صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / کاهش ۱۲۰ درصدی ارزش پول ملی در ۶ ماه اخیر
کاهش ۱۲۰ درصدی ارزش پول ملی در ۶ ماه اخیر

کاهش ۱۲۰ درصدی ارزش پول ملی در ۶ ماه اخیر

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی به کاهش ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر اشاره و اعلام کرد: در شش ماه اخیر ارزش پول ملی ما 120 درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی به کاهش ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر اشاره و اعلام کرد: در شش ماه اخیر ارزش پول ملی ما ۱۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

دکتر وحید شقاقی افزود: تورم تا پایان سال ۹۷ در سناریوی خوشبینانه تا ۲۰ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت که این با تورم ۴۰ هزار درصدی کشوری چون ونزوئلا اصلاً قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱ ارزش پول ملی ۲۴۶ درصد کاهش و تورم نیز از ۱۲ درصد به ۳۵ درصد رسید، افزود: این یعنی به ازای هر ۱۰ درصد کاهش ارزش پول، یک درصد به تورم اضافه شده است، بنابراین اگر بخواهیم براساس سال‌های ۹۱ و ۹۲ وضعیت کنونی را تحلیل کنیم می‌توان گفت که کاهش ۱۲۰ درصدی ارزش پول باعث اضافه شدن ۱۲ درصد تورم به تورم فعلی خواهد شد؛ این تورم به تدریج و احتمالاً طی شش ماه آینده در اقتصاد تخلیه خواهد شد.

شقاقی در خصوص تورم ۸٫۷ درصدی ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه نیز گفت: این نوع تورم دقیق نیست و در وضعیت فعلی تورم نقطه به نقطه یعنی تیرماه ۹۷ نسبت به تیرماه ۹۶ بهتر می‌تواند شرایط واقعی را نشان دهد.

وی با بیان اینکه حذف صفر از پول تأثیری در متغیرهای کلان اقتصادی ندارد و البته تورم در ایران آنقدر لجام گسیخته نیست که ما را درگیر حذف صفر برای سهولت در مبادلات پولی بکند، افزود: تورم تا پایان سال ۹۷ در سناریوی خوشبینانه تا ۲۰ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: در اقتصادهایی که ارزش پول ملی به شدت افت می‌کند و به تبع آن قدرت خرید نیز کاهش می‌یابد، حذف صفر از پول پس از پشت سر گذاشتن بحران و رسیدن به ثبات می‌تواند یک روحیه مثبت در جامعه ایجاد کند، بنابراین یکی از مهمترین نکات در طرح حذف صفر از پول ملی این است که در زمان آرامش این کار انجام شود نه اینکه در میانه بحران چند صفر از پول حذف شود. حذف صفر از پول ملی هیچ تأثیری بر متغیرهای کلان اقتصادی همچون تورم ندارد و فقط می‌تواند نشانی از تغییر رویکرد داشته باشد و امید بیشتری به اقتصاد تزریق کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی با تأکید بر اهمیت زمان حذف صفر از پول ملی اظهار کرد: اگر هنگامی که یک اقتصاد هنوز درگیر بحران است طرح حذف صفر از پول انجام شود نه تنها ذهنیت مثبتی در جامعه ایجاد نمی‌شود بلکه این تصور در میان مردم به وجود می‌آید که اوضاع آشفته است و تأثیر منفی خواهد گذاشت.

شقاقی با بیان اینکه حذف صفر از پول در کشورهایی چون برزیل، ترکیه، هلند و زیمباوه اجرا شده است، ادامه داد: ونزوئلا نیز از کشورهایی است که این کار را انجام داده است؛ این کشور در حال حاضر با یک تورم ۴۰ هزار درصدی مواجه است و اگر صفرهای پول را حذف نکند مردم این کشور در جابجایی پول به مشکل می‌خورند، بنابراین نمی‌توان اقتصاد ایران را در شرایطی تصور کرد که در آن نیاز به حذف صفر از پول ملی احساس شود؛ ضمن اینکه اگر هم قرار است این کار انجام شود باید پس از پشت سر گذاشتن بحران ارزی و در شرایط ترسیم یک آینده روشن باشد.

وی افزود: باید اجازه دهیم از این وضعیت عبور کرده و به یک ثبات برسیم و پس از آن محاسبه کنیم که آیا برداشتن صفر از پول ملی ارزش دارد یا خیر.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.