سنجش MVPها  در الکامپ

«كسب‌وكار» از آخرین روز الكامپ گزارش می دهد

سنجش MVPها در الکامپ

روز چهارم و پاياني الكامپ 97 هم با جمعيت و شلوغي زياد و با تمام حواشي كه داشت، به كار خود پايان داد. طبق انتظاري كه مي‌رفت، استقبال بسیار خوبي از الكامپ امسال به‌ويژه الكام‌استارز شد.

محمد جوادی قاضیانی

به گزارش کسب و کار نیوز،  الکامپ امسال هم با شور و هیجان، اما پختگی بیشتر به پایان رسید و با توجه به آمار سال‌های گذشته شاید تنها یک درصد این استارت‌آپ‌ها راه موفقیت را پیدا کنند که این ویژگی استارت آپ ها و این نوع از کسب و کارهاست.

تفاهمنامه وزارت ارتباطات و سازمان اسناد در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال
در حاشیه برگزاری الکامپ، وزارت ارتباطات و سازمان اسناد و کتابخانه ملی تفاهمنامه‌ای امضا کردند که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به توسعه اقتصاد دیجیتال و تکمیل شدن ماموریت‌های شبکه ملی اطلاعات کمک خواهد کرد. محمدجواد آذری‌جهرمی در این مراسم گفت: «با این تفاهمنامه کلیه اسناد قابل نشر این سازمان دیجیتالی و به صورت متن‌باز در اختیار همه مردم قرار خواهد گرفت. براساس گفته‌های وی، این تفاهمنامه باعث ایجاد اشتغال و رشد کسب‌وکارهای نوپا خواهد شد، چراکه می‌توانند به دنبال این اتفاق سرویس‌های نوین در زمینه‌هایی چون حفظ مالکیت معنوی، هوش مصنوعی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات و… ارائه کنند.
رسول سراییان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم امضای تفاهمنامه میان وزارت ارتباطات و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: توانمندسازی بخش‌های مختلف از طریق فناوری اطلاعات از اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. وی افزود: از یک ماه پیش بررسی‌ها برای نحوه در دسترس قرار دادن اسناد کتابخانه ملی آغاز شد که نتیجه آن امضای این تفاهمنامه است. سراییان تصریح کرد: براساس این تفاهمنامه مستندات کتابخانه ملی و اسنادی که در این سازمان نگهداری می‌شود با فناوری اطلاعات در دسترس همه قرار می‌گیرد. معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه داده‌ها از طریق دیتا زمینه کسب‌وکار را فراهم می‌کنند، گفت: کسب‌وکارهای نوپا با ارزان‌ترین قیمت به صورت شبانه‌روزی فعال می‌شوند و این موضوع ماموریت ما را در شبکه ملی اطلاعات گسترش می‌دهد. در ادامه این مراسم اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه اساس این تفاهمنامه در اختیار قرار دادن اسناد کتابخانه ملی برای همگان است، گفت: با امضای این تفاهمنامه، داده‌ها و داشته‌های اسناد در کتابخانه ملی با سهولت در اختیار افراد در ایران و جهان قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

غیرمنطقی بودن نظارت شهرداری بر کار تاکسی‌یاب‌های آنلاین
وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه با سازمان اسناد درباره نتیجه بررسی لایحه وزارت کشور برای محدودیت فعالیت اسنپ و تپ‌سی، گفت: «این دعوای جدید نیست و شهرداری همیشه به دنبال این بوده که سرویس‌های حمل‌ونقل آنلاین زیر نظر این نهاد باشد. شاید این خواسته از نظر مدیریت شهری درست باشد، ولی وقتی شهرداری خودش سازمان تاکسیرانی را دارد که این سازمان هم رقیب اصلی این فعالان آنلاین است، پس تحت نظارت قرار گرفتن این فعالان ازسوی شهرداری از نظر اقتصادی درست نیست.» آذری‌جهرمی در توضیح این لایحه گفت: «این لایحه پیشنهاد شهرداری بوده و وزارت کشور هم به عنوان نقطه تماس دولت و شهرداری است، آن را مطرح کرده و این لایحه به بحث ساماندهی حمل‌ونقل شهری توجه دارد که یک بند آن درباره فعالیت سرویس‌های حمل‌ونقل آنلاین است.» او اعلام کرد: این لایحه در جلسه اخیر امور زیربنایی دولت بررسی نشده و به جلسه بعدی موکول شده، اما وزارت ارتباطات و دیگر حاضران در این جلسه معتقدند که نباید با چنین درخواست‌هایی جلو فضای رقابتی در بازار حمل‌ونقل را گرفت.

حضور فعال MVPها
اشتباه بزرگی که استارت‌آپ‌ها در گذشته انجام می‌دادند، این بود که دوست داشتند محصول یا خدمت‌شان را به محض آماده شدن عرضه عمومی کنند و آن را «پروموت» کنند که به مرور با مرسوم شدن استفاده از مدل‌ها و تفکرات ناب این اشتباه به کمترین حد ممکن رسید؛ یعنی در حال حاضر بیشتر استارت‌آپ‌ها یک MVP از ایده‌شان را تولید و سعی در عرضه آن به جامعه‌های آماری کوچک می‌کنند تا فیدبک‌های مورد نظر را بگیرند و چند مرحله این کار را تکرار می‌کنند تا محصول‌شان به قابلیت خوبی برسد و سپس آن را عرضه عمومی می‌کنند. با توجه به نوع مخاطبان نمایشگاه الکامپ و تنوع حضور مخاطبان، متخصصان، موسسان کسب‌وکار و سرمایه‌گذار‌ها این فرصت پیش آمده بود که استارت‌آپ‌های مرحله MVP استفاده خوبی از نمایشگاه داشته باشند و با توجه به گزارش میدانی «کسب‌وکار» شاید حداقل ۵۰ درصد استارت‌آپ‌های نمایشگاه در مرحله MVP بودند که اتفاقا فرصت خوبی برای‌شان پیش آماده بود و به نظر می‌رسید رضایت داشتند.

پایان الکامپ و موکول شدن نتایج به روز‌های آینده
در الکامپ امسال رقابت‌ها و همکاری‌های زیادی شکل گرفت که همه آنها در مرحله ارائه و آشنایی بودند و نتایج آنها طی روز‌های آینده مشخص خواهد شد. رقابت استارت‌آپ‌ها در الکام‌استارز برای کسب مقام‌های برتر، رقابت و همکاری استارت‌آپ‌ها با یکدیگر و حتی شبکه‌سازی‌های سرمایه‌گذار‌ها و استارت‌آپ‌ها اتفاقاتی بودند که در الکامپ کلید خوردند، اما نتایج و عیار آنها در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.