صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / چندین هزار هکتار باغ در معرض خشک شدن است
چندین هزار هکتار باغ در معرض خشک شدن است

چندین هزار هکتار باغ در معرض خشک شدن است

استاندار اصفهان گفت: یک موقع کشاورزان متین و متدین شرق چندسال کشاورزی نمی‌کنند و به مشکلات معیشتی بر می‌خورند اما چیزی برای همیشه خراب نمی‌شود.

مهرعلیزاده

به گزارش کسب و کار نیوز، محسن مهرعلیزاده صبح امروز (سه شنبه) در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان اظهار کرد: سال آبی ۱۳۹۷-۱۳۹۶، سال آبی بسیار ویژه‌ای بود. شاید برای کسانی که به صورت تخصصی به آمار نگاه نکنند، اهمیت این آمار به چشم نیاید اما از مهرماه سال گذشته تا این لحظه هر ۹ ماه، میزان بارش کمترین میزان بارش ۴۷ سال گذشته در همان ماه بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته که هزار و ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد حوضه آبی زاینده رود شده بود، امسال این رقم با توجه به بارش‌های اردیبهشت به حدود ۵۰۰ میلیونمتر مکعب رسیده است. یعنی سال جاری به اندازه نیمی از سال گذشته که کمتر از نرمال بوده است بارش داشتیم.

استاندار اصفهان گفت: همه مدیران استانی و ملی باید با همفکری برای غلبه بر این وضعیت به کمک هم بیایند. در۵۰ سال گذشته میزان ورودی حوضه آبی زاینده رود یک چهارم شده است. این مساله یک شبه اتفاق نیوفتاده. این رقم سالانه کاهشی بوده تا به اینجا رسیده است. بدانید که این مساله یک شبه هم بر طرف نمی‌شود.

مهرعلیزاده تصریح کرد: روند نزولی ادامه پیدا خواهد کرد. امروز باید کاری کنیم که ۱۰ سال بعد مدیرانی اینجا ننشیند و بگویند اگر دهه گذشته این کار را انجام داده بودند مشکلات امروز برطرف شده بود. مشکلات خشکسالی و گرما امسال گاهی آنقدر شدت پیدا می‌کند که در توان دستگاه‌ها و مدیران نیست. با این حال حق را به مردم می‌دهیم که با مشلات روبه‌رو هستند.

وی گفت: به باغداران گفته بودن نگران نباشند و حتی اگر شده با آب‌پاش به باغ‌هایشان آب برسانیم این کار را خواهیم کرد. تلاش‌های زیادی کردیم تا مشکلات باغداران برطرف شود و نهایتا به این نقطه رسیدیم که چاه‌های آب شرب شهرستان‌های در مسیر را در اختیار باغ‌های کشاورزی قرار دادیم تا به صورت مجانی از آنها آب بگیرند و آب مردم را از طریق لوله تامین کردیم.

استاندار اصفهان ادامه داد: باید به یکدیگر رحم کنیم. اگر به هم رحم نکنیم قوانین جهان به گونه‌ای است که اگر رحم کردن از بین رفت هیچکس به دیگری رحم نمی‌کند و همه گرفتار می‌شوند. اینکه تانکر انتقال آب ۶۵ هزار تومان می‌گرفت و بعد از یک هفته این رقم به ۲۵۰ هزار تومان رسید نسان از همین روحیه دارد.

وی افزود: امکان اینکه آب رودخانه رها کنیم تا به باغداران برسد وجود نداشت چرا که اگر می‌خواستیم به باغداران یا شهر اصفهان آب برسانید برداشت‌های غیر قانونی در مسیر مانع از انتقال کامل آب می‌شد. امکان این نیست که سر هر بند و در هر مکانی نیرویی حضور داشته باشد که با مردم درگیر شود.

مهرعلیزاد گفت: مردم باید به حق خودشان قانع باشند و در این شرایط هرکس به اندازه‌ای که می‌داند سهم دارد از منابع برداشت کند. این نهایت رشد اجتماعی یک جامعه است. با وجود این به دنیال راه حل‌های متعدد بودیم تا به نقطه‌ای برسد که مشکل مردم را تامین کند. به هر صورت باید حداقلی را در رودخانه به باغات برسانیم.

وی ادامه داد: یک موقع کشاورزان متین و متدین شرق چندسال کشاورزی نمی‌کنند و به مشکلات معیشتی بر می‌خورند اما چیزی برای همیشه خراب نمی‌شود. اما اگر در یک باغ خشکسالی اتفاق بیوفتد تلاشی چهل ساله از بین می‌رود. به همین خاطر تصمیم بر این شد که با همه دقت‌ها و وسواس‌هایی که بر روی حجم موجود آب سد وجود دارد. 

استاندار اصفهان تصریح کرد: چندین هزار هکتار باغ در معرض خشک شدن است. امیدواریم در اسرع وقت آب لازم به دست آنها برسد و خسارات به حداقل برسد. در شرق اصفهان تصمیماتی برای کمک به مردم و اشتغال‌زایی گرفته شده است. کار جالبی که انجام شده است این است که در شرق اصفهان ۳۰ میلیون تومان وام به ۲ هزار خانه تعلق خواهد گرفت تا بتوانند به تولید برق خورشیدی بپردازند.

مهرعلیزاده گفت: بر اساس این طرح ۱۵ میلیون تومان وام از طریق کمیته امداد و ۱۵ میلیون تومان نیز از طرف بانک ملی تعلق خواهد گرفت که سلول‌های خورشیدی در خانه‌هایشان نصب شده و برق تولیدی را به دولت بفروشند. این وام‌ها یک سال نیز تنفس دارد و می‌تواند ماهانه ۳۰۰ هزار تومان درآمد برای هر خانه داشته باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.