صفحه اصلی / استان ها / سمنان / از گم‌شدن ۱۰ هزار دندانپزشک تا دکتر شدن بچه‌پولدارها
از گم‌شدن ۱۰ هزار دندانپزشک تا دکتر شدن بچه‌پولدارها

از گم‌شدن ۱۰ هزار دندانپزشک تا دکتر شدن بچه‌پولدارها

تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌اساعه برخی مدیران کارنابلد، می‌تواند عواقب و پیامدهایی به همراه داشته باشد که نه تنها یک شهر و استان که طیف وسیعی از یک جامعه و چه بسا جامعه جهانی را تحت شعاع قرار دهد نمونه روشن این تصمیمات در سطح جهانی همین خروج از معاهده پاریس است که امسال چه آتش‌ها که در چهارگوشه دنیا به پا نکرد.

دندانپزشکی

 اما نمونه وطنی این گونه تصمیمات غیرکارشناسی کم نیست اما یکی از آنها را می‌توان بیش از سه برابر شدن دانشکده‌های دندانپزشکی در یک مقطع کوتاه در دولت احمدی‌نژاد جست‌وجو کرد، تصمیمی که پیامدهای ناشی از آن حالا حالاها گریبان بسیارانی را خواهد گرفت.

خیلی از ما رسانه‌ای‌ها هنوز خاطره برخی از آن تصمیمات خلق‌الساعه را از یاد نبرده‌ایم. گاهی یک تشویق درست و حسابی یا یک شعار جمعی از سوی مردم یک شهر به تصویب آنی یک پروژه و طرح می‌انجامید که نه‌تنها مردم آن شهر که گاه یک استان و یا بخش وسیعی از کشور را تحت‌شعاع قرار می‌داد.

چه پروژه‌ها که وعده اجرای آنها در پشت همین تریبون‌ها و تحت‌تاثیر جو حاکم بر فضای سخنرانی‌ها داده نشد. اگرچه برخی از این پروژه‌ها هم ممکن است که “الله‌ بختکی” سرانجام خوبی یافته و مردم هم از مزایای آن بهره‌مند شده باشند اما بسیارانی هم در حد همان “وعده سرخرمن”ماند و راه به جایی نبردند. برخی از این دست پروژه‌ها یا اصولا شروع نشد یا اگر هم کلید خورد امروز از آنها جز یک ساختمان نیمه‌کاره و یا یک طرح روی کاغذ که کلی بودجه نیز صرف آنها شده، اثری دیگر نیست شاید هیچ شهر و استانی نباشد که از پروژه‌هایی از این دست بی‌نصیب مانده باشد. اگرچه برخی پروژه‌های این‌چنینی نیز اجرایی شد و دستاوردهای مثبتی نیز برای مردم به همراه داشته اما بی‌شک همه متفق‌القول‌اند که در ماجرای این تصمیمات خلق‌الساعه پشت تریبونی، کفه ترازو به سمت پروژه‌های غیرکارشناسی سنگینی می‌کند.

با وجود اینکه سال‌ها از آن ایام می‌گذرد اما هنوز لایه‌هایی از جامعه ما با پیامدهای ناشی از آن تصمیمات روبرو است و چه بسا اثرات آن تصمیمات تا سال‌های سال و چه بسا تا همیشه با بخش‌هایی از جامعه نیز همراه باشد. شاید یکی از مصادیق تصمیمات آنی “احمدی‌نژادی” توسعه فله‌ای و غیرکارشناسی مراکز دانشگاهی بود-چه دانشگاه‌ها- که با یک ساختمان استیجاری در یک کوچه و خیابان پرت راه نیفتاد، دانشگاه‌هایی که چهار تا پنج سال پس از آن را هم ندیده بودند و امروز با حجم زیادی از صندلی‌های خالی روبرو بوده و یکی یکی تعطیل می‌شوند.

حکایت دانشکده‌های دندانپزشکی در ایران و توسعه بی‌رویه آنها اما حکایت دیگری است، توسعه بی‌رویه این دانشکده‌ها در شرایطی اتفاق افتاده که این دانشکده‌ها از حداقلی از زیرساخت‌ها و ضرورت‌های اولیه یک دانشکده برخوردار نبودند.

پیامدهای یک تصمیم عجولانه!

مشاور وزیر بهداشت در امور دندان پزشکی و دبیر شورای آموزشی دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، توسعه بی‌رویه دانشکده‌های دندانپزشکی در کشور را یک کار عجولانه و غیرکارشناسی خواند که جامعه دندانپزشکی امروز با پیامدهای ناشی از آن روبرو است.

به گزارش کسب و کار نیوز 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.