صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / اصلاح و تولید لاین متحمل به شوری در برنج با نام “برکت”

اصلاح و تولید لاین متحمل به شوری در برنج با نام “برکت”

دانشیار گروه اصلاح نباتات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از اصلاح و تولید لاین متحمل به شوری در برنج با نام "برکت" خبر داد.

برنج

غفار کیانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شوری خاک و آب یکی از محدودیت‌های اساسی در افزایش تولید در برنج است.

وی با بیان این که برای حل این مشکل و افزایش سطح زیر کشت در محیط های شور، اصلاح ژنتیکی گیاهان یک راهکار مهم و اساسی است، خاطرنشان کرد: ایجاد لاین‌های متحمل به شوری، تولید پایدار برنج را در خاک‌های شور به دنبال دارد، اصلاح لاین‌های برنج متحمل به شوری با عملکرد بالا و کیفیت مطلوب از طریق موتاسیون امکان‌پذیر است.

کیانی یادآور شد: پس از ارزیابی‌های متعدد تحمل به شوری در گلخانه و شرایط شوری، لاین برتر از نظر عملکرد و نیز متحمل به شوری تولید و اصلاح شد؛ با توجه به این که در تولید این لاین از پایه‌های بومی و معطر برنج استفاده شده، دارای ویژگی‌های زراعی ممتازی (نظیر عملکرد بالاتر، مقاوم به ورس و تحمل به شوری) است.

دانشیار گروه اصلاح نباتات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان این که این لاین جدید برنج، با نام “برکت” ظرفیت بسیار بالایی برای کشت و زرع از سوی کشاورزان شالیکار مخصوصا در شرایط تنش شوری را دارد، افزود: برنج غذای اصلی مردم ایران است و بیش از ۹۰ درصد برنج جهان در آسیا تولید و مصرف می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که با توجه به افزایش جمعیت و افزایش تقاضا برای برنج محلی و معطر، لازم است افزایش تولید در واحد سطح صورت گیرد، تصریح کرد: علیرغم کیفیت بالا در ارقام محلی برنج، عملکرد این گونه ارقام، کم بوده و در حدود ۳ تا ۴ تن در هکتار است.

کیانی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به امنیت غذایی و افزایش تولید و تامین بذر اصلاح شده کشاورزان شالیکار، طی چندین سال فعالیت اصلاحی از طریق روش‌های اصلاحی و ژنتیکی، لاین‌های جدید برنج معطر با عملکرد بالاتر و زودرس با نام “طارم کیانی” اصلاح و تولید شده و در دست تکثیر و آزادسازی است.

وی با اشاره به این که این لاین جدید برنج ظرفیت بسیار بالایی برای کشت و زرع از سوی کشاورزان شالیکار را دارد، افزود: در اصلاح این لاین از پایه‌های بومی و معطر برنج استفاده شده و دارای ویژگی‌های زراعی ممتازی نظیر عملکرد بالاتر، عطر و کیفیت پخت مشابه طارم، مقاومت به خوابیدگی و زودرسی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.