صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / بورس با فتح کانال ۱۲۱ هزار واحدی رکورد زد
بورس با فتح کانال ۱۲۱ هزار واحدی رکورد زد

بورس با فتح کانال ۱۲۱ هزار واحدی رکورد زد

شاخص بورس امروز (سه شنبه) با ثبت رکوردی جدید و تاریخی، چهار هزار و 413 پله بالا رفت و در جایگاه 121 هزار و 173 واحدی قرار گرفت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، شاخص بورس امروز (سه شنبه) با ثبت رکوردی جدید و تاریخی، چهار هزار و ۴۱۳ پله بالا رفت و در جایگاه ۱۲۱ هزار و ۱۷۳ واحدی قرار گرفت.
اخبار مثبت سیاسی، ادامه نوسان نرخ ارز، احتمال آزادی شرکت های پتروشیمی و فلزی در فروش ارز صادراتی در بازار ثانویه سامانه نیما و امیدواری به ترمیم تیم اقتصادی دولت، باعث افزایش جذابیت بازار سهام و رکوردشکنی تاریخی شاخص شده است.
در پی معاملات مثبت بازار سرمایه، نماگر بورس برای نخستین بار در عمر ۵۰ ساله خود وارد کانال ۱۲۱ هزار واحدی شد.

** رشد شاخص های بورس
در معاملات امروز یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و ۵۹۸ میلیارد ریال در ۷۵ هزار و ۶۷۹ نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و ۲۹۴ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۴۶۵ واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۳۲۹ واحد رشد کرد، این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، شاخص آزاد شناور نیز چهار هزار و ۶۴۴ واحد بالا رفت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) سه هزار و ۲۸۶ واحد و شاخص بازار دوم بورس نیز هشت هزار و ۶۲۳ واحد افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهایی که تاثیر مستقیم از نرخ ارز می گیرند مانند فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) و پارس (پتروشیمی پارس) با بیشترین تاثیر مثبت، شاخص را بالا بردند.

** صنایع صادرات محور در صدر جذابیت
گروه فرآورده های نفتی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۷۱ میلیون سهم به ارزش ۴۲۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش ۳۵۶ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۲۹۵ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز، گروه چند رشته ای صنعتی با دادوستدی به ارزش ۲۸۸ میلیارد ریال قرار گرفت و گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۱۸ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** رکورد شکنی فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۵۷ پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۳۹۴ واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از ۴۲۰ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.
در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.

همچنین مطالعه کنید:

سود سهام عدالت تا هفته پایانی اسفند پرداخت می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، دولت در سال ‌۱۴۰۱ برای پرداخت به موقع سود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.