هدایت  سرمایه  ها    به کسب  و کارهای  نو

«کسب‌وکار» اهداف بيست و چهارمين نمايشگاه الکامپ را بررسی می کند

هدایت سرمایه ها به کسب و کارهای نو

بيست و چهارمين نمايشگاه الكامپ تهران از روز ششم مرداد ماه جاري در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران آغاز به كار كرد و تا روز نهم مرداد پذيراي كارشناسان و علاقه‌مندان حوزه كامپیوتر و تجارت الكترونيكي بود.

جواد عرفانیان عالی منش

به گزارش کسب و کار نیوز،  این نمایشگاه که بزرگ‌ترین رویداد تجاری در عرصه تولید محصولات و ارائه خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر در کشور است با حضور آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد. وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه بر اهمیت فراوان عرصه الکترونیک و کامپیوتر تاکید کرد و یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات موجود کشور را رخداد انقلاب دیجیتالی در ساختارهای کشور دانست. برگزار‌کنندگان نمایشگاه نیز همسو با نظرات وزیر ارتباطات، شعار «پیش به سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی» را برای این دوره انتخاب کرده بودند. انتخاب این شعار را می‌توان نشانگر تلاش برگزارکنندگان نمایشگاه در جهت هدایت سرمایه‌ها به این حوزه و گسترش فضای کسب‌وکارهای نو دانست. همچنین می‌تواند ترغیب‌کننده اقتصادهای سنتی باشد تا با استفاده از کارشناسان و ایده‌پردازان حاضر در نمایشگاه به سمت اقتصاد دیجیتالی گام بردارند.

بخش‌های نمایشگاه
با توجه به گستردگی حوزه الکترونیک و کامپیوتر، پرداختن به همه موارد از توان یک نمایشگاه خارج است. در این دوره شاهد چند بخش کلی بودیم که اهم آنها، نرم‌افزارها، نرم‌افزارهای کسب‌وکار و مالی، بازی‌های کامپیوتری، وب‌سایت‌ها و بلاگ‌ها، کسب‌وکار الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، امنیت شبکه، اپراتورهای تلفن همراه و دولت الکترونیک بود. این مجموعه با اسامی اختصاری در ۱۳ سالن اصلی نمایشگاه حضور داشتند.

الکام‌گیمز
بیش از ۳۰ غرفه در اختیار بازی‌سازان کامپیوتری قرار داشت. ارائه آخرین محصولات بازی‌سازان با استقبال خوبی همراه بود و بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود می‌خواند. بازی‌سازی در چند ساله اخیر به عنوان یکی از کسب‌وکارهای ارزشمند حوزه کامپیوتر شناخته شده است و می‌تواند بازار کاری خوبی برای متخصصان علوم کامپیوتر، برنامه‌نویس‌ها، گرافیست‌ها و نویسندگان فراهم آورد. بازی‌سازان این دوره از همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز بهره‌مند بودند.

دولت الکترونیک
در نمایشگاه امسال سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها نیز در سالنی به نام «دولت الکترونیک» حضور داشتند و سیستم‌ها و خدمات خود که به شیوه الکترونیکی و کامپیوتری ارائه می‌شود را در معرض دید قرار دادند. سازمان‌هایی چون برنامه و بودجه کشور، ثبت اسناد و املاک کشور، تامین اجتماعی، بیمه مرکزی، میراث فرهنگی، سازمان فضایی ایران و وزارتخانه‌هایی چون امور اقتصادی و دارایی، تعاون، صنعت، کشور، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل ذکر است.

پرداخت الکترونیکی و اپراتورهای تلفن همراه
شرکت‌های ارائه‌کننده سخت‌افزارهای پرداخت الکترونیکی و شرکت‌های ارائه‌کننده نرم‌افزارهای تجارت الکترونیکی در این دوره نیز حضوری فعال داشتند. در کنار آنها اپراتورهای تلفن همراه آخرین سرویس‌های ارائه‌شده خود را به نمایش گذاشتند. اپراتور اول تلفن همراه کشور شعار «هوشمندی-همراه اول تو» را برگزید و بیشترین بنرها و تراکت‌های تبلیغاتی‌اش هم درباره سرویس اینترنت پرسرعت و سرویس شماره مجازی و چتر دیتای سازمانی بود.

