صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / افزایش تولید و تغییر درنحوه مصرف اولویت بخش برق است
افزایش تولید و تغییر درنحوه مصرف اولویت بخش برق است

افزایش تولید و تغییر درنحوه مصرف اولویت بخش برق است

وزیر نیرو از افزایش تولید برق در کشور برای جلوگیری از خاموشی های سال آینده خبر داد و گفت:ذدر کنار تلاش برای افزایش ظرفیت تولید، تغییر در نحوه مصرف و به استاندارد رساندن آن باید به برنامه و اولویت مهم همه بخش ها تبدیل شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا اردکانیان عصر پنجشنبه در نشست شورای اداری استان گلستان در گرگان اظهار داشت: شرایط کنونی مصرف نشان می دهد اگر نتوانیم دراین روند تغییر ایجاد کنیم، از هم اکنون می توان خاموشی سال آینده را نیز پیش بینی کرد.
وی ادامه داد: اصلاح مصرف و صرفه جویی هدفمند، علاوه بر جلوگیری از خاموشی و آسیب های ناشی از آن موجب کاهش هدر رفت سرمایه های کشور خواهد شد.
وزیر نیرو اضافه کرد: صرفه جویی در تهران اگر مطابق برنامه پیش رود به صرفه جویی ۵۰۰ مگاواتی و هزاران میلیارد تومانی منجر شده و زمینه را برای صرف این پول ها در مسیر تامین زیرساخت ها فراهم خواهد کرد.
اردکانیان بیان کرد: اصلاح مصرف علاوه بر برق در بخش آب هم به شدت مورد نیاز و ضروری است.
وی گفت: بخش عمده منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود که اگر نتوانیم روش های مصرف نوین را به صورت پایه ای و ریشه ای اجرا کنیم ، طرح های جدید تامین آب فقط بروز مشکل کم آبی را چند سال به تاخیر خواهد انداخت.
اردکانیان ادامه داد: قیمت یک بطری آب معدنی نیم لیتری ۱۰ هزار ریال ،اما یک مترمکعب آب شرب لوله کشی فقط ۵ هزار ریال است که این ارزانی زیاد، امکان هدر رفت آب را بیشتر کرده است.
وزیر نیرو گفت: اگر قیمت آب شرب کشور اصلاح نشود کم آبی بسیار نزدیک تر از حد تصور و زودتر از موقع کشور را فرا خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: وزارت کشاورزی امسال کشت برنج در برخی استان های کم آب را ممنوع کرد ،اما یک شبه و با سازو کارهای کنونی نمی توان به اجرای این طرح که بخش زیادی از آب کشور را مصرف می کند، امیدوار بود.
به گفته وزیر نیرو، یکی از راه های نهادینه شدن اصلاح تغییر کشت و نشا نشدن برنج در این مناطق، معرفی کشت جایگزین و تامین درآمد کشاورزان است.
اردکانیان افزود: هم اینک در ۱۷۰ هزار هکتار از مناطق کم آب کشور برنج کاشته می شود که اعمال ممنوعیت کشت آن به بسترسازی های متعدد محتاج است.
وی همچنین بر لزوم استفاده بخش های مدیریتی کشور از نیروهای جوان تاکید کرد و گفت: با ۶۰ سال سن معتقدم جای یک جوان را در این مسوولیت گرفته ام که امیدوارم شرایط کشور به گونه ای باشد تا مدیران جوان بیشتر از قبل مناصب سخت و حساس را در اختیار بگیرند.
وزیر نیرو به ارائه خدمت بدون تبعیض و یکسان به همه مردم نیز تاکید کرد و گفت: اگر خدمات با نابرابری به مردم ارائه شود نتیجه ای جز نارضایتی عمومی به دنبال نخواهد داشت.

**خاموشی های برق رو به پایان است
وزیر نیرو همچنین روز پنجشنبه در حاشیه بهره‌ برداری از پروژه ارتقاء واحدهای یک و ۲ نیروگاه علی آباد کتول به فناوری MAP2B در جمع خبرنگاران گفت:
مردم در تابستان امسال به خوبی در مصرف برق صرفه جویی کرده و از سوی دیگر با خنک شدن هوا، خاموشی های برق نیز رو به اتمام است.
اردکانیان با بیان اینکه خاموشی سختی و درس هایی دارد، اظهارداشت: با فراگیری این درس ها که در دولت و صنعت گرفتیم، امیدواریم مشکلات را زودتر برطرف کنیم.
وی تصریح کرد: از ۵۷ هزار مگاوات برق مصرف‌ شده نزدیک به ۲۲ هزار مگاوات به وسایل سرمایشی اختصاص دارد که انتظار داریم مردم در مناطق گرمسیر دمای وسایل سرمایشی خود را در حد دمای آسایش (۲۵ درجه سانتیگراد) قرار دهند که با انجام این کار نقاط دیگر کشور مشکل خاموشی نخواهد داشت.
اردکانیان‌ در خصوص نوسانات ارز نیز گفت: برای کاهش خسارت ناشی از نوسانات ارز در زمان لازم برای اصلاح قیمت و مصرف اقدامات لازم انجام نشد و به حوزه سرمایه‌گذاری و اولویت‌ها کم توجهی شد و باید شرایط را برای سرمایه‎گذاری بخش خصوصی به‎ویژه در بخش آب تسهیل می‌کردیم.
وزیر نیرو روز پنجشنبه در سفر به گلستان چند طرح آب و برق را افتتاح و در شورای اداری استان شرکت کرد.
۳۰۹۱/۳۰۱۴/۱۶۴۸

همچنین مطالعه کنید:

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مرتضی شاهمیرزایی در کنگره ملی نفت و گاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.