول آنهاست.

افتتاح  کافه منش و راه‌اندازی دوره تخصصی (Health MBA

بهرامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مهم ترین رویکرد جهاد دانشگاهی را برقراری ارتباط بیشتر با بدنه دانشگاهی و دانشجویی معرفی کرد و ادامه داد: روح جهاد دانشگاهی فعالیت‌های فرهنگی و تمرکز بر فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی است. در همین راستا سعی کردیم در قالب برقراری ارتباط بیشتر با دانشجویان در جهت برآورده کردن نیازهای آنان حرکت کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به افتتاح  “کافه منش” (مرکز نوآوری و شکوفایی) در این واحد، عنوان کرد: این مرکز به صورت تخصصی در حوزه سلامت  فعالیت می‌کند. همچنین دوره تخصصی (Health MBA) در این مرکز راه‌اندازی شده که دومین دوره آن از هفته گذشته با استقبال دانشجویان فعال و کارآفرین آغاز به کار کرده است.

وی مهم‌ترین مساله در وضعیت فعلی را ایجاد فرصت‌های منطقی و مناسب برای دانشجویان برشمرد و گفت: با فراهم کردن فرصت‌های علمی، آموزشی و اجرایی منطقی برای دانشجویان می‌توان از پتانسیل این نخبگان برای حل مسائل حوزه سلامت بهره برد.

بهرامی در رابطه با ارتباط جهاد دانشگاهی با مراکز پژوهشی دانشگاه‌ها نیز عنوان کرد: متاسفانه مراکز پژوهشی دانشگاه‌ها بیشتر به درآمدهای نفتی متکی هستند و برقراری ارتباط با آنها کمی سخت است. با این حال هم اکنون با برخی از دانشکده‌ها و مراکز پژوهشی از جمله دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت در زمینه بهداشت محیط طرح مشترک  و قرارداد همکاری داریم.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین به راه‌اندازی کانون‌های مختلف دانشجویی در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: کانون دانشجویی گردشگری با توجه به پتانسیل بالای این حوزه برای تولید ثروت و اشتغال و کانون دانشجویی HSE  (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) با توجه به ضرورت رویکرد سلامت در حوزه صنعت برخی از کانون‌های دانشجویی فعال این واحد هستند.

طراحی بسته‌های استاندارد مهارتی منتهی به شغل

وی همچنین با اشاره به رویکرد توسعه‌ای فعالیت‌های آموزشی این واحد جهاد دانشگاهی، متذکر شد: در پی عقد تفاهم‌نامه با اداره اشتغال و کارآفرینی وزارت بهداشت، به زودی بسته‌های استاندارد مهارتی آموزشی با هدف کسب مهارت منتهی به شغل در این واحد ایجاد می‌شود. به عنوان نمونه طی چندسال آینده کشور ما با بحران سالمندی روبرو می‌شود که اگر بخواهیم تمام مسایل اجتماعی و درمانی آنان را توسط پزشکان فوق تخصص سالمندی برطرف کنیم با محدودیت‌های شدیدی مواجه می‌شویم.

بهرامی در پایان با بیان اینکه با طراحی بسته‌های آموزشی مرتبط با سالمندی می‌توان افراد متخصص و آگاه را برای ارایه خدمات به سالمندان تربیت کرد، گفت: این آموزش‌ها هم به صورت تئوری و هم عملی درقالب کارورزی درمراکز نگهداری از سالمندان، طراحی و تهیه می‌شود. متاسفانه هم اکنون در جامعه نیروهای آموزش دیده برای نگهداری و ارتباط با سالمندان نداریم، بنابراین با طراحی و ارایه این بسته‌های آموزشی مهارتی هم زمینه شغلی ایجاد شده و هم خدماتی مناسب به سالمندان ارایه می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.