از پلمب یک استارت آپ تا قدرت نمایی B2B  ها

«كسب‌وكار» اتفاقات روز دوم الکامپ را بررسی می کند

از پلمب یک استارت آپ تا قدرت نمایی B2B ها

محمد جوادی قاضیانی

برخلاف روز اول الکامپ که در خلوتی و با جمعیت کم بازدیدکننده و حتی شرکت‌ها برگزار شد، روز دوم این نمایشگاه در سالن‌های الکام‌استارز و الکام‌تاکز با جمعیتی تقریبا ۳ برابر روز اول به کار خودش ادامه می‌داد و با توجه به پیش‌بینی‌ها استقبال گسترده‌ای از این نمایشگاه شده و بعید است علاقه‌مند یا فعال این حوزه باشید و به الکامپ بروید و دوست یا آشنایی را نبینید. الکامپ این روز‌ها نقل محافل استارت‌آپی و کسب‌وکاری کشور شده است و هر کانال یا خبرگزاری این حوزه را که می‌بینید توجه‌ خود را روی این حوزه قرار داده‌ و اخبار لحظه‌ای آن را پوشش می‌دهد که روزنامه «کسب‌وکار» هم با توجه به رسالتش برای توسعه و معرفی این حوزه از این قاعده مستثنی نبوده است.
طی روزهای گذشته درباره پرمخاطب بودن و در معرض توجه بودن استارت‌آپ‌ها و الکامپ صحبت کردیم، اما خالی از لطف نیست که به این موضوع هم اشاره کنیم که این استقبال گسترده باعث شده است که برخی ترکش‌هایی را به سمت الکامپ و به‌ویژه کسب‌وکار‌های اینترنتی پرتاب کنند، بلکه شاید توانستند منفعتی را نصیب خودشان کنند.

روز دوم و قدرت‌‌نمایی B2B ها
حضور در نمایشگاه‌های مختلف برای کسب‌وکار‌ها منافع گوناگونی را همچون پیدا کردن سرمایه‌گذار، معرفی خدمت یا محصول به مخاطب، دریافت بازخورد از کاربر نهایی، گرفتن ارتباط برای توسعه کسب‌وکار و… دارد که بستگی به نوع هدف کسب‌وکار‌ها این منافع و اینکه آیا باید در نمایشگاه شرکت کنید یا خیر، تغییر پیدا می‌کند. در این روز‌های الکامپ و به‌ویژه الکام‌استارز ما یک معیار دیگر هم برای درستی شرکت در نمایشگاه و عدم درستی آن شاهد بوده‌ایم که به نوع کسب‌وکار باز می‌گردد و اینکه آیا کسب‌وکار و استارت‌آپ‌تان B2B است یا B2C. با صحبتی که با استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌های مختلف در الکامپ داشتیم رضایت B2B ها را بیشتر حس می‌کردیم. خیلی از این نوع کسب‌وکار‌ها به‌ویژه موسسان‌شان با شرکت در این نمایشگاه توانسته بودند ارتباط‌های کاری بیشتری را با کسب‌وکار‌هایی که با آنها مربوط هستند، بگیرند و حتی به قرارداد برسند. فرض کنید که شما کسب‌وکارتان B2B باشد و بخواهید با کسب‌وکار‌های دیگری که قصد ارائه خدمات به آنها را دارید قرار کاری بگذارید. این فرایند برای هر کسب‌وکار چقدر زمان می‌برد؟ مطمئنا زمان زیادی را باید صرف ارتباط‌گیری و هماهنگی‌های زمانی انجام بدهید و در نهایت در این ترافیک و شلوغی و… به جلسه بروید و تازه بخواهید که آشنا شوید و صحبت‌های اولیه را داشته باشید، اما در نمایشگاه‌های این‌چنینی برای کسب‌وکارهایی که B2B بودند این فرصت پیش آمده است که در چند روز با بیش از ۳۰۰ کسب‌وکار آشنایی و صحبت‌های اولیه را داشته باشند و قرار‌های بعدی را به راحتی تنظیم کنند و به قرارداد و مشارکت خیلی نزدیک شوند. البته ناگفته نماند کسب‌وکار‌های B2C هم استفاده‌های خوبی را از این نمایشگاه می‌برند؛ استفاده‌هایی مثل دریافت بازخورد و کامل‌تر کردن محصول یا حتی پیدا کردن سرمایه‌گذار و… اما اگر هدف‌تان به تنهایی جذب مخاطب و کاربر است، الکامپ یا نمایشگاه‌های این‌چنینی انتخاب خوبی برای شما نخواهند بود و بهتر است تارگت‌های دیگری هم علاوه بر جذب مخاطب برای شرکت در نمایشگاه برای خودتان ترسیم کنید.
قادر صادقی، هم‌بنیان‌گذار «رایچت» که یک استارت‌آپ و پلتفرم B2B در حوزه گفتگوی آنلاین برای سایت‌هاست، ضمن اشاره به مدل‌های بازاریابی متفاوتی که برای این نوع شرکت‌ها تعریف می‌شود به «کسب‌وکار» گفت: همه ۳۶۰۰ کسب‌وکاری که از «رایچت» استفاده می‌کنند، کسب‌وکار‌های آنلاین هستند که روی وب‌سایت‌شان نصب می‌کنند و حضور در این نوع نمایشگاه‌ها و و ارتباط‌گیری با کسب‌‌وکارهایی که می‌توانند مشتری خدمات ما شوند مزیت‌های زیادی را برای ما داشته است و سعی کرده‌ایم که این ارتباطات را گسترده‌تر کنیم. همین‌طور امیرحسین نام‌آور، هم‌بنیان‌گذار «بیمیلاین» که تقریبا یک استارت‌آپ B2C است در این رابطه و مزیت‌های موجود نمایشگاه برای این نوع کسب‌وکار‌ها به «کسب‌وکار» گفت: اولا اینکه ما وقتی وارد یک بازار می‌شویم باید دیده شویم و فارغ از اینکه که B2B یا B2C باشیم باید برای زنده ماندن برندمان دیده شویم. دوم اینکه بیمه یک کالایی است که صرفا B2C نیست و شاخه‌های B2B هم دارد و خیلی قوی‌تر از B2C آن است، ولی شاخه B2B یک مقدار دانش عملیاتی و اجرایی می‌خواهد که ما دقیقا برای اینکه این نکته را داشتیم در الکامپ شرکت کردیم و به علاوه اینکه شما می‌توانید با خیلی از سرمایه‌گذار‌های مختلف صحبت کنید و اتفاقا در حوزه B2C هم می‌توانید یک‌سری بنگاه‌های کوچکی را پیدا کنید که ممکن است B2C باشند، اما به طریقی زیرمجموعه B2B ‌ها قرار می‌گیرند و این نوع ارتباط هم می‌توانید ایجاد کنید.

