صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / دولت آمریکا غیرقابل اعتماد است
دولت آمریکا غیرقابل اعتماد است

سخنگوی وزارت خارجه:

دولت آمریکا غیرقابل اعتماد است

نگوی وزارت امور خارجه گفت: با آمریکای کنونی و سیاست های آن قطعا امکان گفت و گو و تعامل وجود ندارد و دولت این کشور نشان داده که غیر قابل اعتماد است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تنش های لفظی ایران و آمریکا و برخی ادعاها مبنی بر مذاکره دو کشور اظهارداشت: بحث برجام کاملا روشن است، موضوعاتی توسط آمریکا و برخی کشورها درباره سیاست های جمهوری اسلامی ایران مطرح شده اما این مسائل ارتباطی با توافق هسته ای ندارد.
وی یادآور شد: ممکن است بخش هایی در آمریکا آرزوهایی را مطرح کنند ولی با توجه به شرایط موجود از جمله خروج این کشور از برجام، اقدامات خصمانه و تلاش برای فشار اقتصادی بر ملت ایران و اعمال تحریم ها شرایطی برای مذاکره وجود ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که فاصله طولانی تا مراحلی که مطرح می شود، وجود دارد، گفت: با این آمریکا و این سیاست ها قطعا امکان گفت و گو و تعامل وجود نخواهد داشت و دولت این کشور نشان داده که غیر قابل اعتماد است.
قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به واشنگتن و امکان میانجی گری وی بین ایران و آمریکا اظهار داشت: از محتوای مذاکرات و اهداف سفر این مقام عمانی اطلاعی ندارم.
وی افزود: روابط ایران با عمان روابط مستمر و خوبی است و در تماس دائم هستیم؛ هفته های گذشته هم وزیر امور خارجه به این کشور سفر کرد اما نباید دنبال پیوست دادن این سفرها به یکدیگر باشیم.

**ترامپ قابل اطمینان نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کارشناسان معتقدند با توجه به سابقه شکایت ایران از آمریکا به لاهه، این دادگاه ضمانت اجرایی ندارد و شکایت بی نتیجه خواهد ماند، گفت: ایران برای احقاق حقوق خود و نشان دادن تعهدات و ماندن در تعهدات با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام از این ساز و کار و دیگر روش ها استفاده می کند.
قاسمی افزود: شکایت ایران در دادگاه لاهه اعلام وصول شده و در شهریور ماه توسط دادگاه جلسه استماع برگزار می شود و باید دید مسیر حقوقی را چگونه طی می کند.
وی ادامه داد: باید صبور بود و این اقدام بهتر از سکوت و عدم هرگونه اقدامی است و امیدواریم به نتایج مطلوبی برسد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به این که چرا ترامپ می گوید ایران دیگر آن کشور سابق نیست و مطمئن است مقامات ایرانی برای توافق تماس می گیرد، گفت: این سوال را از ترامپ بپرسید، هر بامداد که بیدار می شود با تصور این که با حضور خود در کاخ سفید جهان از نو متولد می شود، اظهارات جدیدی دارد.
قاسمی تصریح کرد: ترامپ خیلی قابل اطمینان نیست و شاید وی در اطراف خود تغییراتی می بیند که آن را به همه جهان تسری می دهد.
وی در پاسخ به این سوال که سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارحه گفت که مهلت اروپا برای پیشنهادات ارائه شده ۱۵ مرداد است و با توجه به این که یک هفته به این مهلت باقی مانده، مذاکرات در چه وضعیتی است، گفت: تماس های دائم بین ایران و طرف های اروپایی ادامه دارد و خوشبینی هایی نیز وجود دارد و در کلیات علامت مثبتی دیده می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: گام های رو به جلو برداشته شده است و جزئیاتی باقی مانده که دنبال می شود، امیدواریم به شرایط نسبتا مطلوب در زمان مقتضی برسیم و بتوانیم در یک دور جدید از همکاری ها و روابط با اتحادیه اروپا گام های بلندتری را برداریم.
قاسمی در پاسخ به این که برخی نمایندگان اظهار داشتند که با توجه به ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه باید این معاونت در زمینه قاچاق کالا در مناطق آزاد تجاری اقداماتی را انجام دهد، گفت: این معاونت به منظور ایجاد ارتباط، هماهنگی و تسهیلات بین سازمان های اقتصادی و بنگاه های خصوصی دولتی داخل با خارج از کشور است و قرار نیست وظیفه تصدی گری را بر عهده بگیرد.
وی ادامه داد: این مسئله در حیطه دیگر سازمان ها است و ربطی به وزارت خارجه ندارد ولی اگر بتوانیم به عنوان عنصری به این مسئله کمک کنیم، ورود و تسهیلات لازم را فراهم می کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که اخیرا نماینده ویژه رییس جمهوری فرانسه با جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی ملاقاتی کرد، آیا فرانسه می تواند در زمینه حل بحران سوریه کمک کند، گفت: سفیر فرانسه در تهران ماموریتش پایان یافته و اخیرا به عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری فرانسه در موضوع سوریه انتخاب شده است.
قاسمی خاطرنشان کرد: وی در حال انجام دیدارهای خداحافظی با مقامات ایران است و تصور می کنم این موضوع در مورد دیدار سفیر فعلی فرانسه در ایران است که با توجه به نقش جابری انصاری در موضوع سوریه این ملاقات انجام شد.

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.