چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / طرح روسیه برای آوارگان سوری در انتظار پاسخ آمریکا/هیئت روسی دوباره به لبنان می‌رود
طرح روسیه برای آوارگان سوری در انتظار پاسخ آمریکا/هیئت روسی دوباره به لبنان می‌رود

طرح روسیه برای آوارگان سوری در انتظار پاسخ آمریکا/هیئت روسی دوباره به لبنان می‌رود

مسؤولان لبنانی تاکید کردند، بیشتر نکات کلیدی موجود در طرح روسیه برای بازگشت آوارگان سوری از لبنان، نیازمند پاسخ آمریکا و کشورهای اروپایی است که مسکو پیشتر جزئیات طرح را به آنها اطلاع داده بود.

آوارگان سوری

به گزارش کسب و کار نیوز، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، همچنین مسکو در پایان نشست‌هایی که پنج‌شنبه گذشته در بیروت برگزار شد، به بیروت اعلام کرد که با پاسخ‌های خود به سوال‌های مطرح شده از سوی لبنان دوباره به این کشور بازمی‌گردد. در نشست الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در مذاکرات سوریه و هیئت همراهش با سعد حریری، نخست وزیر لبنان به همراه سایر وزرا و مشاورانش سوالاتی درباره این طرح مطرح شده بود.

در آن نشست طولانی حریری و سایر مسؤولان لبنانی با طرف روس، اقدامات عملی و جزئیات تحقیقات وزارت دفاع روسیه را بررسی کردند.

تعدادی از شرکت‌کنندگان در نشست با حریری به روزنامه الحیاه گفتند،‌ نشستی که نمایندگان کشورهای ضامن مذاکرات آستانه روز دوشنبه در سوچی داشتند، یکی از ایستگاه‌هایی است به سوال‌های مطرح شده بر مسکو درباره طرح بازگشت پاسخ خواهد داد و در انتظار پاسخ آمریکا و کشورهای اروپایی است.

مسؤولانی که در نشست بررسی طرح یاد شده با لاورنتیف و افسران وزارت دفاع روسیه مشارکت داشتند، گفتند، پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه موضوع را در نشست هلسینکی در تاریخ ۱۶ ماه جاری میلادی با همتای آمریکایی خود در میان گذاشت، هیئت همراه با مجموعه سوال‌هایی که در بیروت، امان، دمشق و آنکارا مطرح شده بودند، به مسکو بازگشت و استقبال لبنان از طرح مذکور را به مسؤولان این کشور منتقل کرد.

یک منبع که در دیدار با طرف روس حضور داشت، گفت: روس‌ها به طرف آمریکایی تاکید کردند که بازگشت آوارگان اصل اساسی برای حل سیاسی بحران در سوریه است، حریری نیز در دو دیداری که سال گذشته با پوتین داشت، بر این مساله تاکید کرده بود.

این منبع افزود، لاورنتیف تصریح کرده بود، این مسکو است که طبق معیارهای بین‌المللی تضمین‌هایی را برای بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان خواهد داد و از طریق ارتباطی که با دولت سوریه دارد، می‌تواند از پایبندی دمشق به عدم تعرض به آنها در صورت داشتن گرایش‌های سیاسی مخالف، رعایت حق آزادی آنها و ساماندهی به وضعیت جوانانی که از خدمت سربازی گریخته‌اند و نیز اتخاذ تمامی تدابیر لازم برای بازگرداندن اموال و دارایی‌های مصادره شده آوارگان به آنها اطمینان یابد.

منبع یاد شده به الحیاه گفت: آغاز روند بازگشت یک شبه انجام نمی‌شود زیرا به مقدمه‌سازی عملی نیاز دارد که در متن طرح روسیه برای انتقال آوارگان از کشورهای همسایه و اروپا به سوریه آمده است.

وی افزود: هیئت روس پرونده کاملی از مطالعات وزارت دفاع روسیه که با پنتاگون برای رسیدگی به آن ارتباط خواهد داشت، دریافت کرد، این تحقیق مستند به بررسی همه جانبه و نقشه‌های توپوگرافی و هوایی از مناطق امن برای بازگشت و مسیرهایی در کشورهای همسایه به ویژه لبنان که برای این بازگشت استفاده خواهند شد و برنامه‌های کاملی برای بازگشت دریایی و هوایی از کشورهای اروپایی و نیز ضامن روندی بود که به یک حمایت مالی و لجستیک بزرگ نیاز دارد. انتقال تعداد زیادی از آوارگان سوری از لبنان طبق طرح یاد شده ۸۹۰ هزار آواره در طول یک سال و نیم تا دو سال به معنای تامین هزینه سنگین این انتقال، ارائه خدمات به آنها در مراکز اسکان، تهیه مواد غذایی ضروری برای آنها در مقاصدشان، راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی و ثابت و نیز ساخت مدارسی برای فرزندان آنهاست. همچنین طبق بررسی‌ها، این طرح شامل ایجاد گذرگاه‌هایی در دو طرف مرز برای تضمین انتقال آوارگان از لبنان به سوریه و ایجاد مراکز امن در مرزهای دو کشور بود. کشورهای مربوطه نیز برقراری امنیت در داخل سوریه را بر عهده می‌گیرند و پلیس نظامی روسیه در مرزهای سوریه و در داخل مناطقی که آوارگان به آنجا منتقل می‌شوند، حضور خواهد داشت.

