چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / تشدید خشکسالی در جنوب شرق/ روند کاهش بارندگی در سیستان و بلوچستان ۳۰ ساله شد
تشدید خشکسالی در جنوب شرق/ روند کاهش بارندگی در سیستان و بلوچستان ۳۰ ساله شد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد:

تشدید خشکسالی در جنوب شرق/ روند کاهش بارندگی در سیستان و بلوچستان ۳۰ ساله شد

‌مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: مجموع بارش سالانه استان از ابتدای سال 1367 تا پایان سال 1396 با روند کاهش حدود 20 میلی متر در هر دهه مواجه شده است‌.

دیدار

‌به گزارش کسب و کار نیوز- ‌ محسن حیدری در دیدار با آیت الله سلیمانی امام جمعه زاهدان و نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به لحاظ بارش با یکی از سخت ترین شرایط ممکن در چند دهه اخیر مواجه است شرایطی که هم زمان با افزایش دما همراه شده است‌.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: در شهر نیکشهر که به طور میانگین سالی ۱۶۰ میلی متر باران می‌بارد، سال گذشته فقط ۴۵ میلی متر باران گزارش شد. در این مدت در شهر خاش نیز که جزو پربارش ترین ایستگاه‌های هواشناسی استان است فقط ۳۹ میلی متر بارندگی داشته‌ایم‌.

وی ادامه داد: سال گذشته فقط  10.7 میلی متر باران در زابل باریده است که نسبت به شرایط طبیعی بارش ۸۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این دومین سال کم بارش زابل در ۵۵ سال اخیر به شمار می‌رود.

حیدری اضافه کرد: به طور کلی میزان نزولات جوی شهرهای استان در سال قبل نسبت به میانگین بلند مدت بین ۴۲ تا ۸۰ درصد کاهش داشته است. شرایطی که سبب شده تا اکنون استان به لحاظ منابع آبی با شرایط نامطلوبی مواجه شود .

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به روند افزایش دمای استان اشاره کرد و افزود: علاوه بر کاهش بارندگی، میانگین دمای استان نیز نسبت به شرایط طبیعی افزایش یافته و هوا گرمتر شده است. این موضوع نشان می‌دهد که اقلیم استان در حال تغییر است و باید با این تغییر سازگار شد.

وی تصریح کرد: باید تمامی طرح‌های توسعه کشور در راستای این شرایط اجرا شود، در استان نیز باید طرح‌های توسعه با محوریت شرایط اقلیمی استان تنظیم و اجرا شود و مسائلی نظیر کاهش بارندگی و افزایش دما و حتی وقوع پدیده های خاکدار در آن دیده شود.

آیت الله عباسعلی سلیمانی، امام جمعه زاهدان و نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه با اشاره بر نقش و اهمیت هواشناسی در بخش‌های مختلف جامعه، گفت: درست است که کشور به سمت افزایش دما و کاهش بارندگی در حرکت است اما باید یک نهضت تمام عیار برای حفظ محیط زیست شکل گیرد تا مانع خسارت‌های بیشتر این شرایط بر طبیعت شود.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: نباید مدیریت‌ها در مسائل زیست محیطی دچار احساس شود و تصمیمات احساسی گرفت، بلکه در این مسائل باید منطقی و عقلی رفتار کرد تا منابع طبیعی و محیط زیست برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.