صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / ضرورت ایجاد و تشکیل ناظران منابع آب
ضرورت ایجاد و تشکیل ناظران منابع آب

استاندار خراسان‌شمالی تأکید کرد

ضرورت ایجاد و تشکیل ناظران منابع آب

استاندار خراسان‌شمالی با تأکید بر ضرورت ایجاد و تشکیل ناظران منابع آب گفت: برای انسداد چاه‌های غیر مجاز با کسی تعارف نداریم.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، «محمدرضا خباز» در نشست تخصصی هم‌اندیشی و واکاوی منابع و مصارف آب بخش کشاورزی و نگاهی به راهکارهای افزایش بهره‌وری و سازگاری با کم‌آبی استان، افزود: انسداد چاه‌های غیرمجاز کار دشواری است اما در این حوزه با کسی تعارف نداریم، چون در امور مملکت‌داری باید نسبت به دیگران توجیه، توصیه، همراهی، همدلی و مشورت داشته باشیم اما وقتی به تصمیمی درست رسیدیم، باید محکم و بدون شک و شبهه پیش برویم.

وی در ادامه ایجاد و تشکیل ناظران منابع آب را الزامی دانست و خاطرنشان کرد: این هیئت ناظرین باید متشکل از سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، نظام مهندسی کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باشد و هدف کار باید تلاش جهت توسعه سیاست‌های استان در بخش مدیریت منابع آب و حفظ منابع آبی موجود باشد.

استاندار خراسان‌شمالی با بیان این‌که این طرح می‌تواند با هدف مدیریت صحیح منابع آب به‌عنوان یک الگو در کشور مطرح شود، تصریح کرد: چاه‌های غیر مجاز فراوانی در استان وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی درست، مدیریت و تعادل بخشی بین منابع و مصارف ایجاد شود.

خباز ادامه داد: کره زمین سال به سال به سمت خشکسالی پیش می‌رود و امسال میزان بارندگی در خراسان‌شمالی بسیار کاهش یافته و میانگین بارندگی به ۱۹۰ میلی‌متر است که برای مقابله با این شرایط دشوار، گام نخست آشنایی کامل با موضوعات و ارائه سیاست‌های حمایتی دولت به مردم در این حوزه است.

وی با اشاره به حمایت دولت از اجرای سامانه‌های آبیاری نوین تصریح کرد: در همین راستا دولت ۸۵ درصد هزینه‌های اجرای این سامانه‌ها را پرداخت می‌کند بنابراین برای پیشبرد درست برنامه مدیریت منابع آبی کشور و استان باید از مشوق‌های دولتی بهره‌مند شویم.

مقام عالی دولت در استان در ادامه سخنان خود به ترکیب جمعیتی استان و وجود ۴۵ درصد روستانشین اشاره کرد و گفت: تغییر روش الگوی کشت و بهره‌مندی از سیستم‌های نوین آبیاری برای مردم بسیار دشوار است، اما ما به‌عنوان مسئولان وظیفه داریم با ترویج فرهنگ اصلاح کشت و اعزام مهندسان کشاورزی میان آنان این طرز تفکر را تغییر دهیم.

خباز با بیان این‌که در سال‌های آینده جنگ آب مهم‌تر از جنگ نفت خواهد بود، افزود: ما باید این موضوع مهم را به گوش مردم برسانیم بنابراین مسئولیت نخست سازمان جهاد کشاورزی فهم درست این مسأله است هم‌چنین تأکید دارم کشاورزان با شناخت درست مسائل، خود باید پای کار بیایند و ما نباید نسخه پیش روی آنان قرار دهیم.

وی ادامه داد: در استان اندیشمندان فراوانی در بخش کشاورزی وجود دارد که باید برای ارائه آموزش‌ها به کشاورزان پیوند داده شوند و تکید دارم مراکز علمی دانشگاهی و حوزه های مختلف صنعت، کشاورزی و … با هدف جلوگیری از منابع موجود باید در یک راستا گام بردارند.

استاندار خراسان‌شمالی یادآور شد: موضوع کمک به مدیریت آب برای تعامل بخشی و سازگاری طبیعی در دشت‌ها با توجه به قابلیت‌های موجود نیز حائز اهمیت است و این بدان معناست که باید متناسب با ظرفیت‌های طبیعی موجود هر منطقه، کشت محصولات داشته باشیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.