صفحه اصلی / سرخط خبرها / تجدیدنظر در سیاست‌های کلان

غدير مهدوي، اقتصاددان

تجدیدنظر در سیاست‌های کلان

سرمقاله 

نرخ تورم این روزها به سرعت در حال افزایش است و اشکالی که در رابطه با این موضوع وجود دارد، این است که واقعیت گفته نمی‌شود. در حال حاضر مرکز آمار ایران نرخ تورم برای دوازده ماهه منتهی به تیرماه را ۸٫۷ درصد اعلام کرد که با توجه به وضعیتی که شاهد آن هستیم، این نرخ دور از واقعیت است. امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که شاهد افزایش روزانه و حتی لحظه‌ای قیمت‌ها در بازارها هستیم. بنابراین نرخ تورم از این مقدار اعلام‌شده بالاتر است. این بدان معناست که تورم واقعی سالانه رقمی بالاتر از این است. در حال حاضر شرایط اقتصادی مناسبی بر کشور حاکم نیست و‌ این موضوعی نیست که کسی از آن بی‌خبر باشد.
بنابراین پنهان کردن و صحبت نکردن در رابطه با آن درست نیست. باید در رابطه با اوضاع حاکم بر اقتصاد و نرخ تورم بالایی که به دلیل شرایط کنونی بر کشور حاکم شده، صحبت شود تا راهکارهای مناسب برای خروج از آن را پیدا کرد.
اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند نرخ تورم دیگر غیرقابل پیش‌بینی است، چراکه افزایشی را که درحال حاضر داریم اگر تا سه ماه آینده ادامه داشته باشد نمی‌توان درباره آن زمان رقم دقیقی را ارائه کرد، اما به طور حتم با ادامه این شرایط ظرف سه ماه آینده تورم افزایش بیشتری خواهد یافت، چون افزایش قیمت دلار به صورت مستقیم افزایش قیمت بسیاری از کالاها خواهد شد و به صورت غیرمستقیم نیز بار روانی در این وضعیت اثرگذار می‌شود. راهکارهای زیادی برای کنترل تورم و خروج از این بحران اقتصادی وجود دارد. با وجود اینکه این آگاهی وجود دارد که نرخ تورم در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت باید به سیاست‌های کلان بی‌توجه نبود و ضرورت دارد تا در سیاست‌های کلان تجدید نظر شود.
در ایران به طور کلی ظرفیت افزایش نرخ دلار و نرخ تورم و ضعف اقتصاد وجود دارد. بنابراین تنها راهکار برای مقابله با این مشکلات تجدیدنظر و بازنگری در سیاست‌های کلان کشور است. در تمام این سال‌ها دولت‌ها توانستند به کمک درآمدهای نفتی نرخ ارز را کنترل کنند و افزایش زیادی در آن دیده نش د، اما اگر همین درآمدهای نفتی هم قطع شود که با بازگرداندن تحریم‌ها خیلی هم دور از انتظار نیست دولت قادر به کنترل قیمت ارز نخواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۰۳۶ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.