سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / رشد درآمدپرورش دهندگان کرم ابریشم به ۵۵ درصد خواهد رسید
رشد درآمدپرورش دهندگان کرم ابریشم به ۵۵ درصد خواهد رسید

مرکز توسعه نوغانداری:

رشد درآمدپرورش دهندگان کرم ابریشم به ۵۵ درصد خواهد رسید

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: برنامه تولید امسال 978 تن پیله تر ابریشم درنظر گرفته شده و افزایش بیش از 55 درصدی درآمد نوغانداران تا پایان 97 مورد انتظار است.

به گزارش کسب و کار نیوز از وزارت جهاد کشاورزی، ‘اصغر داداش پور' افزود: امسال تمام پیله های تولید شده توسط بخش غیر دولتی به صورت نقدی و با قیمت بالاتر از قیمت تضمینی خریداری شده است.
وی افزود: امسال هر کیلوگرم پیله تر ابریشم به طور متوسط بیش از ۳۴ هزار تومان فروخته شد در حالی که قیمت تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم ۱۸ هزار و ۱۰۴ تومان است.
داداش پور اظهارداشت: ابتدای سال ۹۷ نزدیک به ۲۶ هزار جعبه تخم نوغان در ۲۲ استان کشور توزیع شد.
وی میزان تولید پیله ترابریشم در سال گذشته را ۸۵۰ تن ذکر کرد و گفت: تولید پیله تر امسال ۱۵ درصد معادل ۱۲۸ تن افزایش یافته که نشان دهنده استقبال مردم از تولید این محصول است.
رییس مرکز نوغانداری کشور افزود: تعرفه واردات نخ ابریشم امسال به منظور حمایت از تولید داخلی افزایش یافته و میزان تعرفه واردات نخ ابریشم از ۱۵ به ۲۶ درصد رسیده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، صنعت نوغانداری کشور در طول دهه ۸۰ تا ۹۰ دچار افول شده بود، اما دولت یازدهم سال ۹۳ برای حمایت از صنعت تولید پیله کرم ابریشم، با تصویب هیات وزیران، مرکز توسعه نوغانداری کشور به عنوان متولی این بخش برای اعمال وظایف حاکمیتی، نظارتی و توسعه ای راه اندازی شد.
دولت تدبیر و امید مرکز توسعه نوغانداری کشور از سال ۹۳ به عنوان متولی نوغانداری در زیرمجموعه تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی ایجاد شد که علاوه بر نقش ستادی با اقدام های اجرایی از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان ها و مشارکت مردمی در تولید نوغان و نخ ابریشم تاثیر خوبی در بهبود این صنعت در کشور داشته است.
تولید پیله کرم ابریشم در ایران سابقه طولانی دارد، بنابراین مرکز نوغانداری کشور برنامه احیای نوغانداری، احیای توتستان های موجود و ایجاد توتستان های جدید را به عنوان تنها منبع غذایی کرم ابریشم در دستور کار دارد.
این مرکز به دنبال اعمال مکانیسم های حمایتی برای اعتمادسازی مردم به صنعت نوغانداری کشور است تا نهاده های مورد نیاز این بخش از جمله نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان به شکل یارانه ای تولید و با حداقل قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
اکنون ۵۰ درصد پیله تر ابریشم در استان گیلان و بقیه در ۱۸ استان دیگر کشور تولید می شود.
سالهای ۹۲ تا ۹۶ مقایسه قیمتی نشان می دهد که قیمت خرید پیله تر ابریشم از ۸۳۰۰ تومان به ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان در بازار افزایش یافته که رشد ۱۱۰ درصدی را طی مدت ۶سال نشان می دهد.
همچنین سال ۹۶ قرار بود نزدیک به ۹۰۰ تن پیله تر ابریشم در کشور تولید شود که محقق شد.
اقتصام**۹۱۸۶ ** ۱۵۵۹

همچنین مطالعه کنید:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.