الکامپ ترندز
در این بخش نزدیک به ۳۰ شرکت که در زمینه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، بلاک‌چین و رمزارزها، رایانش ابری، پردازش موازی، ابرپردازشگرها و اینترنت اشیا فعالیت دارند، دستاوردهای جدید خود را نمایش دادند.

الکامپ استارز
قبل از برپایی نمایشگاه، ستاد برگزاری در اطلاعیه‌های گوناگون علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا را برای حضور در نمایشگاه فراخواند. الکامپ تهران تلاش دارد تا بستر مناسبی برای تعامل میان شرکت‌های بزرگ تجاری و استارت‌آپ‌ها فراهم آورد. بر این اساس بخشی به عنوان آوردگاه سرمایه در سالن الکام‌استارز تشکیل شد تا کسب‌وکارهای نوپایی که از مرحله آغازین گذشته‌اند و به مرحله بلوغ و شکوفایی رسیده‌اند را به سرمایه‌گذاران معرفی کند. رشد استارت‌آپ‌ها در چند ساله اخیر در این نمایشگاه نیز نمود دارد و تعداد شرکت‌کننده‌های این بخش به نسبت سال گذشته از رشد قابل تاملی برخوردار شده بود. برگزار‌کنندگان نیز برای تسهیل حضور استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه امکان حضور آنها را در قالب گروهی و انفرادی و با هزینه‌های حداقل فراهم کردند. علاوه بر این ۳۰ صندوق سرمایه‌گذاری، مراکز و شرکت‌های شتاب‌دهنده، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نیز به عنوان تکمیل‌کننده چرخه زیست‌بوم استارت‌آپ‌ها در سالن الکامپ استارز گرد هم آمده‌ بودند.

دیگر شرکت‌کنندگان
در کنار حضور فعالان و بزرگان ICT کشور مانند دو اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور، همراه اول و ایرانسل و حضور اپراتورهای مجازی یا MVNO‌ها از دیگر فعالان این حوزه حضور شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین بود. با توجه به افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جامعه خدمات این شرکت‌ها روز به روز گسترده‌تر و متنوع‌تر می‌شود. در نمایشگاه امسال حضور شرکت‌هایی که خدمات آنلاین در زمینه خرید و فروش و اجاره املاک، بیمه، خدمات گردشگری و حتی خشکشویی لباس ارائه می‌دهند را شاهدبودیم.
تبلیغات روزآمد آنلاین و تبلیغات ویژه شبکه‌های مجازی از مباحثی است که در دنیای کسب‌وکار امروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بر این اساس شرکت‌های فعال در این زمینه‌ها در نمایشگاه الکامپ تهران حضور یافتند. پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی و شهرک‌های علمی و تحقیقاتی استان‌ها و شرکت‌های شتاب‌دهنده از دیگر شرکت‌کنندگان این دوره نمایشگاه بودند. از میان این مجموعه؛ شتاب‌دهنده‌ها با وجود سن کم خود که تشکیل‌شان به کمتر از ۶ یا ۷ سال می‌رسد، توانستند جایگاه ویژه‌ای برای خود به دست آورند. شتاب‌دهنده‌ها مراکز یا شرکت‌های خصوصی هستند که از آنها به عنوان بازیگران توسعه کسب‌وکارهای نوپا یاد می‌شود. این شرکت‌ها، با کسب‌وکارهای جدید مشارکت مالی می‌کنند، موفقیت‌شان را تضمین می‌کنند و مدت‌زمان رسیدن ایده تا محصول را در یک استارت‌آپ، به یک چهارم یا کمتر تقلیل
می‌دهند.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات زنجیره آهن و فولاد افزایش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.