صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / جهانی سازی فرهنگی می تواند مرزها را به هم نزدیک کند
جهانی سازی فرهنگی می تواند مرزها را به هم نزدیک کند

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:

جهانی سازی فرهنگی می تواند مرزها را به هم نزدیک کند

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: حرکت به سمت جهانی‌سازی فرهنگی و مفاهیم مشترک در حوزه سینما، مرزها را به هم نزدیک‌تر می کند و می‌تواند زمینه گسترش تعاملات باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز از بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش در نشست خبری «آیین گشایش دفتر همکاری‌های مشترک سینمایی» که در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) با حضور محمدمهدی مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو، جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و مسئولان، هنرمندان و اصحاب رسانه استان برگزار شد، تصریح کرد: ظرفیت تولید آثار سینمایی در مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ظرفیت بزرگی است.
وی افزود: مولفه‌های فرهنگی و تاریخی دینی مشترک بین کشورهای عضو اکو و ایران از دستاوردهای تفاهم‌نامه مشترک بین دفتر همکاری‌های مشترک سینمایی و سمعی و بصری، موسسه فرهنگی اکو، بنیاد سینمایی فارابی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی است و سبب تقویت پیوندهای فرهنگی بین کشورهای عضو اکو است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به ارزش‌آفرینی در حوزه سینما و خلق ارزش‌های جدید با تکیه بر کار تیمی و خلاقانه بیان کرد: حرکت به سمت جهانی‌سازی فرهنگی و مفاهیم مشترک در حوزه سینما، مرزها را به هم نزدیک‌تر کرده است و می‌تواند زمینه گسترش تعاملات باشد.
تابش خاطرنشان کرد: نظام‌های ارتباطی جدید به فر‌آیندهای جهانی شدن سرعت داده و غفلت ما از این سرعت می‌تواند تبعات زیان‌باری داشته باشد و امیدوارم که بتوانیم این بخش را در اولویت قرار دهیم.
وی با اشاره به نقش ظرفیت‌های زیادی که در خراسان بزرگ است، گفت: با محوریت موسسه فرهنگی اکو، امیدهای فراوانی وجود دارد که بتوانیم با زبان سینما به این ظرفیت برسیم و سینما ابزاری برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی است.
وی تصریح کرد: به‌تازگی فیلم سینمایی تولید مشترک بین ایران و آذربایجان کلید خورده و این نمونه امید این را می‌دهد که به سمت تولیدات مشترک بین کشورهای عضو اکو برویم.
مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز سینما را یکی از مولفه های دیپلماسی عمومی دانست و افزود: کشورهای ایران، ترکمنستان و ترکیه از موسسین این اتحادیه جهانی هستند و ۷ کشور افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، قزازستان، آذربایجان و ازبکستان در سال های بعد به این اتحادیه جهانی افزوده شدند.
مظاهری با تاکید بر این که موسسه اکو سازمان اقتصادی بزرگی دارد و دبیرخانه آن در ایران است، ادامه داد: در حوزه فرهنگ، هنر، ادبیات، ورزش، موزه‌ها، کتابخانه ها به مفهوم عام، محیط زیست، خانواده و کودک در اساسنامه اکو وجود دارد.
وی ادامه داد: خراسان پل ارتباطی منطقه است و بسیاری از مسئولان و بزرگان کشورهای عضو اکو در جلسات غیر رسمی به ما اعلام کرده‌اند که وامدار فرهنگ و هنر و تمدن خراسان هستند، پس این ظرفیت می‌تواند کمک کننده باشد.
همچنین مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هدف تفاهم‌نامه به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد و خراسان رضوی با توجه به نگاهی است که به مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام وجود دارد.
وی افزود: مشهد ظرفیت بین‌المللی خوبی دارد که شامل ظرفیت هنرمندان، اصحاب فرهنگ، رسانه، دانشگاه فردوسی که میزبان دانشجویان بین‌المللی است و مراکز مطالعات اسلامی بین‌المللی و نیز مرقد شریف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است که سالانه میزبان طیف متنوعی از اقوام، فرهنگ‌ها و ادیان مختلف است.
وی با اشاره به این که زیارت یک مفهوم بین‌المللی و یک تجربه معنوی و دینی است، بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌های بین‌المللی مشهد و با کمک موسسه اکو و بنیاد سینمایی فارابی باید به سمت جشنواره‌های دینی برویم.
مروارید اضافه کرد: با توجه به تحولی که در ظرفیت‌های سینمایی مشهد در سال ۹۷ به وجود آمده و فضای بین‌المللی خوبی که موسسه اکو پوشش داده و همجواری که برخی از کشورهای عضو اکو با خراسان دارند، باید فعالیت‌های سینمایی در استان را افزایش دهیم.
تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، موسسه فرهنگی اکو و بنیاد سینمایی فارابی با هدف تقویت پیوندهای فرهنگی بین کشورهای عضو اکو با تأکید بر سینما در مشهد به امضاء رسید.
فراهنگ ** ۷۵۶۱ **۲۰۱۷

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.