چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
امیدواری بیشتر به کسب و کارهای نوپا

تحریم برای استارت آپ ها بد است؟

امیدواری بیشتر به کسب و کارهای نوپا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید تحریم برای استارت آپ ها فرصت است. این در حالی است که فعالان استارت آپی اکوسیستم کارآفرینی ایران را پرچالش ارزیابی می کنند.

شرکت های فناوری محور و کسب وکارهای نوپا به چه میزان از تحریم ها آسیب می بینند؟ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دراین مورد نه تنها اشاره ای به آسیب نمی کند بلکه از فرصت تحریم ها می گوید. به گفته محمد جواد آذری جهرمی راه نجات اقتصاد کشور توجه به تحول دیجیتال است و تحریم ها با وجود همه پیامدهای ناگوارش، فرصتی بی نظیر برای فعالان حوزه دیجیتال است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران،  از نظر آذری جهرمی یکی از مهم ترین دلایل فرصت بودن تحریم ها این است که مدیران و دستگاه های دولتی را مجبور به حرکت در مسیر تحول دیجیتال می کند و کسانی که فهم موقعیت شناسی و اقتصادی دارند به خوبی از این فرصت استفاده خواهند کرد. درواقع این تحول دیجیتال است که به ارتقای بهره وری در حوزه‌های کشاورزی، سلامت، انرژی، آب و برق و بسیاری زیرساخت‌های دیگر، کمک می کند.

گفته های وزیر نشان می دهد همانطور که استارت آپ ها به امید دولت برای غلبه بر غول بیکاری تبدیل شده اند، در شرایط تحریم ها هم می توانند وزن زیادی در تغییر شرایط اقتصاد را به دوش بکشند. استارت آپ ها کمتر به منابع مالی و بیشتر بر خلاقیت استوار اند. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت تلاش کرده موانع گذشته پیش روی استارت آپ ها را کم کند و اکنون فرهنگ پذیرش استارت آپ در جامعه ایرانی ایجاد شده است.

مالیات،‌ گمرک، بیمه، محیط کسب و کار، سربازی و اعتماد به جوانان به عنوان کارآفرینان آینده از جمله مسائل زیرساختی است که به گفته معاون علم و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه شرکت های دانش بنیان به ایجاد و اصلاح آن ها نیاز است و البته بیشتر به سیاست های داخلی مربوط می شود تا محدودیت های خارجی. بعضی مدعی اند که استفاده از ظرفیت استارت آپ ها به ایجاد ۱۸ میلیون شغل می انجامد و  بعضی نیز نسبت به طرح ایده ها  و روند فعالیت استارت آپ ها منتقد اند. براساس آنچه در آخرین نمایشگاه اینوتکس عنوان شده فعالان حوزه استارت آپ اکوسیستم کارآفرینی کشور را پرچالش توصیف کرده و موفقیت آن را در گرو ایجاد دانشگاه های کارآمد و مدیران باسواد دانسته اند.

همچنین مطالعه کنید:

رونق قیمت‌گذاری کاذب در پلتفرم‌ها/ انسداد تا اصلاح آگهی‎‌های مسکن

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن از حذف آگهی‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.