پلمب کردن و بستن یک استارت‌آپ حوزه سلامت در الکامپ
در خلال نمایشگاه و در بازدیدی که از روز دوم الکامپ داشتیم، رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی را ملاقات کردیم که به نکاتی اشاره کرد که نگرانی فعالان این حوزه برای آینده را بیش از پیش کرد و امیدواریم که این موانع هرچه سریع‌تر برطرف شوند. الفت‌نسب در این رابطه به «کسب‌وکار» گفت: حقیقتا با هرکدام از بچه‌ها که صحبت می‌کنیم یک نگرانی برای ادامه کار وجود دارد و واقعا نمی‌توانیم تصور کنیم که تا آخر سال وضعیت سرمایه‌گذاری به کدام سمت خواهد رفت و از آن طرف هم حقیقتا احساس می‌کنیم اقتصاد خیلی کوچک شده است و مردم توانایی خرید کالاها و خدمات غیراساسی را ندارند. در همین یکی دو روزه شاهد تلاش بچه‌ها برای پیدا کردن راه‌حل‌ها برای رفع این موانع بودم و امیدواریم این موضوع بتواند هرچه زودتر حل شود. خیلی از این مسائل هم به دست این اکوسیستم باز نمی‌شود و خارج از این اکوسیستم است. اتفاقاتی که در حال افتادن هستند نوعی ظلم به این آدم‌هاست و طبیعی است که وقتی اقتصاد به این سمت می‌رود کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و همه به نوعی آسیب می‌بینند. وی ادامه داد: همین امروز یکی از غرفه‌های حوزه سلامت در همین الکامپ ما توسط نامه‌ای که از یک بخش وزارت بهداشت آمده بود در حال پلمب شدن بود و با توجه با تفاهمنامه ما با وزارت بهداشت و عدم تعریف دریافت مجوز از وزارت بهداشت این اتفاق بسیار ناامید‌کننده بود که البته توانستیم جلوی این اتفاق را بگیریم. ما در حوزه سلامت با وزارت بهداشت تفاهمنامه امضا کرده‌ایم و قصد داریم که مشکلات کسب‌وکارهای این حوزه را حل کنیم. ما تفاهمنامه با وزارت بهداشت داریم، اما باز این مشکل به وجود می‌آید. این خیلی بد است که در شرایطی که اقتصادمان به این شکل است و از آن طرف اپ‌استور‌ اپ‌های ایرانی را حذف می‌کند و تحریم‌ها را داریم خودمان هم بیاییم و به کسب‌وکار‌های خودمان ضربه بزنیم. در هر صورت نگرانی برای این حوزه بسیار وجود دارد و امیدواریم این مسائل حل شوند.

