صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / شناسایی ۴۰ نشانگر ژنتیکی عامل بروز بیماریهای چشمی
شناسایی ۴۰ نشانگر ژنتیکی عامل بروز بیماریهای چشمی

توسط محققان استرالیایی انجام شد

شناسایی ۴۰ نشانگر ژنتیکی عامل بروز بیماریهای چشمی

محققان استرالیایی روز گذشته اعلام کردند که 40 نشانگر ژنتیکی جدید را شناسایی کرده‌اند.

آب‌سیاه

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از اِی.بی.سی نیوز، محققان استرالیایی روز گذشته اعلام کردند که ۴۰ نشانگر ژنتیکی جدید را شناسایی کرده‌اند که این نشانگرها خطر ابتلا به “آب‌سیاه” یا “گلوکوم” (glaucoma) را افزایش می‌دهد.

 گلوکوم اصطلاحی برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی با علت‌های متفاوت ولی اثری بالینی و مشترک بر روی چشم و عصب بینایی و وابسته به فشار داخل چشمی است. این مشکل می‌تواند به بینایی چشم آسیب برساند که غیر قابل برگشت است و در صورت عدم معالجه سبب نابینایی می‌شود.

پروفسور “استوارت مک گرگور”(Stuart MacGregor)، سرپرست موسسه تحقیقات پزشکی”QIMR” گفت: کشف این نشانگرهای ژنتیکی ناشناخته گلوکوم، توانایی ما برای آزمایش و پیش‌بینی خطر ابتلای افراد به این بیماری را افزایش می‌دهد. از آنجا که تاکنون هیچ آزمایشی برای پیش‌بینی بیماری گلوکوم توسعه داده نشده است بنابراین کشف ما می‌تواند بسیار موثر باشد. اگر ما بتوانیم دریابیم که چه کسانی در معرض خطر ابتلا به گلوکوم هستند سریعا می‌توانیم درمانی را برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری در پیش گیریم.

در این مطالعه محققان بیش از ۱۳۴ هزار فرد را مورد بررسی و آزمایش قرار دادند. این مطالعه نشان داد افرادی که دارای تعداد زیادی از نشانگرهای ژنتیکی هستند خطر ابتلا به گلوکوم در آنها در مقایسه با افراد دیگر که تعداد نشانگرهای ژنتیکی آنها کمتر بود، تقریبا ۶ برابر بیشتر است.

پروفسور گرگور افزود: خطر ابتلا به گلوکوم که با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد به عصب بینایی آسیب می‌زند و منجر به از دست دادن تدریجی بینایی محیطی می‌شود. حدود ۳۰۰ هزار استرالیایی به گلوکوم مبتلا هستند اما در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، بنابراین این کشف ما کمک خواهد کرد تا با تشخیص زودهنگام و با استفاده از غربالگری بتوانیم مانع از پیشرفت این بیماری شویم.

این مطالعه در مجله “Nature Genetics” منتشر شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.