منبع مذکور در ادامه گفت: در مناطق تعیین شده در مرحله اول طرح که شامل ۷۶ منطقه مسکونی است، حداقل زیرساخت‌ها تخریب نشده‌اند و یا بازسازی شده‌اند اما مناطق دیگری در مرحله دو وجود دارند که زیرساخت‌های آنها در جنگ تخریب شده و به بازسازی نیاز دارند. همین امر موجب شد مسکو درباره تامین مالی این بازسازی‌ها با آمریکا و اروپا وارد گفت‌وگو شود.

این منبع تصریح کرد: اقدامات عملی که پیش از تحقیق و بررسی روسیه انجام شدند، موجب شد حریری و تیمش این مساله را جدی گرفته و نقشه راهی واقعی برای بازگشت آوارگان ترسیم کنند.

منبع یاد شده در پایان گفت: پاسخ‌ها به سوالات مطرح شده از سوی حریری برای طرف روس از جمله مسایلی هستند که هیئت روس پس از مذاکرات در سوچی و رایزنی با دیگر کشورها به ویژه آمریکا ارائه خواهد کرد.

سوالات حریری و پاسخ روسیه

منابع مختلفی که در مذاکرات لبنان با هیئت روس شرکت داشتند، اعلام کردند، سوالات حریری حول محورهای زیر بود:

یک، موضعگیری آمریکا نسبت به این طرح چگونه است، پاسخ هیئت روس: مسکو منتظر پاسخ به پیشنهاداتی است که به واشنگتن فرستاده است.

دو، نقش کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل چیست، پاسخ هیئت روس: مسکو به نشست آستانه دعوت شد و ارتباطات با این کمیساریا ادامه خواهد یافت.

سه، موضعگیری کمیسیون اروپا چیست، هیئت روس تاکید کرد، ایده‌های موجود در طرح ارائه شدند و اکنون منتظر پاسخ هستیم.

چهار، در مورد بازگشت ایمن آوارگان و ادامه این روند شما تضمین می‌دهید یا دولت سوریه، پاسخ هیئت روس: مسکو با دمشق در این رابطه گفت‌وگو کرد و دمشق از طرح بازگشت استقبال کرد و تضمین‌هایی در این زمینه خواهد داد، علاوه بر این مسکو نیز تضمین‌هایی خواهد داد.

پنج، وضعیت جوانان سوری که از خدمت سربازی فرار کرده‌اند و به دلیل ترس از مجازات یا اعزام به مناطق درگیری در بازگشت به کشورشان مردد هستند، چگونه خواهد بود، پاسخ هیئت روس: این موضوع با دمشق در میان گذاشته شد، بحث بر لزوم تاخیر  چند ماهه تا یک ساله در فراخوان این افراد برای اجرای قانون خدمت سربازی و در ادامه رسیدگی به وضعیت آنها جهت پیوستن به ارتش متمرکز است.

شش، سرنوشت قانون شماره ۱۰ که به شهروندان در برخی مناطق برای اثبات املاکشان مهلت داده شده بود، چه خواهد شد؟ پاسخ هیئت روس: پیشتر حریری این موضوع را با پوتین در میان گذاشته بود و در ادامه مهلت برای اثبات مالکیت تمدید شد تا درباره راه‌حل این مساله گفت‌وگو شود.

هفت، حریری درباره موضعگیری اردن نسبت به این طرح سوال کرد، پاسخ هیئت روس: امان اساسا از پیشنهادات مسکو حمایت می‌کند اما از اکتفا به تضمین‌های دمشق خودداری کرده و تضمین‌هایی را پیشنهاد کرد، همچنین هیئت روس توضیح داد، مسؤولان اردنی از ارتباطات مستمر خود با مسؤولان امنیتی دمشق به ویژه پس از درگیری‌های اخیر درعا، جهت حل مشکل آوارگان و کمک‌های انسانی به آنهایی خبر دادند که در خاک سوریه در نزدیکی مرزها با اردن حضور دارند.

منبع مذکور با اشاره به اینکه هیئت روس گزارشی را به پوتین ارائه کرد، افزود: مسکو همراه با پاسخ‌های خود برای سوالات حریری و نیز آنهایی که منتظر پاسخ‌شان به ویژه از سوی آمریکاست، به لبنان باز خواهد گشت، به خصوص پاسخ به پیشنهادات مطرح شده از جمله اینکه پنتاگون در کمیته‌های امنیتی که جهت نظارت بر روند بازگشت با تمامی کشورهای همسایه تشکیل خواهد شد، مشارکت کند مانند کمیته تشکیل شده با اردن که روسیه، آمریکا و سازمان ملل در آن حضور دارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.