انتقاد به محل برگزاری الکامپ
امسال حاشیه‌های زیادی را برای الکامپ ایجاد کردند و در فاصله ۱۰روز به آغاز آن حتی با وجود اجاره و جای‌گذاری غرفه‌ها قصد تغییر محل برگزاری آن را داشتند که در جدید‌ترین اظهارنظر زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران گفته است: انتقال محل برگزاری نمایشگاه‌های مهم و پرمخاطب در کلان‌شهر تهران نیز از سال‌های دور مورد توجه بوده و همچنین شورای شهر تهران صراحتا شهرداری تهران را مکلف کرده تا از برگزاری نمایشگاه در سئول جلوگیری کند. از سوی دیگر شورایعالی هماهنگی ترافیک، باید جهت برگزاری هرگونه نمایشگاه در سطح شهر تهران، مجوز به شورای حمل‌ونقل ارائه کند. با وجود تذکر رئیس شورای اسلامی شهر تهران و وزیر کشور درباره برگزاری نمایشگاه الکامپ که بزرگ‌ترین رویداد تجاری در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشور است، متاسفانه با اصرار سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت این نمایشگاه از تاریخ ۶ مرداد در قلب تهران آغاز به کار کرده و شهرداری تهران نیز در این زمینه پیگیری لازم و مطابق با انتظار را نداشته است.

نباید زیاد مشتری داشته باشید
از اتفاقات جالب این روز‌ها هم می‌توان به خواسته عجیب وزارت کشور مبنی بر لزوم محدودیت فعالیت سرویس‌های حمل‌ونقل آنلاین اشاره کرد که امیر ناظمی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در الکامپ گفت: «وزارت کشور با تقدیم لایحه‌ای به هیات دولت خواستار محدودیت در فعالیت سرویس‌های حمل‌ونقل آنلاین از جمله اسنپ و تپ‌سی شده است.» ناظمی دیروز افزود: «این لایحه در کمیسیون امور زیربنایی دولت یکشنبه عصر بررسی می‌شود و آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مخالفت با این لایحه در این جلسه شرکت می‌کند.»

برنامه‌های روز دوم الکامپ
۱- (ساعت۱۰:۳۰) سخنرانی آیت حسینی درباره استارت‌آپ‌ها و ژن‌های بازآفرینی
۲- (ساعت ۱۱) کافه۳۶۰: immersive tech و استارت‌آپ‌های آینده با حضور عبدا… آراسته، سلمان معصومی، مهدی صداقت و صائم ستارزاده
۳- (ساعت ۱۲:۱۵) سخنرانی سحر افاضلی درباره «استارت‌آپ‌ها چه زمانی به روابط عمومی نیاز دارند؟»
۴- (ساعت ۱۴) پنل درباره بلاک‌چین، رمزارزها، چالش‌ها و فرصت‌ها با حضور مصطفی نقی‌پورفر، سینا قاضی، محمدجواد صمدی‌راد و محمد طهرانی
۵- (ساعت ۱۵:۳۰) سخنرانی آقای موسویان درباره کسب‌وکار فرهنگی دیجیتال
۶- (ساعت ۱۶) سخنرانی کاوه قیاسی درباره اسرار تاثیر‌گذاری بر مخاطب در دیجیتال‌مارکتینگ
۷- (ساعت ۱۶:۳۰) سخنرانی عادل طالبی درباره چرخه محتوا
۸- (ساعت ۱۷) سخنرانی مهدی صداقت درباره سرمایه‌پذیری هوشمند و نگاهی به فرایند استارت‌آپی و جذب سرمایه

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.