صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / ارزش معاملات بورس ۴۰ درصد افزایش یافت

ارزش معاملات بورس ۴۰ درصد افزایش یافت

ارزش معاملات بورس در تیر ماه امسال در مقایسه با پایان خرداد97 حدود 40 درصد افزایش یافت و از 69 هزار و 109 میلیارد ریال به 96 هزار و 860 میلیارد ریال رسید.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، بر این اساس در پایان هفته کاری جاری، شاخص بورس برای نخستین بار توانست به کانال ۱۲۳ هزار واحدی صعود کند.
احتمال آزادی شرکت های پتروشیمی و فلزی در فروش ارز صادراتی در بازار ثانویه سامانه نیما، چشم انداز مثبت ترمیم تیم اقتصادی دولت، اخبار مثبت سیاسی و ادامه نوسان نرخ ارز از عوامل تاثیرگذار در رشد شاخص هستند.

**داد وستد ۳۳ میلیارد و ۴۷۲ میلیون سهم در تیرماه
بر اساس گزارش بورس تهران، حجم سهام معامله شده در تیرماه نسبت به خرداد امسال از ۲۴ میلیارد و ۹۴۹ میلیون سهم به ۳۳ میلیارد و ۴۷۲ میلیون سهم افزایش یافت که رشد ۳۴ درصدی را نشان می دهد.
همچنین، تعداد معاملات سهام نیز در تیرماه نسبت به خرداد ۲۴ درصد رشد کرده و از یک میلیون و ۴۹۹ هزار نوبت به ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار نوبت رسیده است.

** رشد ۳۸ هزار و ۷۹ میلیارد ریالی ارزش معاملات
شاخص بورس در تیر ماه ۹۷ در مقایسه با خرداد ۹۷، به میزان ۴۲ واحد برابر با صفر درصد کاهش یافت و از ۱۰۸ هزار و ۸۷۳ واحد به ۱۰۸ هزار و ۸۳۱ واحد رسید.
ارزش بازار بورس در تیر ماه در مقایسه با خرداد با ۳۸ هزار و ۷۹ میلیارد ریال رشد معادل یک درصد افزایش یافت و از چهار میلیون و ۲۱۲ هزار و ۷۲۶ میلیارد ریال به چهار میلیون و ۲۵۰ هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال رسید.
رشد بورس تنها به تیرماه اختصاص نداشت و در مردادماه نیز رشد قابل توجهی داشت به طوری که در آخرین روز کاری هفته ای که گذشت (چهار شنبه) نماگرد بازار سرمایه با جهش ۲ هزار و ۷۷۷ پله ای به جایگاه ۱۲۳ هزار و ۹۵۱ واحدی صعود کرد.
در معاملات دیروز ۲ میلیارد و ۱۳۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال در ۱۳۵ هزار و ۴۱۹ نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۸۱۴ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۱۰۵ واحد افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهایی که تاثیر مستقیم از نرخ ارز می گیرند مانند فارس (هلدینگ خلیج فارس)، پارس (پتروشیمی پارس)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.

همچنین مطالعه کنید:

سود سهام عدالت تا هفته پایانی اسفند پرداخت می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، دولت در سال ‌۱۴۰۱ برای پرداخت به موقع سود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.