به گزارش کسب و کار نیوز دکتر محمدجواد دهقانی با اشاره به آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی کلاریویت آنالیتکس (Clarivate Analytics) یا wos)) افزود: کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵۲ هزار و ۱۸۳ مورد رسیده است و این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ کمیت تولید علم کشور در این پایگاه ۴۷ هزار و ۹۰۱ مورد گزارش شد.
وی با بیان اینکه میزان رشد کشور بر اساس دادههای این پایگاه استنادی در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ برابر با ۸٫۹ درصد است، ادامه داد: از این لحاظ جمهوری اسلامی ایران در بین ۲۵ کشور برتر دنیا در رتبه نخست دنیا قرار دارد. کشورهای روسیه و چین نیز با رشد ۶٫۷ درصد و ۴٫۳ درصد در جایگاههای بعد قرار دارند.
دهقانی ادامه داد: با توجه به آمار ثبت شده در پایگاه استنادی بینالمللی WoS میزان تولید علم ایران در سالهای ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۴ ، ۲۰۱۵، 2016 و ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب ۳۰۹۴۷، ۳۱۴۱۰، ۳۳۹۳۱، ۴۰۷۳۶، ۴۷۹۰۱ و ۵۲۱۸۳ بوده است. به این ترتیب میزان تولید علم کشور از ۳۰ هزار و ۹۴۷ در سال ۲۰۱۲ به 52 هزار و ۱۸۳ در سال ۲۰۱۷ یعنی افزایش بیش از ۱٫۶ درصد داشته است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان این که میزان رشد تولید علم ایران در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶ در میان ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا درسال ۲۰۱۷ برابر با ۸٫۹ درصد بوده است، خاطر نشان کرد: این میزان در مقایسه با سایر کشورها در رتبه اول دنیا قرار گرفته است. بعد از ایران، کشور روسیه با ۶٫۷ درصد بیشترین رشد کمیت علم دنیا را داشته است.
به گفته وی، چین با ۴٫۳ درصد در رتبه سوم و برزیل و سوییس هر کدام به ترتیب با ۳٫۱ درصد و ۱٫۱ درصد در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. برخی از کشورها در سال ۲۰۱۷ دارای رشد منفی هستند؛ یعنی مدارک ثبت شده آنها در سال ۲۰۱۷ از سال قبل کمتر بوده است.
دهقانی اضافه کرد: با توجه به آمار ثبت شده در پایگاه استنادی بینالمللی WoS میزان تولید علم ایران در طول ۶ سال گذشته (۲۰۱۷-۲۰۱۲) همواره روند صعودی داشته، به طوری که از ۳۰۹۴۷ در سال ۲۰۱۲ به ۵۲ هزار و ۱۸۳ در سال ۲۰۱۷ یعنی بیش از ۱٫۶ برابر افزایش یافته و بر این اساس متوسط رشد سالانه تولید علم در ۶ سال مورد نظر یعنی (۲۰۱۷-۲۰۱۲) برابر با ۹٫۱ درصد بوده است.
وی افزود: بررسیها نشان میدهد میانگین رشد تولید علم کشورهای برتر تولیدکننده علم دنیا در ۶ سال گذشته حداکثر ۱۳ درصد بوده است. به طوری که کشور روسیه با میانگین ۱۳درصد، هندوستان با میانگین ۱۰٫۵ درصد و جمهوری اسلامی ایران با میانگین ۹٫۱ درصد به ترتیب رتبههای اول تا سوم را دارند. کشورهای چین و برزیل با 7.4 درصد و 6.7 درصد رشد به ترتیب در جایگاههای بعد قرار دارند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) رشد کمیت تولید علم را یکی از عوامل توسعه علمی دانست و خاطرنشان کرد: اما اگر این کمیت به سمت نیازهای کشور هدایت نشود، نمیتوان با قاطعیت در خصوص میزان ارزشمندی آن سخن گفت. سند سیاستهای کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری نیز بر بینالمللی بودن علم تاکید دارد و به همین دلیل ایشان مرجعیت علم دنیا را مورد تاکید قرار دادهاند. علم در بسیاری از ابعاد یک پدیده بینالمللی است. با این نگاه، تولید علمی میتواند ارزشآفرین باشد که بتوان از آن در جهت بالندگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی بهره جست.
انتهای پیام