صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / نخستین عمل پیوند سلول‌های بنیادی به مغز بیماران مبتلا به پارکینسون
نخستین عمل پیوند سلول‌های بنیادی به مغز بیماران مبتلا به پارکینسون

فردا انجام می‌شود

نخستین عمل پیوند سلول‌های بنیادی به مغز بیماران مبتلا به پارکینسون

یکی از عوامل مهم اختلال مهارت‌های حرکتی در بیماران مبتلا به پارکینسون، کاهش تولید "دوپامین"(dopamine) است. دوپامین یک ترکیب آلی از خانواده کاتکولامین‌ها و فنتیل‌امین‌هاست که نقش حیاتی در بدن و مغز دارد.

پارکینسون

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از گیزمگ، محققان “دانشگاه کیوتو” کشور ژاپن در پی موفقیت‌شان که سال گذشته بر روی میمون‌ها انجام داده بودند، اکنون در حال آماده شدن برای دور دوم آزمایشات اما این بار بر روی مغز انسان‌ها هستند.

در حال حاضر آنها قصد دارند تا برای نخستین بار سلول‌های بنیادی برنامه‌ریزی شده را طی یک کارآزمایی بالینی پیشرفته به مغز انسان پیوند دهند.

دانشمندان ژاپنی آزمایشات مختلفی را طی سالیان گذشته بر روی سلول‌های بنیادی انجام داده‌اند به طوریکه در سال ۲۰۰۶  “شینیا یامانکا” یکی از محققان ژاپنی دریافت که سلول‌های بالغ بافت‌های بدن را می‌توان استخراج کرده و آنها را به نوعی ویروس آلوده کرد زیرا این عمل سبب می‌شود سلول‌های بالغ به حالت قبل از بلوغ خود بازگردند و پس از آن سلول‌های بنیادی انسانی می‌توانند در هر سلول بدن ایجاد شوند. اکنون دانشمندان در حال بررسی نحوه استفاده از آنها برای بازگرداندن بینایی، درمان قلب‌های آسیب دیده و از بین بردن تومورهای مغزی هستند.

اکنون محققان می‌خواهند با کمک آن کشف، بیماران مبتلا به پارکینسون را درمان کنند. آنها بر این باورند که می‌توان با پیوند سلول‌های بنیادی به مغز سبب بازسازی سلول پروژنیتور “دوپامینرژیک”(dopaminergic) شد. دوپامینرژیک به معنی ارتباط داشتن با انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین است.

به همین منظور محققان می‌خواهند آزمایشات خود را بر روی ۷ فرد که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند، آغاز کرده و سپس حفره‌هایی با ضخامت ۱۲ میلی‌متر در جمجمه آنها ایجاد کنند تا پنج میلیون سلول پروژنیتور دوپامینرژیک حاصل از سلول‌های بنیادی انسانی را توسط  یک دستگاه تخصصی به مغز پیوند دهند.

آنها امیدوارند که پس از پیوند، سلول پروژنیتور دوپامینرژیک بتوانند به نورون‌های دوپامینرژیک تبدیل شوند اما از آنجا که سلول‌ها از خون یک شخص ثالث تامین می‌شوند، این احتمال وجود دارد که توسط سیستم ایمنی بدن بیمار رد شوند، بنابراین برای مقابله با این پیامد، بیماران باید یک دارو به نام “تاکرولیموس”(tacrolimus) مصرف کنند تا پاسخ ایمنی بدنشان را کاهش دهند و در این صورت است که سلول‌ها توسط سیستم ایمنی بدن بیمار رد نمی‌شوند.

محققان این آزمایشات را فردا، اول اوت آغاز خواهند کرد. بیماران نیز دو سال پس از جراحی دوباره مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.